Vztahy Sunnitů a Šíitů a jejich vliv na politickou situaci Blízkého východu
Dělení na Sunnity a Šíity je téměř stejně staré, jako islámské náboženství samo. Vzniklo krátce po smrti proroka Mohammeda a jeho příčinou byl spor o to, kdo se může stát právoplatným chalífou. Snahou Šíitů bylo omezit tuto pravomoc pouze na Mohammedovi potomky, ale v rámci Islámu zůstali v menšině. Šíitský Islám se ve větší míře prosadil pouze v Persii, zatímco Arabové Sunnitskou větev roznesly do severní a později také východní a západní Afriky, do Střední Asie, do Indonésie s Malajsií a do Malé Asie, odkud se pak prostřednictvím Osmanské říše rozšířila do některých evropských oblastí (Albánie, Bosna, Černá Hora). V rámci dnešních muslimů tedy Šíité tvoří nějakých 10-20 %. Celý Šíitský Islám se dělí na několik různých skupin, nejpočetnějšími jsou Isná ašaríja, Ismaílíja a Zajdíja. Zachovávají mezi sebou velmi pozitivní vztahy a z kulturně-politického hlediska není dělení Šíi na tyto skupiny významné. Podstatnější jsou některé sekty odvozené zejména od Ismaílíji, které do Islámu přidaly některé vlastní prvky a upravily jeho význam. Jako příklad lze uvést Alevity nebo Drúzy, z dávnější minulosti mýty opředenou sektu Assassínů.
V současnosti Šíité tvoří většinu obyvatel v Íránu, Iráku, Ázerbájdžánu a Bahrajnu, což jsou státy, jejichž území bylo delší dobu součástí Perské říše (v případě Iráku jen jeho část, proto Šíité tvoří jen málo přes 60 % populace). V Indii a Pákistánu, které mají k Peršanům etnickou příbuznost je zastoupení Šíitů v absolutních číslech po Íránu druhé a třetí největší na světě. Tyto dvě málo známé komunity dohromady tvoří až polovinu všech vyznavačů Šíitského Islámu. V relativních číslech kolem 30 % populace Pákistánu a kolem 30 % muslimské populace v Indii. Dalšími státy s počtem šíitů přesahujícím 30 % jsou Kuvajt, ležící na rozhraní Šíitské části Iráku a Saúdské Arábie, a Jemen, kde horské kmeny již v osmém století našeho letopočtu ustanovily vlastní verzi Šíitského Islámu, Zajdíju. Snahy o prosazení Zajdíji byly i jinde v muslimském světě, například v severní Africe, ale byly neúspěšné a došlo k jejímu nahrazení Sunnitským Islámem. V současnosti žijí Zajdité prakticky jen na území Jemenu, přesněji bývalého Severního Jemenu. Jejich podíl na celkové jemenské populaci bývá někdy odhadován až na 45 %, ale střízlivější odhady hovoří o 35 %. Šíitští vůdci mají jistě zájem na zveličení jejich počtu a vytvoření iluze dvou stejně početných skupin.
Ani o ostatních, Sunnitských, státech Blízkého Východu však nelze říct, že jsou homogenní. Všechny kromě Jordánska mají svou pátou kolonu v podobě zhruba desetiprocentní šíitské menšiny. Pro represivní absolutistické monarchie sunnitského vyznání může představovat problém. Mezi tyto státy patří především Saúdská Arábie, Spojené Arabské emiráty a Katar. Dále již zmíněný Kuvajt s podstatně větším počtem šíitských vyznavačů a Bahrajn, kde se u vlády nachází monarchie vzešlá ze sunnitské menšiny, která tvoří jen něco okolo třiceti procent obyvatel. Protesty, které proti útlaku Šíitů vypukly v rámci Arabského jara, bahrajnský režim za pomoci regionálních spojenců utopil v krvi. Saúdská Arábie a její spojenci intervencí kromě ochrany spojeneckého režimu pomohly také udržet status quo ve svých zemích. Pro šíitské menšiny byla důkazem, že odpor je marný.
Bahrajn z podpory své šíitské opozice opakovaně obviňuje Írán a dokonce vytvořil minimálně jednu falešnou zprávu o zastavené dodávce zbraní z Íránů. Nepřinesl však žádné důkazy, lze tedy předpokládat, že se snaží zamaskovat lidovou podstatu občasných nepokojů a očernit Írán, jako hlavního rivala svého nejbližšího spojence, kterým je Saúdská Arábie.
