Teorie kvantového vědomí aneb o tom, jak vědci (ne)potvrdili duši
Přemýšleli jste někdy nad tím, co je to vlastně vědomí? Co nás dělá námi? Nebo jste někde četli, že vědci potvrdili duši a existenci posmrtného života a zajímá vás, co je na tom pravdy?
Těchto otázek se přímo i nepřímo dotýká teorie kvantového vědomí, kterou se pokusím popsat. Abychom ji ale alespoň trochu pochopili, musíme začít někde jinde. U kvantové fyziky.
Tajuplný svět kvantové fyziky
Na konci 19. století se dostala klasická fyzika popisující chování objektů každodenního života do potíží. Newtonovy rovnice přestávaly fungovat, když se aplikovaly na malé částice či na vesmírné vzdálenosti. Začátkem 20. století proto vznikly dvě fyzikální teorie, které se snažily tyto potíže vyřešit – obecná teorie relativity popisující makrosvět a kvantová teorie popisující mikrosvět. Obecná teorie relativity je de facto teorií jednoho muže – Alberta Einsteina. U zrodu kvantové fyziky naopak stojí velké množství fyziků. Mezi ty nejvýznamnější patří Max Planck, Wolfgang Pauli, Albert Einstein, Niels Bohr, Werner Heisenberg a Erwin Schrödinger. Dnes fyzici usilují o Teorii všeho (Theory of Everything, TOE), tedy o teorii, která dokáže zkombinovat obecnou relativitu a kvantovou fyziku. Což se jim prozatím příliš nedaří.
V následující kapitole se pokusím stručně nastínit základní postuláty kvantové fyziky a objasnit pojmy, se kterými operuje teorie kvantového vědomí. Není v možnostech této práce [1] zahrnout do této kapitoly matematické důkazy, složité elaboráty jednotlivých kvantových jevů či popisy konkrétních experimentů – kvůli přehlednosti se navíc dopouštím velkých zjednodušení. Čtenářům zdatným v matematice a fyzice proto doporučuji publikace Jiřího Formánka (2004) a Lubomíra Skály (2005). Vášnivým pejskařům a čtenářům, kterým se ještě stále dělá nevolno jen při pouhém přečtení termínu fyzika, doporučuji velmi srozumitelnou publikaci Jak naučit svého psa fyziku (Orzel, 2011). V následující kapitole jsem kromě výše zmíněných publikací vycházel také ze středoškolských (Štoll, 2010) a vysokoškolských (Kulhánek, 2001; 2015) učebních materiálů.
Vraťme se na chvíli na začátek. Proč jsem nazval kvantovou fyziku tajuplnou?
Protože se vymyká lidskému chápání. Na úrovni mikrokosmu, tedy na úrovni elementárních částic mnohdy menších než jednotlivé atomy, se totiž částice chovají jinak než v našem běžném životě. Zatímco u obecné teorie relativity je v našich možnostech představit si, že neexistuje gravitační síla, a že je gravitace způsobována zakřivením časoprostoru, kvantové jevy jsou nedeterministické, neurčité, pravděpodobnostní a nelokální. Navíc jsou ještě nekomutativní a dá se říci, že zatímco v klasické fyzice platí AB = BA, v kvantové fyzice platí AB ≠ BA. Tyto jevy nemají v našem běžném životě analogii. Tato nepochopitelnost také způsobuje mnohé mystifikace, o kterých píši v kapitole Jak je to s tou duší?
Teď však ke kvantové fyzice samotné. První důležitým pojmem je kvantum, což je Planckův pojem pro nejmenší možnou hodnotu kterékoli fyzikální veličiny.
V mikrosvětě dále pozorujeme tzv. korpuskulárně-vlnový dualismus, podle kterého mají částice v mikrosvětě jak částicové, tak vlnové vlastnosti. Např. světlo se může chovat jako částice (foton) i jako vlna.
U kvantových jevů se objevuje interference. Inteference popisuje situaci, kdy se střetnou dvě kvantované částice s vlnovými vlastnostmi. Když se střetnou dvě maxima vlnění s podobnou frekvencí, vlnění se znásobí, když se střetne maxima s minimem, vlnění se vyruší.
Aby těch podivností nebylo málo, v mikrosvětě se projeví také relace neurčitosti, někdy označovaná jako Heisenbergův princip neurčitosti. Její podstata spočívá v tom, že nemůžeme současně naměřit komplementární vlastnosti částic. Nejznámější relací je relace hybnost-poloha – pokud zpřesňujeme měření polohy, znepřesňuje (de facto znemožňuje) se měření hybnosti, a naopak.
Mezi další relace neurčitosti patří relace čas-energie, podle které nemůžeme nikdy znát zároveň čas, kdy byla částice měřena a její energii. Problém relací neurčitosti souvisí s problémem měření, který bývá interpretován tak, že samotným měřením měníme realitu. Situace je ale ještě podivnější.
Bylo zjištěno, že částice se před měřením nachází ve stavu tzv. superpozice. Superpozice je stav částice, ve kterém se najednou nachází ve všech možných stavech a pozicích. Problém měření tedy není způsoben tím, že bychom nedokonale měřili, ale je to de facto problém reality. Tato zvláštní skutečnost byla prokázána pomocí slavného dvojšterbinového experimentu.
V kvantové fyzice logicky není popsán stav částic hybností a polohou (jak je tomu v klasické fyzice), ale tzv. vlnovou funkcí. Každý objekt ve vesmíru oplývá vlastní vlnovou funkcí. Pomocí druhé mocniny z vlnové funkce dokážeme vypočítat pravděpodobnost, že se částice nachází v konkrétním stavu. Zde vidíme další rozdíl mezi klasickou a kvantovou fyzikou. Klasická fyzika je deterministická, kvantová fyzika je pravděpodobnostní (jak dnes většina vědců přijímá). Podstata reality mikrokosmu je tedy ze značné náhodná.
Co se ale stane s částicí v superpozici, když ji změříme?
Jednoduše řečeno, donutíme ji vybrat si pouze jeden stav či pozici. Co to pro nás znamená? To je vesměs filosofický problém interpretace, který dnes většina fyziků neřeší. My se však na interpretaci kvantové fyziky krátce podíváme.
Nejznámější interpretací je Kodaňská interpretace, kterou vytvořil N. Bohr. Je to radikální interpretace, která striktně rozlišuje mikrokosmos a makrokosmos. Měřením, dle ní, utváříme realitu, která je do té doby neurčitá. Tím, že částice změříme (a způsobíme střet mikrokosmu a makrokosmu), způsobíme kolaps vlnové funkce. Během kolapsu se nezachovává původní informace a nejsme schopni ji nikterak zjistit.