Jemen
V současnosti podobná kampaň za udržení spojeneckého sunnitského režimu probíhá s nulovým efektem v Jemenu. Pro pochopení zdejších neúspěchů se musíme vrátit do minulosti tohoto státu. Od sjednocení Severního a Jižního Jemenu stál v čele státu Ali Abdullah Saleh, který byl už předtím hlavou státu Severní Jemen. Také tomuto diktátoru se nevyhnuly protesty Arabského jara. Na území Jemenu trvaly déle než rok a zemřely při nich dva tisíce lidí. Ukončeny byly dohodou, která zajistila Salehovi beztrestnost výměnou za opuštění prezidentského úřadu, přičemž Saleh ještě nějakou dobu od uzavření dohody v pozici zůstal jako zastupující prezident, takže měl dostatek času, aby mohl zničit nežádoucí dokumenty a ukrást veliké množství státního majetku, což si mohl dovolit, jelikož měl zaručenou beztrestnost. Úřad opustil až v roce 2012 poté, co byl v prezidentských volbách bez protikandidáta zvolen jeho dosavadní zástupce Abd Rabú Mansúr Hádí, který slíbil jednu z nejtvrdších diktatur na světě postupně zdemokratizovat a podpořila ho opozice, která v bývalém hrdinném generálovi původem z Jižního Jemenu spatřovala šanci na změnu, přestože byl od sjednocení států součástí Salehova režimu.
Změna však nepřicházela v podobě, v jaké bylo domluveno, podle některých názorů proto, že Hádí jednoduše lhal a neplánoval dodržet svá slova, podle většinového proto, že ozbrojené složky státu zůstaly z větší části věrné bývalému prezidentovi.
Hádí za své priority kromě postupného uvolnění režimu a spolupráce s umírněnou opozicí označil boj s Al-Káidou (místní pobočka Al-Qaeda in the Arab Peninsula, zkráceně AQAP, je dlouhodobě považována za nejaktivnější a nejvlivnější skupinu této organizace), somálskými piráty, kteří křižují Adenský záliv mezi Somálskem a Jemenem, a vlivnou povstaleckou organizací šíitských Zajditů, Houthis (do češtiny přepisováno všelijak: Husijové, Hutiové, Houtiové, Husiové), se kterou svedl šest válek již jeho předchůdce Saleh. Ty proběhly v horském prostředí oblasti Saada a jejího okolí mezi lety 2004-2010, zanechaly více než šest tisíc mrtvých a přes dvě stě tisíc uprchlíků. Většinu z nich rozpoutala Salehova vláda ve snaze zbavit se ozbrojené opozice a získat obtížně přístupný region pod svou plnou kontrolu. Humanitární katastrofa, kterou v oblasti způsobila (války byly podpořeny blokádou dodávek potravin a zdejší obyvatelé byli v jejich průběhu nuceni pojídat kůru a listí ze stromů), zvýšila popularitu povstalecké organizace a za rodinným klanem Houthis se sjednotilo na sto tisíc obyvatel. Po svém svržení, na kterém se podíleli významnou měrou také Houthis, přeběhl Saleh, který je sám zajdíjským Šíitou, na jejich stranu a část nakradeného státního majetku věnoval na modernizaci vojenské výbavy této povstalecké skupiny, která od roku 2014 začala dobývat jedno město za druhým.
Demoralizovaná armáda, jejíž mnozí velitelé zůstávali věrní bývalému prezidentovi Salehovi, je proti přesile ani nebránila. Koncem ledna 2015 už podruhé došli Houthis do hlavního města, ale tentokrát, na rozdíl od září předchozího roku, obsadili všechny vládní budovy, prezidentský palác i parlament. Hádí rezignoval, ale parlament rezignaci nepřijal, jeho mandát tedy pokračuje, ačkoli Mohammed Ali Houthi, který už předtím parlament rozehnal, tvrdí, že ztratil legitimitu a prohlásil se sám prezidentem.
Hádí, který uprchl do druhého největšího jemenského města Adenu, jež je bývalým centrem Jižního Jemenu a v současné době oblasti, v níž je jeho popularita vyšší, požádal o intervenci sunnitské spojence (dohromady 9 arabských států s logistickou podporou USA) v čele s jemenským lidem nenáviděným režimem Saúdské Arábie, kterému nemohou přijít na jméno mimo jiné proto, že po atentátu v průběhu protestního roku 2011 zachránil postřelenému prezidentu Salehovi život.