Později vědci zjistili, že existuje i tzv. dekoherence a realita tedy není úplně taková, jak si představoval Bohr, neboť kolaps vlnové funkce nezpůsobuje pouze vědomý pozorovatel se svým měřením, ale také obyčejná interakce s okolím. Dekoherence vede k tomu, že se částice začne chovat jako v klasické fyzice.
Existují ale i jiné interpretace této změny vlnové funkce. Jednou z nejznámějších je mnoha-světová interpretace Hugha Everetta, podle které při měření nenastává kolaps vlnové funkce, ale vytvoří se paralelní reality, ve kterých existují všechny možné stavy a pozice částic. Tyto částice už spolu nemohou nikterak interagovat. Interpretací kvantové fyziky existuje nespočet a některé z nich jsou ještě šílenější než ta Everettova.
Kvantová fyzika je nicméně šílená sama o sobě. Svědčí o tom poslední čtyři pojmy, které si pokusíme objasnit – virtuální částice, kvantové tunelování, kvantové provázání a kvantová teleportace.
Virtuální částice je částice, která se objeví a zmizí příliš rychle, takže nemůže být změřena. Vyskytují se v párech částice-antičástice, a proto okamžitě anihilují. Výjimkou je Hawkingovo záření, kdy je jedna z částic vtažena do černé díry a druhá částice se tak stává částicí reálnou. Virtuální částice vznikají v podstatě neustále a to díky nulovým kmitům – částice díky vlnovým vlastnostem nejsou nikdy v klidu a vždy vydávají alespoň minimální kmity.
Kvantové tunelování popisuje pojem, kdy částice proletí překážkou bez sebemenší ztráty energie. Toto je způsobeno čistě tím, že kvantová fyzika je pravděpodobností – existuje totiž malá šance, že se tak stane a při dostatečně velkém počtu pokusů se tak také děje.
Kvantové provázání popisuje situaci, kdy změřením jedné částice ovlivníme částici druhou, nehledě na to, jak je od nás daleko. Způsobuje to nelokálnost kvantové fyziky. Představte si dva elektrony, které jsou blízko sebe a jsou tudíž provázané. Teď je od sebe oddělíte. Změříte jeden elektron (tím, že ho změříte, zjistíte jeho spin) a tím změníte i spin druhého elektronu (spin je opačný). Tato změna je okamžitá (a je tudíž rychlejší než světlo). Naneštěstí pomocí provázání nemůžeme přenášet žádné informace, neboť nedokážeme určit hodnotu spinu předtím, než ho změříme.
Kvantová teleportace není teleportace v takovém smyslu, v jakém jí vídáme ve sci-fi filmech. Kvantová teleportace pomocí kvantového provázání částici duplikuje (resp. její stav). Původní částice tedy zůstává zachována na původním místě.
Vypadá to tedy, že realita, když si na ni pořádně posvítíme, je poněkud bizarní a vzpírá se zdravému rozumu. Jestliže právě kroutíte hlavou a neumíte pochopit, jak je toto všechno vlastně možné, nezoufejte. Jeden z nejvýznamnějších fyziků minulého století Richard Feynmann (2001, str. 141) řekl, že „kvantové fyzice nerozumí nikdo.“
Ještě záhadnější vědomí
Pokud se vám předchozí kapitola zdála záhadná, mám pro vás špatnou zprávu – vědomí je ještě záhadnější. Zatímco o mikrosvětě toho víme již relativně hodně, o vědomí nevíme skoro nic. A přitom je vědomí ve filosofii stejně tak klíčový pojem, jako třeba smysl života.
Mnoho filosofů se snažilo problematiku vědomí vyřešit. Dnes se k tématu vědomí vyjadřují kromě filosofů také psychologové, biologové, neurovědci, kognitivní vědci, informatici a – jak uvidíme v dalších kapitolách – také matematici a fyzici. Tato interdisciplinární komunikace však nefunguje příliš dobře a způsobuje mnohá nedorozumění (Koukolík, 2013).
Co to tedy vědomí je?
Definovat vědomí je obrovský problém. Poprvé tento pojem užil John Locke jako „percepci toho, co projde lidskou myslí“ (The Editors of Encyclopædia Britannica, 2015). Obecně můžeme říci, že vědomí je „obsah mysli, který si člověk dokáže vybavit, (…) zahrnuje subjektivní jevy, od vnímání prostého podnětu až ke složitým poznávacím procesům, na nichž se podílejí psychodynamické činitele, jako je motivace, vliv předchozí zkušenosti a momentální stav“ (Hartl & Hartlová, 2010, str. 656).
Zlí jazykové pak tvrdí, že „vědomí je fascinující, ale prchavý jev, je nemožné určit, čím je, co dělá a proč vzniklo. Nebylo o něm napsáno nic, co by stálo za čtení“ (Sutherland, 1995; cit. dle Kulišťák, 2001, str. 243).
V této práci se budu zabývat právě tímto mystickým „vyšším“ vědomím, které můžeme nazvat vědomím o vědomí (v angličtině se užívá pojmů awareness, concsciousness, příp. mind, Koukolík, 2002). Někteří tento fenomén nazývají osobností, jástvím či dokonce duší. Nejlépe tento fenomén charakterizuje věta: „Já jsem si vědom sám sebe“. Vyšším vědomím tedy nemám na mysli vědomí ve smyslu pozornosti či bdělosti (srov. Koukolík, 2002), nicméně toto „nižší“ vědomí je nutné k vyššímu vědomí, neboť bez něj by vyšší vědomí neexistovalo (Koukolík, 2013).
Když jsem napsal, že o vědomí nevíme skoro nic, nepřeháněl jsem. Odborníci se neshodnou ani na samotné definici vědomí, netuší, jak a kde vzniká a ani jak funguje. Mnozí odborníci si dokonce myslí, že vědomí vůbec neexistuje (Kulišťák, 2011). Navíc dokážeme vědomí zkoumat především pomocí zkoumání poruch vědomí (jako je např. neglect, prozopagnozie či cerebrální achromatopsie, Koukolík, 2002), případně pomocí projevů vědomí (Vašina, nedatováno) a nikoliv přímo.