Intervenční letecké jednotky arabských států nedopatřením (podle jiných názorů schválně, aby poškodili nastupující režim Houthis) při svém bombardování vedle muničních skladů a kasáren trefují základní infrastrukturu, jako jsou silnice, vodovodní a plynová potrubí, výrobní továrny a v menší míře školy a nemocnice. Ke zhruba 1400 mrtvých civilistů se přidávají stovky tisíc vnitřně vysídlených osob a tři miliony lidí, kteří od začátku útoků ztratili přístup k pitné vodě. Hádí tak v očích mnohých svých bývalých stoupenců ztratil legitimitu a na stranu Houthis se přidávají i jejich bývalí odpůrci. Ti navzdory leteckým úderům dobývají město po městě a v dubnu 2015 obsadili vládní baštu Aden, Hádí uprchl do saúdského exilu a následně spojil síly se separatisty z hnutí bojujícího za obnovu Jižního Jemenu. Kontrolu nad jihovýchodní částí státu mezitím z velké části přebrala od oslabené vlády AQAP, která je taktéž ve válce s hnutím Houthis a mnozí obyvatelé ji považují za akceschopnější. Její řádění však umožňuje Houthis získávat stoupence i z řad Sunnitů, zatímco občané poškození tažením Houthis hledají naopak zastání u Al-Kaidy. Celý trojstranný konflikt tak eskaluje, rozhodně však ne ve prospěch intervenujících sil, které selhaly při odhadu jemenských reálií.
Libanon a Sýrie
Ukázali jsme si, jak Šíité ovládají země nebo regiony (severní Jemen), kde tvoří většinu, jsou však schopni převzít vládu nad Sunnity? Pro odpověď se musíme vypravit do Sýrie a Libanonu, kde mají podíl na správě státu. V etnicky a nábožensky složitém Libanonu tvoří Šíité 27 % obyvatel. Při započítání Drúzů (sekta vzniklá na šíitských základech) by toto číslo bylo ještě vyšší, ovšem tato mystická větev se občas vyděluje i z Islámu jako takového. Kromě Sunnitů a Šíitů žije v Libanonu více než třetinová menšina křesťanů, která se rozpadá na mnoho drobných církví (Maronité, Pravoslavní, Arménská církev, Řeckokatolická církev…), a nepočetná menšina Židů, která je ovšem nejvyšší na Blízkém Východě (s výjimkou Izraele). Amal a Hizballáh jsou třetí a čtvrtou nejsilnější stranou v libanonském parlamentu a zastupují šíitské zájmy. Obě jsou přítomné ve vládě a Hizballáh, který je považován za teroristickou organizaci, tvoří jádro libanonské defenzivy proti radikálům z Islámského státu, Al-Kaidy a dalších teroristických skupin operujících na území Iráku a Sýrie a těší se proto oblibě i mezi některými libanonskými Sunnity. Čtyřmilionový Libanon přijal více než milion uprchlíků z válkou zmítané Sýrie, z nichž zlomek sympatizuje s džihádistickými skupinami a jeho bezpečnost je tím ohrožena.
V Sýrii tvoří necelých dvacet procent obyvatel Alevité. Kromě nich tu žije i 10 % křesťanů (území Levanty, což je souhrnné označení pro kulturně politický celek Libanonu a Sýrie, k jehož rozdělení došlo až po druhé světové válce, je původní kolébkou křesťanstva), zbytek obyvatel jsou převážně Sunnité. Alevité jsou umírněnou islámskou sektou vzniklou oddělením od šíitských Ismaílíjitů, někdy bývají chápáni jako samostatná skupina, někdy jsou řazeni mezi Šíity. Od roku 1971 stojí v čele Sýrie. Tehdy se stal prezidentem Alevita Hafíz Asad, otec současného prezidenta Bašára Asada. Od počátku se jeho režim dělil o moc s ostatními náboženskými skupinami, především pak menšinami, ovšem Alevité v něm měli proporčně nepoměrně větší zastoupení a fakticky tak vládli nad ostatními skupinami.
Režim nebyl příliš represivní v oblasti občanských svobod, ale tvrdě potlačoval politické svobody. Mimo jiné fungovalo v jeho rámci nejméně šest tajných bezpečnostních složek. Už mezi lety 1979-1982 čelil povstání islamistů, které zlomil, když město Hamá, které bylo jeho střediskem, srovnal se zemí. Kromě tanků a dělostřelectva se zásahu účastnily i buldozery a jiná demoliční technika a pod troskami tehdy zemřely desítky tisíc lidí. Povstalci byli poraženi i přes podporu ze Saúdské Arábie a Kataru. Nevraživost mezi státy zůstala a přispěla ke sblížení Sýrie s Íránem po změně tamního režimu na šíitskou náboženskou diktaturu v roce 1979.
V současné době kontroluje oficiální syrská vláda Bašára Asada jen zhruba polovinu území státu, zbytek ztratila v občanské válce. V roce 2011 vypukly v Sýrii v rámci Arabského jara protesty. Rozbuškou byly údajně známky po mučení na tělech mladíků zadržených za sprejování protivládních nápisů. Sekulární demokratická opozice, ačkoli existovala, byla od počátku v menšině oproti islamistům. Jednotlivé islamistické skupiny se však mezi sebou lišily ve svých požadavcích a zdaleka ne všechny uznávaly jako prostředek boje terorismus. Slovo islamismus má v české společnosti negativní konotace, aniž by došlo k jeho pochopení. Islamistou je každý, kdo usiluje o zvýšení role Islámu ve společnosti a politice. Právo šaría a další aspekty politické role Islámu ovšem nejsou v náboženství explicitně definovány a mají různé výklady. Mezi islamisty se proto mohou nacházet i osoby hlásící se ke Káhirské deklaraci lidských práv.
Počátky občanské války jsou zastřeny silnou vrstvou oboustranné propagandy. Jisté je, že velice brzo po začátku protestů Asadův režim vědomě střílel do neozbrojených demonstrantů a opozice prováděla teroristické útoky na neozbrojené státní úřady nebo civilní cíle v oblastech, kde měl režim zastání. Co začalo dříve, se mi nepodařilo zjistit, dost možná šlo o souběh. Velkou roli na eskalaci konfliktu měly i katarská televize Al-Džazíra a saúdská Al-Arabíja, které mají celosvětový dosah. Obecně mají pověst spíše důvěryhodnějších médií, protože publikují kritiku některých kroků domácí politiky svých vlád a v zahraničním zpravodajství se vyskytují i zajímavé analýzy nebo pohledy z opačné strany. Příznačné ovšem je, že obvykle nehovoří o méně pěkných aspektech zahraničních politik arabských monarchií. V Sýrii se staly prostředkem mediální války, když informovaly o smyšlených protirežimních protestech a režimních masakrech. Některé zprávy přebírala i jiná světová média, zatímco lživost dalších prokázali lidé žijící v Sýrii vypravujíc se na místa domnělých událostí (mezi nimi například i česká velvyslankyně) nebo blogeři a znalci Blízkého východu, kteří upozorňovali, že krajina v pozadí fotografie je jiná, než na místě, kde byla údajně pořízena, nebo že etnická skupina zachycená na fotografii nežije v Sýrii.
Katar i Saúdská Arábie se spolu s Tureckem a Spojenými arabskými emiráty podílely také na financování a výcviku bojovníků různých opozičních skupin, od sekulárních skupin přes umírněné islamisty až po džihádisty ze syrské pobočky Al-Kaidy jménem Al-Nusra. Na straně vlády se do boje zapojili íránští dobrovolníci, libanonský Hizballáh (v obou případech šíitské vyznání) a spousta syrských milicí, včetně křesťanů, kteří se obávají vítězství islamistů. Syrská válka je v absolutních číslech nejkrvavějším konfliktem současnosti. Zemřelo v ní již necelých tři sta tisíc lidí. Přes dvě stě tisíc z nich však byli bojovníci různých zúčastněných stran a „jen“ asi sedmdesát tisíc jsou civilní oběti. To z ní zároveň činí jednu z válek s nejnižším procentuálním podílem civilních ztrát vůbec (pro srovnání v Ukrajinské válce zemřelo 6000 lidí, z nichž 2000 civilistů, v Irácké válce asi 40 000 lidí, z nichž 20 000 civilistů, v afrických válkách jsou potom civilní ztráty nadpoloviční, někde dokonce dosahují devadesáti procent), což může ukazovat na snahu Asadovi vlády, navzdory nezpochybnitelným zprávám o užíváním zakázaných kazetových i barelových bomb, civilní ztráty minimalizovat.
Opozice se v průběhu čtyři roky trvajícího konfliktu rozdělila na zhruba čtyřicet různých skupin, z nichž některé nemají více, než stovky členů a budou historií zapomenuty. Tyto skupiny se slučují do různých aliancí, které mezi sebou uzavírají spojenectví, vedou války, nebo se různě rozpadají a znovu slučují. V současnosti je nejsilnější opoziční skupinou Islámský stát (IS), který drží srovnatelné území jako syrská vláda a nepoměrně větší, než zbytek opozičních skupin (včetně Kurdů) dohromady. Islámský stát na území Sýrie nemá žádné další spojence. Mnoho rebelů přešlo do jeho služeb, protože za to nabízí štědrou finanční odměnu, jiní se připojili k vládě, protože IS považují za větší ze dvou zel.