Většina odborníků se však shodne v jedné věci. Vědomí, ať je to cokoliv, je vázáno na naše tělo, konkrétně na centrální nervovou soustavu (CNS) a bez ní, tedy bez materiálního těla, nemůže existovat (Koukolík, 2002; 2013, Kulišťák, 2011; Vašina, 2010). Tento problém více rozeberu v kapitole Problém tělo-mysl aneb fyzikální teorie vědomí. Vědomí pravděpodobně vzniklo evolucí CNS (Kulišťák, 2011) a vytváří se přibližně ve třech a půl letech dítěte, přičemž se nadále vyvíjí (Koukolík, 2013).
Lidský mozek je úžasná věc s obrovským množstvím neuronů a synapsí a lze ho považovat za nejsložitější systém ve známém vesmíru (Koukolík, 2013). Není proto divu, že v dnešním vědeckém mainstreamu převládá představa, že základním neurálním korelátem vědomí (NCC) je mozek, konkrétně aktivita neuronů a jejich spojů.
Neurobiologové se domnívají, že na vědomí má vliv ARAS (vzestupný retikulární aktivační systém), který je součástí retikulární formace (Kulišťák, 2011). Tento systém se nachází v rostrálním tegmentu, talamu a v mozkové kůře a je nezbytný pro bdělost, aurosal a uvědomování. Abnormality tohoto systému se objevují při poruchách vědomí.
Odborníci také předpokládají, že vědomí je generováno tzv. implicitním (defaultním) systémem (Koukolík, 2013). Implicitní systém je aktivní ve chvílích, kdy jsme pouze sami se sebou, nepřijímáme žádné výrazné podněty z okolí a nevěnujeme se žádným jiným činnostem. Je to neuronová aktivita, která se vyskytuje především ve vnitřní části prefrontální kůry, zejm. předních částí čelních laloků mozku a zadní část gyrus cinguli. Součástí systému jsou také korové oblasti, které mají vztah k paměti (především k autobiografické a dlouhodobé paměti). Kromě paměti je implicitní systém propojen také s představami o budoucnosti a morálními rozhodnutími. Tento systém není uzavřený, ale je fluidní a jeho aktivita se přesouvá skrze celý mozek. Při jiných aktivitách pak neuronová aktivita tohoto systému klesá a přesouvá se do konkrétních mozkových center (např. při řeči se přesouvá do řečových oblastí). Neuronová aktivita klesá také při spánku. Při celkové anestezii se implicitní systém rozdělí a přestává vzájemně komunikovat. Implicitní systém je také značně ovlivněn plasticitou mozku (Koukolík, 2013).
Teorie vědomí
V předchozí kapitole jsem se pokusil definovat „vyšší“ vědomí a představil jsem neurální korelát vědomí (NCC) z hlediska neurobiologie. Kromě výše zmíněných obecných systémů existuje také několik teorií vědomí. Krátce se s nimi seznámíme.
Nejznámější z nich je kognitivní teorie globálního pracovního prostoru, která předkládá osm testovatelných hypotéz vědomí. Pro snadnější představivost jsou tyto hypotézy převedeny na metafory o divadle (Baars, 1998; názvy převzaty z Koukolík, 2002). Každá metafora má své vlastní falzifikovatelné hypotézy zakládající se na struktuře a funkce mozku. Pro jednoduchost pouze popíšu, jak na vědomí která metafora nahlíží:
- Vědomí jako jeviště: Existuje pouze jedno univerzální vědomí.
- Vědomí jako větší počet jevišť: Vědomí je rozděleno do subsystémů (zrakové, sluchové, čichové, apod.). Mezi jednotlivými subsystémy přepíná reflektor (pozornost).
- Vědomí ve vztahu k vnitřní řeči, představivosti a pracovní paměti: Vědomí není aktivizováno jenom vnějšími podněty, ale i těmi vnitřními, jako je třeba vnitřní řeč.
- Vědomí ve vztahu k orientované pozornosti: Obsahy vědomí vyhledává zaměřená pozornost.
- Vědomí jako vztah diváků a posluchačů: Vědomí je nutné pro přístup do epizodické paměti, k lexikonu přirozeného jazyka, k automatickým rutinním pohybům a do emoční paměti.
- Vědomí jako vysílání volených obsahů: oslovení posluchačů a diváků: Hypotéza popisuje, jak se vědomí šíří mozkem. Popis je složitý, zájemcům doporučují podívat se do článku B. Baarse (1998).
- Nevědomé systémy, jejichž činnost utváří vědomé události, neboli vědomí jako vztah zákulisí a jeviště: Vědomí ovlivňuje mnoho neuvědomovaných aspektů.
- Vědomí jako vztah režiséra a výkonnostních systémů: Zabývá se vztahem vědomí a hemisfér (konkrétně tzv. split-brain, poukazuje na zajímavé výzkumy Michaela Gazzaniga (viz Gazzaniga, 2009) s pacienty s rozděleným hemisféry pomocí corpus callosum).
S Bernardem Baarsem nesouhlasil Daniel Dennet (2004), který vytvořil teorii více dimenzí mysli. Podle této teorie zpracováváme více informací najednou paralelně a vědomí je tvořeno nikoliv jedním divadlem (byť s více jevišti), ale rovnou několika divadly.
Dále se uvažuje také o tom, že vědomí je složeno z několika subsystémů, jako je zrakové či sluchové vědomí. Nejpropracovanější je v této oblasti Circkův a Kochův model zrakového vědomí (viz Koukolík, 2002). Mezi další zajímavé teorie můžeme zařadit také hypotézu dynamického jádra, kterou rozpracovali Edelman a Tononi (viz Koukolík, 2002).
K teoriím vědomí se řadí i poměrně nová teorie mysli (theory of mind), která vychází z toho, že mysl nelze být přímo pozorovatelná, a může být tedy měřená pouze nepřímo. Tím se myslí schopnost lidí přisuzovat ostatním lidem mentální stavy a „číst“ jejich mysl. Jde o uvědomění si toho, že i druzí lidé mají vědomí (Mahya, Mosesa, Pfeifera, 2014).
Z výše napsaného vyplývá, že doopravdy nemáme jasnou představu, co to všechno vědomí je, a jak bychom jej měli zkoumat. Rád bych zde zmínil slova Petra Kulišťáka (2011, str. 260), který napsal, že „vědomí zůstane nejspíše ještě dlouhou dobu oblastí, v níž bude možné balancovat na hraně reálna a fantazie.“ Nemohu s ním nesouhlasit. Pokud jste ještě více zmatení, než na začátku, nezoufejte. To nejpodivnější teprve přijde.
Problém tělo-mysl aneb fyzikální teorie vědomí
Problémem vztahu těla a mysli se zabývala filosofie dualismu a monismu. Dualisté věřili, že mysl a tělo jsou dvě rozdílné substance, které jsou na sobě nezávislé. Monisté se naopak domnívali, že existuje pouze jedna substance, která nelze být rozdělena. Složitější rozbor filosofie mysli není v možnostech této práce, proto přejdeme rovnou dále.
Vztahem těla a mysli se zabývali také mnozí psychologové, zejména Carl G. Jung společně s fyzikem Wolfangem Paulim (Stríženec, 2011). Mezi další významné odborníky zabývající se vědomím patří Bernard Baars, David Chalmers (autor tzv. tvrdého problému vědomí), Paul Churchlandovi, Daniel Dennet, Francis Crick, Bejnamin Libet a John Searle (dle Koukolík, 2002).
S rozvojem kvantové fyziky, která popisuje realitu přesněji, než klasická fyzika, se rozšířily i snahy aplikovat kvantovou fyziku na objasnění některých biologických a psychologických jevů. V biologii se třeba dneska již běžně pracuje s hypotézou kvantového výlevu neurotransmitteru, kterou vytvořil Fatt a Katz (Nicholls, Martin, Wallace & Fuchs, 2013). Tato hypotéza se však nesnaží vysvětlit vědomí.
Kvantovou fyziku k pochopení lidské psyché se snaží využít také nově vznikající obor kvantová psychologie. Tento obor však prozatím nelze označit za vědecký, někteří optimističtí autoři (např. Stríženec, 2011) jej označují za protovědu. U nás je tento směr reprezentován webem kvantovapsychologie.cz, o němž se však domnívám, že je krajně nedůvěryhodný.[2]
Jelikož je kvantová fyzika doménou především fyziků a matematiků, není divu, že se tito lidé snažili vysvětlit podstatu vědomí pomocí nových objevů kvantové fyziky. Od vzniku kvantové fyziky bylo vytvořeno velké množství teorií kvantového vědomí (srov. Atmanspacher, 2004; Vannini, 2007). Mezi první takové modely patří model Alfreda Lotky z roku 1924 (model Planck’s constant and the objective and subjective consciousness; Vannini, 2007). V průběhu času tak vzniklo více než 20 modelů kvantového vědomí.[3] Za zmínku stojí určitě kvantová teorie vědomí nositele Nobelovy ceny Johna Ecclese, kterou vytvořil společně s fyzikem Friedrichem Beckem (1992). Podle nich se kvantový fenomén vědomí vyskytuje při biologickém jevu exocytóze, během které se vytváří kvantové tunelování.
U nás zastává teorii kvantového vědomí docent Psychologického Ústavu Masarykovy univerzity Lubomír Vašina (2010; nedatováno), který mluví o c-kvantovém fenoménu. Dle něj (nedatováno) musíme pro pochopení vědomí radikálně změnit přístup celého vědeckého výzkumu mozku. Tvrdí, že psychický fenomén je specifický (sebe si uvědomující) kvantový fenomén na makroskopické úrovni a pokud jej chceme pochopit, musíme začít o vědomí uvažovat nikoliv jako o produktu neuronů a jejich spojů, ale jako o projevu mikrosvěta v našem mozku. Argumentuje tím, že je zásadní rozdíl mezi psychickým fenoménem a neurobiologickým fenoménem (což většina neurobiologů nebere v potaz) a jevem split-brain, kdy u pacientů s rozdělenýma hemisférami nevzniknou dvě vědomí, ale zůstává zachováno jedno vědomí.
Hypotéza Orch-OR aneb teorie kvantového vědomí
Nejpropracovanější a nejznámější teorií, které je také věnována velká mediální pozornost, je bezesporu hypotéza Orch-OR. Vytvořily ji dvě světové kapacity svého oboru – matematik, fyzik, držitel Wolfovy ceny a Medaile Alberta Einsteina, učitel a dlouholetý spolupracovník Stephena Hawkinga, sir Roger Penrose a anesteziolog Stuart Hameroff, který společně s Davidem Chalmersem a Danielem Dennetem založil světoznámou konferenci Toward a Science of Consciousness. Můžeme tedy říci, že se nejedná o lidi, kteří by netušili, co to je logika vědeckého badání a jak funguje.
Penrose i Hameroff vytvářeli své teorie nezávisle na sobě. Penrose modifikoval kvantovou fyziku, kterou se mu, dle něj, podařilo skloubit s obecnou teorií relativity, a vytvořil tak kvantový fenomén, který by mohl být podkladem pro vědomí, a Hameroff zkoumal mikrotubuly, u kterých nabyl přesvědčení, že takový kvantový fenomén mohou nést (Hameroff, 2014).
Penrose (1999) se domnívá, že lidské vědomí není komputační (výpočetní), neboť lidé chápou Gödelovy věty o neúplnosti a tedy lidský mozek nefunguje jako klasický počítač (který věty o neúplnosti nechápe), nýbrž jako kvantový počítač. Kvantová fyzika by dle něj mohla pomocí nelokálnosti a kvantové koherence vysvětlit, jak spolupracují různé oblasti mozku.
Ve své teorii jde ale dále a rozšiřuje kvantovou fyziku o nový pojem – objektivní kolaps vlnové funkce-OR, který se projevuje stejně jako klasický kolaps vlnové funkce, ale není způsoben dekoherencí či měřením. Může k němu dojít i spontánně v izolovaném systému. Tento předpoklad je odvážný a není dostatečně rozvinutý (Atmanspacher, 2004). Navíc tvrdí, že gravitace hraje roli i v kvantové fyzice, a to tak, že každá částice vytváří vlastní ohyb časoprostoru. Kvant ohýbá časoprostor i tehdy, když je v superpozici (a vytváří tak několik gravitační potenciálních ohybů). Tento časoprostorový gravitační ohyb je dle něj nutné brát v potaz (což většina fyziků nedělá).
Hameroff (2014) se naproti tomu zaměřil na lidský mozek. Jako anesteziolog měl k problematice vědomí blízko a všiml si, že mikrotubuly (někdy též neurotubuly) by mohly být tím kvantovým počítačem, který by nesl kvantový fenomén – podobně jako třeba supravodič (Penrose, 1999). Mikrotubuly „jsou četné dlouhé, trubicovité útvary v nervových buňkách, probíhající nejen v perikaryu, ale i ve výběžcích, jak v dendritech, tak v neuritu. Mají průměr 20-25 nm, odpovídají mikrotubulům vyskytujícím se v buňkách jiných tkání. (…) Stěny mikrotubulů jsou tvořeny bílkovinou – tubulinem (tubulin alfa a beta), na průřezu tubulem je uvnitř elektrondensní obsah. Mikrotubuly se vyskytují ve skupinách, v nichž si však zachovávají typický vzájemný odstup, způsobený přítomností průhledného, k tubulu přidruženého pláště proteinů s vysokou molekulovou hmotností. Na mikrotubulech se pravidelně vyskytují i odbočky k sousedním mikrotubulům. Celému komplexu mikrotubulů se přisuzuje význam při pohybu látek v cytoplasmě, současně jsou to důležité dynamické stavební složky cytoskeletu“ (Číhák, 2001, str. 4-215).