Islámský stát vznikl z původně slabé větve Al-Kaidy v Iráku (AQI), která nabrala na významu poté, co do svých řad přibrala bývalé důstojníky Husajnovy armády, kteří byli vyloučení Američany. Obsadil irácké příhraničí se Sýrií a začal do svých řad verbovat členy syrských opozičních skupin, zejména Al-Nusry, z níž na svou stranu získal i důležité velitele. Jejich prostřednictví zahájil operace na území Sýrie, kde ovládl značné území a dostal se do války s ostatními skupinami včetně zbytků Al-Nusry (k IS přešla polovina až tři čtvrtiny jejích členů), za což byl (mimo dalších sporů o způsob vedení boje) vyloučen z Al-Kaidy. To mu ovšem nevadilo, protože tou dobou už rozšiřoval svůj vliv i po území Iráku, který mezitím opustila americká armáda. V současnosti je největší teroristickou organizací na světě co do počtu členů, finančních prostředků i ovládaného území. Základní kámen pro jeho vznik položily arabské monarchie spolu s Tureckem, které pomohly zformovat obě větve Al-Kaidy (Al-Nusru a AQI), nad kterými dlouho držely ochrannou ruku, a pomohly vyprovokovat syrskou válku, v níž tuto skupinu podporovaly nejméně do roku 2013, ale dost možná ještě rok následující. V současnosti by měla být podpora této skupiny zastavena, ale objevují se informace týkající se Turecka a nedostatečné kontroly toku zbraní a bojovníků přes hranici, která je některými pozorovateli považována za cílenou, k čemuž by mohly být motivací zásahy IS proti Kurdům. Některé z režimů v regionu přitom proti IS aktivně bojují, zejména pro Turecko a arabské monarchie spojenecké Jordánsko a nepřátelský Írán.
Hodnotit důsledek vzniku IS pro jeho nepřímé tvůrce je předčasné. Výhodné pro ně je, že se jim podařilo zaměstnat Írán, který tak nemá prostor výrazněji zasahovat do Jemenské krize a zároveň zdevastovat jednoho z jeho mála spojenců, Sýrii. Negativní důsledek pro ně však může mít fakt, že přivodily postupné oteplování vztahů mezi spojeneckými USA a Íránem a šíření íránského vlivu a popularity v Iráku. Také se výhledově v budoucnu může z této extremistické organizace stát další regionální rival a případně pachatel teroristické činnosti v těchto státech.
Zhodnocení a závěr
Nyní na stole vyvstává otázka, zda jsou konflikty probíhající na Blízkém východě pouze náboženské? Odpověď zní nikoli, ve skutečnosti jsou bojem o hegemonii v regionu, ve kterém se často užívá náboženská rétorika pro získání podpory veřejnosti. Hlavními aktéry tohoto boje jsou Turecko, Saúdská Arábie, Egypt a Írán, v minulosti ještě Irák. Tyto vlivy jsou z výše napsaných řádků patrné, ale jejich důkazem je sonda do studenoválečného období, tehdy byla většina střetů vedena mezi nássiristickým Egyptem a džihádistickou Saúdskou Arábií. Šlo o střet dvou ideologií, ale nikoli větví náboženství. Za ideologiemi se přitom skrývala snaha o získání převahy v regionu, kterou umocňovaly i tehdejší dvě supermocnosti.
Na straně Egypta, jehož ideologie vyžadovala sjednocení všech Arabů na základě etnického klíče do jednoho celku fungujícího sekulárním a etatistickým (možná by se dalo použít i slovo socialistickým) způsobem, stál Sovětský svaz a jeho spojenci. Ze strany Egypta byla zřejmá snaha o získání následovníků v dalších zemích na základě národnostního klíče. Jejím vrcholem byla tříletá existence státního celku zahrnujícího Egypt, Sýrii, Severní Jemen a Palestinu.
Saúdské Arábie naproti tomu vsadila na náboženskou kartu a ustanovila zvláštní formu džihádismu, Wahhábismus. Podporovala mnohá radikální, v některých případech teroristická, hnutí, ale také výstavbu vlastních mešit v jiných zemích, kde byla poté součástí kázání i politická propaganda hledající stoupence. Oporu našla u Spojených států amerických, které se před útoky z jedenáctého září velmi aktivně podílely na podpoře džihádistických skupin (zejména v osmdesátých letech v Afghánistánu proti sovětům a v devadesátých letech v Bosně proti Svazové republice Jugoslávii). Ty se dodnes nevyrovnaly s faktem, že jejich spojenec tuto linii drží nadále. Pravděpodobné je, že se s ním vyrovnat vyrovnat nechtějí, protože přináší zisk vojensko-průmyslovému komplexu, na jehož moc upozornil už prezident Eisenhower v roce 1961 a od té doby výrazně nazrostla. Největší střet těchto ideologií se odehrál taktéž v Jemenu mezi lety 1962-1970.