Mikrotubuly jsou de facto bílkovinné polymery skládající se z dimerů tubulinu, které údajně oplývají potřebnými vlastnostmi pro kvantový fenomén, jako je dipól, elektrický moment atd. (Penrose, 1999), a které spolu vzájemně komunikují pomocí MAPs – microtubules associated proteins (Hameroff & Penrose, 2014a). V jednom neuronu je podle Hameroffa přibližně 100 mikrutubulů, což je dostačující počet k tomu, aby nesly kvantový fenomén – čím více tubulinů, tím větší a stabilnější je kvantový jev (Penrose & Hameroff, 1996). Argumentují tím, že řada výzkumů poukazuje na souvislost cytoskeletu s kognitivními funkcemi, a že byla prokázána souvislost mezi mikrotubulárními dysfunkcemi a Alzheimerovou chorobou (Vašina, nedatováno; Hameroff & Penrose, 2014a).
V roce 1992 (Hameroff, 2014) začali oba vědci vzájemně spolupracovat a rozvinuli svou teorii kvantového vědomí. Výsledky svých výzkumů pravidelně zveřejňují na svém webu quantumconsciousness.org (pro přehled doporučuji Hameroff & Penrose, 1996; 2014a).
Společně (1996; 2014a) popisují orchestrální objektivní kolaps vlnové funkce – Orch-OR, který je v podstatě objektivním kolapsem vlnové funkce, jenž nastal v mikrotubulech a způsobil tak naše vědomí. Kvantový jev musí vydržet dostatečně dlouho (nesmí tedy nastat brzká dekoherence či kolaps vlnové funkce), aby se dokázal rozšířit do dalších částí mozku – šíření probíhá pomocí gap junctions (spojení dvou buněk pomocí membránových kanálků) a kvantového tunelování (Penrose, 1999; Hameroff & Penrose, 2014a). Tento kolaps pak vytváří vědomý prožitek, zážitek nyní, proud vědomí a plynutí času, neboli flow (Hameroff & Penrose, 1996). Jev také vysvětluje, proč je lidská mysl nekomputační (Penrose, 1999).
Jak je to s tou duší?
Kvantová fyzika je díky své nepochopitelnosti a tajuplnosti často iracionálně zneužívána (Orzel, 2011). Kromě nastavení našich mozků, které nedokážou mnohé skutečnosti pochopit, za to může nejspíš také postmoderní relativismus západní společnosti (viz Jelínek, 1999). V podstatě všechny dezinterpretace jsou založeny na aplikování mikrokosmických jevů na makrokosmické objekty, kde se však kvantový jev neprojevuje. Mezi nejznámější zneužití kvantové fyziky patří přísliby energie zadarmo, které vycházejí z dezinterpretace principu volných částic, dále kvantové uzdravování, které dezinterpretuje problém měření a tvrdí, že když se změříme (speciálním a drahým přístrojem) jako zdraví, zdravými také budeme a dezinterpretace kvantového provázání, pomocí kterého šarlatáni zkouší léčit své pacienty na dálku, vysvětlují tím funkci homeopatik a někteří duchovní tak „dokazují“ jakési vzájemné provázání všech lidí a vesmíru (Orzel, 2011).
Možná jste četli článek, který začínal „Vědci potvrdili existenci duše“, příp. „Vědci potvrdili posmrtný život.“ Pomineme-li, že z podstaty logiky vědeckého bádání nelze žádnou skutečnost potvrdit, tak tenhle typ článku se téměř vždy odkazuje právě na Orch-OR hypotézu, která žádnou duši ani posmrtný život nikterak nepotvrdila. Rád bych napsal, že novinové titulky píší jen další fanatici, kteří si teorii kvantového vědomí vysvětlují po svém. Bohužel tomu tak není. Penrose i Hameroff poskytují esoterikům a příznivcům New Age příliš velký prostor.
Ačkoliv je Penrose ateista a striktně odmítá jakékoliv spirituální výklady své teorie (Hameroff, 2016), ve svých publikacích uvažuje o tzv. skrytých parametrech, které se snaží překonat pravděpodobností výklad kvantové fyziky (Skála, 2005). Uvažování o skrytých parametrech je u fyziků běžné, dokonce i A. Einstein nedokázal přijmout neurčitost kvantové fyziky a tvrdil, že „Bůh nehraje kostky.“ S největší pravděpodobností se mýlil. Domnívám se, že je to způsobeno vlastnostmi naší psyché, které nás predikují k nepřijetí neurčitosti a náhody a nutí nás, abychom dávali věcem a jevům smysl, i když tento smysl mít nemusí.
Penrose (1999) tvrdí, že objektivní kolaps vlnové funkce vytváří proto-vědomí, které je přítomno všude ve vesmíru a je vzájemně propojené. Toto proto-vědomí přirovnává k Třetímu světu Karla Poppera a k Platónovu Světu idejí. Pozorným čtenářům se určitě vybaví podobnost s Jungovým kolektivním nevědomím. Skrytý parametr je dle něj vepsán v každé struktuře ve vesmíru. Tento parametr je pro nás nepochopitelný, nicméně je to jakýsi algoritmus, který určuje předem, jaký stav částice v superpozici po kolapsu vlnové funkce zaujme. Tento parametr nazývá Universem, Přírodou (Penrose, 1999), ale i matematickou pravdou, Krásou a etickou hodnotou či hudbou vesmíru (Hameroff, 2016). Aby toho nebylo málo, tak Penrose (1999) se domnívá, že náš vesmír není první, ale že je jen jeden v řadě (nejspíš v etapě velký třesk-velký krach), a předpokládá zajímavou filosofickou myšlenku, že proto-vědomí je schopno velký třesk přežít a postupně se vyvíjet (Hameroff & Penrose, 2014a). Tento přístup v podstatě znovu (a dle mne zbytečně) oživuje filosofický problém antropického principu a nápadně odkazuje k filosofii panpsychismu.