V současné době jsou nejbližšími spojenci Saúdské Arábie ostatní absolutistické monarchie v regionu, jmenovitě Kuvajt, Spojené arabské emiráty, Katar a Bahrajn. Bylo by však nesprávné mezi těmito státy vidět naprostou jednotu, nebo je dokonce považovat za Saúdské loutky. Takové označení si vyslouží Bahrajn, s přimhouřenýma očima Kuvajt. Spojené arabské emiráty však spolupracují s dnešním Egyptem na bombardování radikálních islamistických skupin v Libyi, které Katar se Saúdskou Arábií založily a podporovaly, a poskytují podporu sekulární vládě, zatímco Saúdská Arábie a Katar pomáhají vládě islamistů, která má v současnosti navrch. Pro orientaci v situaci stručně zmíním, že v Libyi v současné době vedou boj o moc dvě znesvářené vlády, zatímco po zemi se pohybuje mnoho teroristických, pašeráckých a loupeživých skupin, které ovládají nesouvislé kusy území a vedou mezi sebou podivné diplomacie včetně válek.
Ani mezi Saúdskou Arábií a Katarem není absolutní jednota. Katar se domnívá, že Saúdové mají v rámci arabských absolutních monarchií nespravedlivě velké slovo a pro zvýšení svého vlivu na jejich úkor podporuje různé vlastní bojůvky, jejichž aktivita je směřována zejména do oblasti africké Sahary. Kromě toho určité skupiny podporované Saúdskou Arábií přidává na seznamy teroristických a extremistických organizací a jejich členy vykazuje ze svého státu. Tento krok Saúdská Arábie vrací. Místo vzájemného oslabení však své pozice navzájem posilují, neboť činnost jimi financovaných a vyzbrojených skupinek s nepřehlednými cíli, které napadají všechny, včetně sebe navzájem, oslabuje regionální rivaly a hrála roli ve zhroucení Iráku stejně jako paralýze Egypta, který částečně ztratil kontrolu nad Sinajským poloostrovem a zažívá pouliční násilnosti.
Z výše zmíněného je vidět, že řešení konfliktů v problematickém regionu Blízkého Východu není snadné a závisí zejména na přístupu zdejších vlád, ale i demokratického světa (především pak USA), který ať už cíleně nebo z nepochopení situace (podle mého názoru se oba dva důvodu mísí) často přilévá olej do ohně, což se v jednadvacátém století týká zejména vojenských zásahů v Iráku a Libyi, ale také podpoře sekulární a umírněně-islamistické syrské opozice, která na Asadově režimu vybojovala území, jež poté ztratila vůči Islámskému státu i s plnými sklady zbraní, podpoře kontroverzních osobností, které se připojují k teroristických organizacím, nebo masivnímu vyzbrojování Saúdské Arábie legálními i nelegálními zbraněmi, které jsou používány v regionálních válkách nebo poskytovány teroristickým organizacím.
Za model pro mírové uspořádání Blízkého Východu považuji Jordánsko, které funguje na principu konstituční monarchie, kde ústava zásadním způsobem omezuje moc panovníka a zajišťuje práva obyvatel. Vybudovalo funkční ekonomiku i bez ropných nalezišť a v zahraniční politice se nesnaží o vytvoření vlastní sféry vlivu a rozšíření své ideologie, čímž v konečném důsledku brání odlivu kapitálu ze státu a umožňuje jeho reinvestici v ekonomice, protože neposkytuje finanční prostředky teroristickým skupinám, ale ani spojeneckým režimům nebo politickým stranám. Ani jordánský případ však není zcela ideální, častá jsou obvinění, že z finančních důvodů pronajalo nemocnice teroristickým skupinám k léčbě jejich bojovníků a objevily se dokonce názory, že šlo o výcvikové tábory.
Dobrý den,
velice mne zaujal výše uvedený článek na téma vztahy Sunnitů a Šíitů. Jsem rád, že je možnost si tuto problematiku zde takto prostudovat a za výše uvedené informace děkuji pane Kantnere.
Dobrý den, děkuji za přízeň. Jsem rád, že můj článek někomu posloužil a těší mě, když lidé preferují obtížnější možnost učení se před přijímáním zjednodušených názorů. Informace, které se týkaje vývoje horkých konfliktů samozřejmě již nejsou aktuální , neboť se vztahují přibližně k polovině loňského roku, ale obecná platnost eseje platí.