Ezoterikům a příznivcům New Age jde na ruku ještě více Hameroff (2014; 2016), který věří v sekulární spiritualismus. Podle něj je možné, že jsou všichni lidé vzájemně propojeni díky kvantové provázanosti, neboť při raných fázích vesmíru byly všechny částice velmi blízko sebe a jsou tudíž propojené (což, jak už víme, takto nefunguje). Dále věří, že proto-vědomí je neustále v kontaktu s naším vědomím, a že vědomí de facto utváří fyzikální zákony vesmíru. V neposlední řadě také věří v posmrtný život – mluví o tzv. kvantové (sic!) duši. Věří, že po smrti se kvantové informace z mikrotubulů neztrácí, ale zůstávají ve struktuře vesmíru jako proto-vědomí, na které se potenciálně můžeme nějak napojit. Mnozí odborníci (např. Koukolík, 2013; Kulišťák, 2011) jsou však přesvědčeni, že posmrtný život je hloupost, a že zážitky blízké smrti lze velmi kvalitně vysvětlit pomocí neurobiologických a chemických procesů v mozku při umírání. A já nemám důvod s nimi nesouhlasit.
Je potřeba upozornit, že autoři (2014a) staví lomítko mezí své vlastní filosofické interpretace a hypotézy, které jejich teorie předkládá. Přesto však obé zveřejňují ve svých článcích společně, a já se proto domnívám, že za výše zmíněné novinové titulky, které jsou hloupé a nevychází ani ze samotné teorie, mohou autoři do značné míry sami.
Kritika teorie
Hypotéza Orch-OR je kritizována odborníky ze všech vědeckých oblastí v podstatě už od svého vzniku (Hameroff & Penrose, 2014a). Stále je považována za velmi kontroverzní a většina odborníků ji dnes nepřijímá. Mezi nejznámější kritiky této teorie patří Stephen Hawking (1999), který nevěří, že by v mozku mohl existovat systém, který by dokázal udržet kvantový jev, protože takový systém musí být velmi dobře izolovaný, což zase zabrání rozšíření do celého mozku, a Lawrence Krauss, který na Orch-OR hypotézu jednoduše řekl, že „je z fyzikálního hlediska celá špatně.“[4]
Rád bych zdůraznil, že oba autoři se nespokojují s tím, že je jejich teorie přijímána v ezoterických kruzích, ale snaží se svou hypotézu vědecky potvrdit. Proto Hameroff (1998) sestavil 20 testovatelných hypotéz teorie kvantového vědomí. Většina těchto hypotéz však byla následně vyvrácena (viz Gorgiev, 2007; Reimers, McKemmish, McKenzie, Mark & Hush, 2009). Jelikož bylo sepsáno opravdu hodně kritik, pokusím se vybrat ty nejzajímavější.
Častým terčem kritiky je samotný Penroseho matematický předpoklad pro nekomputačnost lidské mysli pomocí vět o neúplnosti (LaForte, Hayes & Kenneth, 1998), navíc se mnozí domnívají (např. Gush & Churchland, 1995), že počítače v budoucnosti budou moci takovéto příklady řešit pomocí učení, a přesto je budeme stále považovat za komputační. Kvantový fenomén tak v podstatě není pro vysvětlení lidské psychiky nezbytný. Jiní (např. Hawking, 1999) zase argumentují skutečností, že Penrose (1999) nerozlišuje mezi lidským a zvířecím vědomím, a tudíž, ad absurdum, můžeme považovat vědomí žížaly za nekomputační, nicméně není pochyb o tom, že by jej počítač zvládl simulovat.
Další kritika je mířena na předpoklad, že mikrotubuly mohou nést kvantový fenomén. Mnozí autoři tvrdí (např. Gush & Churchland, 1995), že mikrotubuly nemají vliv na vědomí, a že nejsou schopny nést kvantový fenomén (např. Tuszynski, Brown, Hawrylak, 1998). Kritizován je také předpoklad o tubulinech, které nejspíš nemohou vytvářet kvantový jev (McKemmish, Reimers, McKenzie, Mark & Hush, 2009). Navíc, kdyby ho byly schopny produkovat, je jich v mozku příliš málo, neboť Hameroff nejspíše nepochopil studii, ze které čerpal, když uvedl, že v každém neuronu je min. 100 mikrutubulů (Georgiev, 2009). Šíření kvantového jevu pomocí gaps junction by nejspíš také nebylo možné v takové míře, v jaké Hameroff a Penrose předpokládají (Gorgiev, 2007).
Mozek je také nejspíš „příliš horký, vlhký a hlučný“ proto, aby se v něm kvantový jev objevil, a i kdyby mikrotubuly doopravdy zvládly tento jev nést, při takto vysokých teplotách by nastala téměř okamžitá dekoherence a kvantový fenomén by tak nemohl mít sebemenší vliv na vědomí (Tegmark, 2000).
Další kritika poukazuje na případy poruchy vnímání času, kdy jsou ostatní vědomé procesy pacientů zachovány – tato zjištění jsou také v rozporu s hypotézou Orch-OR, neboť podle ní jsou to právě kvantové jevy, který vytváří vnímání času (dle Gush & Churchland, 1995).
Kritizován je také – a zcela oprávněně – i základní předpoklad práce. Proč by to vlastně měla být zrovna fyzika, která se bude snažit objasnit vědomí, a nikoliv třeba neurobiologie (Cartwright, 1999)?
Podpora teorie
Již jsem řekl, že se autoři snaží svou hypotézu vědecky dokázat. Skoro na každou námitku, kritiku a vyvrácení jejich teorie reagují (např. Hameroff & Penrose, 2014b; 2014c), modifikují své hypotézy, zdokonalují své argumenty a snaží se vyvracet kritiky. Penrose dokonce navrhl experiment (tzv. FELIX experiment – Free-orbit experiment with laser interferometry X-rays), který dokáže ověřit jeho vlastní teorii objektivního kolapsu vlnové funkce (viz Marshall, Simon, Penrose & Bouwmeester, 2003).
Ve svém nejnovějším článku (Hameroff & Penrose, 2014a) tvrdí, že žádná z jejich testovatelných hypotéz ještě nebyla přesvědčivě vyvrácena, a že jich pár bylo naopak potvrzeno. Pojďme se podívat na těch pár zjištění, které autoři považují za potvrzení své teorie.