Pokud čtu o islámu, narazím na skupinu sufistů, která je popisována jako sunitská mírumilovná skupina zaměřená na vzdělání. Pokud čtu o Německu, narazím na skupinu salfistů s organirací tajné služby, ze kterých má hrůzu německá vláda, jedná se o útočníky na ženy, stadióny, pokud se k nim dostanete, je těžké odejít, jde o skupinu hledající málo vzdělané lidi, jsou to sunizé.
Teď to překvapení sůfisté a salfisté jsou jedna skupina, různou tráskripcí pevedená na dvě slova.
Pokud to dobře chápu tato skupina sunitů je dobře vzdělaná, dělá vlastně tajnou službu sunitů a nevzdělané členy nebo fanatiky školí na atentátníky.
Nebojují ale hledají místa kde a kdy udeřit, al´Kajdá a po ní Islámský stát jsou sunité extrémní sunité, kteří prohlašují šíity a křesťany za nevěřící, USA podporují Saudskou Arábii a tedy sunity a útočí na šíity, aby si udrželi spojence. Hizballáh a Hamás podporují Palestince a jsou šíité
Nevím, kde jste si přečetl, že Súfismus a Salafismus je totéž, ale je to nesmysl. Nikdy jsem se o etymologický původ těch pojmů nezajímal, ale teď jsem se pro vás podíval, co o tom říká anglická verze wikipedie.
Súfismus:
Two origins of the word sufi have been suggested. Commonly, the lexical root of the word is traced to ṣafā (صفاء), which in Arabic means „purity“. Another origin is ṣūf (صُوف), „wool“ in Arabic, referring to the simple cloaks the early Muslim ascetics wore. The two were combined by the Sufi al-Rudhabari who said, „The Sufi is the one who wears wool on top of purity“.[30][31] Scholars generally agree that ṣūf or „wool“ is probably the root word of „Sufi.“
Salafismus:
Salafism takes its name from the Arabic term salaf („predecessors“, „ancestors“) used to identify the earliest Muslims, who, its adherents believe, provide the epitome of Islamic practice.[8] A hadith that quotes Muhammad saying „The people of my own generation are the best, then those who come after them, and then those of the next generation,“ is seen as a call to Muslims to follow the example of those first three generations, known collectively as the salaf[9]
Súfismus i Salafismus jsou trochu širší termíny. První označuje mystickou větev, která zkoumá různé duchovní praktiky, co nemají oporu v Islámu, podporuje vzdělávání i světských předmětů a nauk a vyznačuje se zpravidla velikou tolerancí. Súfistických skupin je ovšem mnoho a některé mohou nabrat i jinou podobu (dokonce jsem znal i jednu Súfistickou teroristickou organizaci, ale většina súfistů se od ní distancovala, když se někdo něčím zaštiťuje, tak to nemusí nutně znamenat, že se tím řídí).
Salafismus je radikální forma islámu, co se chce vrátit k jeho „kořenům“ (slovo radikální je mimochodem odvozeno od slova kořeny) a nastolit pravidla, která platila v sedmém století, kdy Islám vznikl a byla úplně jiná společenská situace. Islám jako takový v té době, kdy vznikl společnost výrazně modernizoval, ovšem v dnešní době jsou ty zákony strašlivě zpátečnické. Většina jich není nijak definována a na to, jestli ty, které jsou, smí být upraveny, existují různé názory podpořené citáty slavných osob i Koránu samotného.
Mezi Súfisty a Salafisty nejsou dobré vztahy. Salafisté zpravidla na súfisty pohlíží na bezvěrce stejně jako na Šíity, Křesťany a další. Na některých místech mezi nimi probíhají vojenské střety. Jako příklad mohu uvést Somálsko, kde súfistická organizace ASWJ (Ahlu sunna wal-jama) pomáhá somálské vládě a zahraničním jednotkám (Keňa, Etiopie) v boji proti teroristické skupině Al-Šabáb, což je somálská odnož Al-Kajdy.
Na závěr chci zmínit, že Súfisté i Salafisté jsou v rámci sunnitského Islámu spíše menšinové proudy a obvyklejší bývá nějaká střední cesta.
Saúdská Arábie ustanovila jako svou verzi Islámu Wahhabismus, který odkazuje k muži z devatenáctého století, který cestoval napříč Islámským světem a vyvražďoval súfisty a další stoupence modernistických a „heretických“ proudů. Salafismus je nejlépe reprezentován asi Katarem. Já osobně ve filosofii těch dvou směrů de facto rozdíl nevidím, ale nějaké minimální tam nejspíše budou. Vztahy Saúdské Arábie a Kataru jsou střídavě lepší a horší a oba státy mají spory o to, jestli mezi sunnitskými teroristy bude hlavní ideologií salafismus nebo wahhabismus (a přeneseně je to samozřejmě boj o moc – „náboženská“ ideologie je tu jen pro oblbnutí lidí).
Hizballáh pochází i Libanonu, jsou to převážně Šíité, ale bojují v jejich řadách i sunnité a dokonce křesťané. Hájí šíitské zájmy, vznikl v době izraelské okupace Libanonu jako reakce na terorizování Šíitů Izraelci (ale vstoupili tam menšinově i jiní lidé, co Izraelce nesnášeli).
Hamás jsou sunnité, ale Írán a Hizballáh je podporují, jelikož jejich ideologie staví na boji proti Izraeli. Je to pro ně zároveň možnost, jak zapustit kořeny v sunnitském světě, jelikož sunnitů je 90% a bez kolaborace s nějakými z nich Írán Saúdskou Arábii neporazí.
Musel jsem se podívat, jak to vlastně je. Nestíhám sledovat nejnovější vývoj všude ve světě, ale rozhodně si nic necucám z prstu. Četl jsem před několika měsíci zprávy, které v tom duchu hovořily, zkusil jsem něco zpětně dohledat, namátkou:
http://www.presstv.ir/Detail/2015/04/02/404411/yemen
http://www.yementimes.com/en/1874/news/5034/Houthis-enter-Aden-port.htm
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/May-06/297064-houthis-enter-hadi-stronghold-in-aden-residents.ashx
Na druhou stranu aktuálnější zprávy hovoří o Adenu jako o bojové zóně
http://www.yementimes.com/en/1875/news/5119/15-Killed-in-Aden-due-to-Random-Shelling-by-Houthi-Forces.htm
http://www.middleeasteye.net/news/yemens-houthis-kill-31-civilians-aden-1257637125
a pravděpodobně nejaktuálnější mapa na wikipedii to město vidí jako rozdělené mezi obě strany
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Yemen_war_detailed_map.png
Mezitím tu je nějaká zpráva z 30. května, co hovoří o protiofenzivě Hádího jednotek.
http://www.arabnews.com/middle-east/news/754206
Takže to vidím nějak tak, že Houthis nejprve skutečně většinu města obsadili, ale Hádího jednotky se udržely v některých čtvrtích a v nedávné době se jim podařilo v Adenu trochu postoupit (zatímco postupně ztrácí okolí; teď už je na té mapce Aden ostrůvek uprostřed zelena)
Mezi alevity a alawity je rozdíl.
Máte pravdu, jsou to dvě rozdílné skupiny. Alevis žijí v Turecku a Alawites žijí v Sýrii. Tuším, že Alevis by do češtiny měli být přepisováni jako Alevité a Alawites by potom bylo lepší přepsat spíš jako Alavité, což znamená, že jsem udělal chybu v pojmenování..
Tak. Další věc – Aden houthijům do rukou nepadl.
Překvapil jste mě, musel jsem se na to teď podívat. Nestíhám sledovat nejnovější vývoj, nicméně pamatuju si, že pár měsíců jsem četl zprávy, které v tom duchu hovořily, namátkou jsem zkusil něco vyhledat:
http://www.presstv.ir/Detail/2015/04/02/404411/yemen
http://www.yementimes.com/en/1874/news/5034/Houthis-enter-Aden-port.htm
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/May-06/297064-houthis-enter-hadi-stronghold-in-aden-residents.ashx
Na druhou stranu aktuálnější zpráva z července mluví o Adenu jako o bojové zóně:
http://www.middleeasteye.net/news/yemens-houthis-kill-31-civilians-aden-1257637125
a pravidelně aktualizovaná mapa na wikipedii to město považuje za částečně ovládané oběma stranami:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Yemen_war_detailed_map.png
Mezitím jsem ještě našel zprávu z 30. května, která mluví o protiútoku Hádího jednotek:
http://www.arabnews.com/middle-east/news/754206
Takže mi z toho logicky vyplývá něco jako obsazení, ale neúplné s tím, že Hádího síly zůstaly schované v některých čtvrtích a v poslední době se jim podařilo v rámci města postoupit (zatímco ovšem postupně ztrácejí jeho okolí a zbytek státu – už teď je na té mapce ostrůvek uprostřed zelena). Máte v tamní situaci lepší přehled?
Situace se má tak, že do Adenu Houthijové + salehovci skutečně vstoupili, jeden čas ovládali více než polovinu města, ale nikdy ho celý nedobyli. v minulých dnech dokonce byli z většiny města vytlačeni. Podobný osud pravděpodobně čeká i Taiz.