Za určitých podmínek se kvantové jevy vyskytují i při vyšších teplotách (Ouyang & Awschalom, 2003), svědčí o tom zjištění, že se kvantový jev vyskytuje nespíše při fotosyntéze (Engel, et al., 2003), v birn-brain navigation některých stěhovavých ptáků (Gauger, Rieper, Morton, Benjamin & Vedral, 2011), v iontových kanálcích (Bernroider & Roy, 2005), v čichových receptorech (Turin, 1996) i v DNA (Rieper, Anders & Vedral, 2011). Některé studie také naznačují, že se kvantový jev opravdu může v mikrotubulech v lidském mozku vyskytovat (Sahu, Ghosh, Hirata, Fujita & Bandyopadhyay, 2013; Sahu et al., 2013).
Je proto možné, že kvantové jevy se v našem mozku skutečně dějí. Prozatím však neexistuje důkaz, že by nějak souvisely s naším vědomím.
Závěr
Nejsem natolik kompetentní, abych mohl posoudit, jestli mikrotubuly opravdu mohou nést kvantový fenomén, nebo jestli je objektivní kolaps vlnové funkce důležitým krokem k teorii všeho. Nemohu však souhlasit s filosofií Hameroffa o posmrtném životě a duši (i kdyby se energie či informace z mikrotubulů opravdu rozprskly do okolí, nelze je přeci považovat za naši duši, která – existuje-li, musí být komplexnější) a na rozdíl od Penroseho si dokážu představit pravděpodobnostní vesmír a nepotřebuji skryté parametry. Ačkoliv by polemika s jejich filosofickými názory mohla být zajímavá, v tomto článku pro ni není prostor, neboť jejich filosofie v podstatě není součást testovatelných hypotéz.
To, co však kritizovat jde, jsou samotné hypotézy. Autoři (a Penrose (1999) to i přiznává) příliš nerozumí pojmu vědomí a na místo toho, aby problematiku vědomí nějak vyřešili, tak ji podivně komplikují. Místo filosofických úvah by možná měli věnovat čas spíše vysvětlení toho, co by se změnilo v našem chápání vědomí, kdyby jej doopravdy generoval kvantový fenomén. Takhle, jak je teorie sepsaná, je nejenom chaotická, ale celkem zpochybnitelný je i její vědecký přínos. Smysl by mělo zkoumat kvantové jevy v našich tělech, hloupost je jim ihned násilně přidělávat funkci vědomí – zvláště v situaci, kdy jsme si vědomí ještě ani nedefinovali.
Asi nejlépe můj názor na teorii kvantového vědomí popsal S. Hawking (1999, str. 138), který se domnívá, že Hameroff a Penrose argumentují v podstatě jenom tím, že „vědomí je záhada a kvantová gravitace je jiná záhada, takže spolu musí nějak souviset.“
Poznámky pod čarou
[1] Musím čtenáře upozornit, že problém kvalitního, přehledného a stručného vysvětlení kvantové fyziky není způsoben pouze možnostmi práce, ale i mými znalostmi, neboť kvantová fyzika je mému oboru až příliš vzdálena, a většinu matematických postupů jsem nedokázal pochopit. Navíc jsem se ke kvantové fyzice dostal hlouběji poprvé teprve při psaní této práce. Doufám však, že jsem se i přesto nedopustil žádné závažné chyby.
[2] Kromě toho, že na mne publikované články nepůsobí vědecky, je pod projektem podepsán psycholog Jiří Šimonka, což je člověk, který usilovně propaguje tzv. Barvy života, které jsou založené na již dávno vyvrácené metodě Lüscherova barvového testu. Barvy života jsou neověřená a nevědecká metoda, kterou se nebojím nazvat šarlatánkou. Kritizovali ji také přední čeští odborníci ze světa psychologie, jako např. prof. Tomáš Urbánek (jeho zpráva sepsaná pod Unií psychologických asociací ČR je dostupná zde: http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs&kap=colass).
[3] Patří tam pro zajímavost (cit. dle Vannini, 2007):
- Niels Bohr (consciousness creates reality through the collapse of the wave function)
- Luigi Fantappiè (advanced waves and syntropy)
- David Bohm (implicate and explicate order)
- Herbert Fröhlich (Bose-Einstein condensates)
- Evan Walker (synaptic tunneling effect)
- Umezawa a Ricciardi (Quantum Field Theory – QFT; Quantum Brain Dynamics -QBD)
- John Carew Eccles (psychons)
- Nick Herbert (pervasive consciousness)
- James Culbertson (psycho-space)
- Ian Marshal (Quantum Self Theory)
- Michael Lockwood (Many Minds Interpretation)
- Chris King (Supercausality and consciousness)
- Matti Pitkänen (TGD, Topological Geometro Dynamics)
- Karl Pribram (Holonomic model of mind)
- Henry Stapp (Quantum State Reduction and Conscious Acts)
- Kunio Yasue (Quantum Brain Dynamics)
- Giuseppe Vitiello (dissipative model of consciousness)
- Alex Kaivarainen (hierarchical model of consciousness)
- Massimo Bondi (synaptic junctions and consciousness)
- Hupping Hu (spin mediated consciousness).
[4] Tato slova L. Krauss pronesl v roce 2006 na konferenci Beyond Belief. Jeho námitka je dostupná zde: https://www.youtube.com/watch?v=kmdJtSwH9O4.
Zdroje
Atmanspacher, H. (2004). Quantum theory and consciousness: an overview with selected examples. Discrete Dynamics in Nature and Society, 1, 51-73.
Baars, B. (1998). Metaphors of consciousness and attention in the brain. Trends in Neuroscience, 21(2), 58-62.
Beck, F., & Eccles, J. (1992). Quantum aspects of brain activity and the role of consciousness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 89(23), 11357–11361.
Bernroider, G., & Roy, S. (2005). Quantum entanglement of K ions, multiple channel states and the role of noise in the brain. Fluctuations and noise in biological, biophysical and biomedical systems III, SPIE Proceeding, 5841, 205–214.
Cartwright, N. (1999). Proč fyzika?. In R. Penore (ed.), Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl (pp. 131-136). Praha: Mladá Fronta. ISBN: 80-204-0780-4.
Číhák, R. (2001). Anatomie 3. Praha: Grada. ISBN: 80-247-1132-X.
Dennet, D. (2004). Druhy myslí: K pochopení vědomí. Praha: Academia. ISBN: 80-200-1177-3.
Engel, G., Calhoun, T., Read, E., Ahn, T., Mančal, T., Cheng, Y., Blankenship, R., & Fleming, G. (2003). Evidence for wavelike energy transfer through quantum coherence in photosynthetic systems. Nature, 446, 782-786.
Feynmann, R. (2001). O povaze fyzikálních zákonů: Sedmkrát o rytmech přírodních jevů. Praha: Aurora. ISBN: 80-85974-86-X.
Formánek, J. (2004). Úvod do kvantové teorie I., II. Praha: Academia. ISBN: 80-200-1176-5.
Gauger, E., Rieper, E., Morton, J., Benjamin, S., & Vedral, V. (2011). Sustained Quantum Coherence and Entanglement in the Avian Compass. Physical Review Letters, 106, 040503.
Gazzaniga, M. (2009). Two brains: My life in science. In P. Rabbitt (Ed). Inside Psychology (pp. 101-116). Oxford: Oxford University Press.
Gorgiev, D. (2007). Falsifications of Hameroff-Penrose Orch OR Model of Consciousness and Novel Avenues for Development of Quantum Mind Theory. NeuroQuantology, 5(1), 145-174.
Gorgiev, D. (2009). Remarks on the number of tubulin dimers per neuron and implications for Hameroff-Penrose Orch OR. NeuroQuantology, 7(4), 677-679.
Gush, R., & Churchland, P. (1995). Gaps in Penrose’s toilings. Journal of Consciousness Studies, 2(1), 10–29.
Hameroff, S. (1998). Quantum Computation In Brain Microtubules? The Penrose–Hameroff „Orch OR“ model of consciousness. Philosophical Transactions of the Royal Society A, 356(1743), 1869–1896.
Hameroff, S. (2014). Consciousness, Microtubules, & ‘Orch OR’: A ‘Space-time Odyssey’. Journal of Consciousness Studies, 21(3–4), 53-126.
Hameroff, S. (2016). Being the skunk at an atheist convention. Quantum Consciousness. Dostupné z WWW: <http://www.quantumconsciousness.org/content/being-skunk-atheist-convention>.
Hameroff, S., & Penrose, R. (1996). Conscious Events as Orchestrated Space-Time Selections. Journal of Consciousness Studies, 3(1), 36-53.
Hameroff, S., & Penrose, R. (2014a). Consciousness in the universe: A review of the ‘Orch OR’ theory. Physics of Life Reviews, 11(1), 39-78.
Hameroff, S., & Penrose, R. (2014b). Reply to seven commentaries on “Consciousness in the universe: Review of the ‘Orch OR’ theory”. Physics of Life Reviews, 11(1), 94–100.
Hameroff, S., & Penrose, R. (2014c). Reply to criticism of the ‘Orch OR qubit’ – ‘Orchestrated objective reduction’ is scientifically justified. Physics of Life Reviews, 11(1), 104–112.
Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-686-5.
Hawking, S. (1999). Námitky bezostyšného redukcionisty. In R. Penore (ed.), Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl (pp. 137-139). Praha: Mladá Fronta. ISBN: 80-204-0780-4.
Jelínek, O. (1999). Iracionální zneužívání kvantové mechaniky (2. část). Zpravodaj Sisyfos, 3(99). Dostupný z WWW: <http://www.sisyfos.cz/sisyfos/zpravodaj/sis14_01.htm>.
Koukolík, F. (2002). Lidský mozek: Funkční systémy: normy a poruchy. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-632-2.
Koukolík, F. (2013). Já. O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum. ISBN: 978-80-246-2249-1.
Kulhánek, P. (2001). Kvantová teorie. Studijní text pro doktorské studium. Praha: FEL ČVUT. Dostupné z WWW: <http://www.aldebaran.cz/studium/kvantovka.pdf>.
Kulhánek, P. (2015). TF2: Kvantová teorie. Nahrávky z přednášek, lekce 1-13. Praha: FEL ČVUT. Dostupné z WWW: <https://www.youtube.com/playlist?list=PLBjIROWPicvWvL1yhucO4cQaL0jApTxir>.
Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-891-3.
LaForte, G., Hayes, P., & Kenneth, F. (1998).Why Gödel’s Theorem Cannot Refute Computationalism. Artificial Intelligence, 104, 265–286.
Mahya, C., Mosesa, L., Pfeifera, H. (2014). How and where: Theory-of-mind in the brain. Developmental Cognitive Neuroscience, 9, 68-81.
Marshall, W., Simon, C., Penrose, R., & Bouwmeester, D. (2003). Towards quantum superpositions of a mirror. Physical Review Letters, 91(13), 130401.
McKemmish, L., Reimers, J., McKenzie, R., Mark, A., & Hush, N. (2009). Penrose-Hameroff orchestrated objective-reduction proposal for human consciousness is not biologically feasible. Physical Review E, 80, 021912.
Nicholls, J., Martin, R., Wallace, B., & Fuchs, P. (2013). Od neuronu k mozku. Praha: Academia. ISBN: 978-80-200-2155-7.
Orzel, Ch. (2011). Jak naučit svého psa fyziku. Praha: Dokořán, Argo. ISBN: 978-80-7363-360-8.
Ouyang,M., & Awschalom, D. (2003) Coherent spin transfer between molecularly bridged quantum dots. Science, 301, 1074–1078.
Penrose, R. (1999). Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl. Praha: Mladá Fronta. ISBN: 80-204-0780-4.
Reimers, J., McKemmish, L., McKenzie, R., Mark, A., & Hush, N. (2009). Weak, strong, and coherent regimes of Fröhlich condensation and their applications to terahertz medicine and quantum consciousness. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(11), 4219–4224.
Rieper, E., Anders, J., & Vedral, V. (2011). Quantum entanglement between the electron clouds of nucleic acids in DNA. ArXiv, 1006.4053.
Sahu, S., Ghosh, S., Ghosh, B., Aswani, K., Hirata, K., Fujita, D., & Bandyopadhyay, A. (2013). Atomic water channel controlling remarkable properties of a single brain microtubule: Correlating single protein to its supramolecular assembly. Biosensors and Bioelectronics, 47, 141–148.
Sahu, S., Ghosh, S., Hirata, K., Fujita, D., & Bandyopadhyay, A. (2013). Multi-level memory-switching properties of a single brain microtubule. Applied Physics Letters, 102(12), 123701.
Skála, L. (2005). Úvod do kvantové mechaniky. Praha: Academia. ISBN: 80-200-1316-4.
Stríženec, M. (2011). Kvantová psychológia?. E-psychologie, 5(1). ISSN: 1802-8853.
Štoll, I. (2010). Fyzika pro gymnázia: Fyzika mikrosvěta. Praha: Prometheus. ISBN: 978-80-7196-386-8.
Tegmark, M. (2000). The Importance of Quantum Decoherence in Brain Processes. Physical Review E, 61, 4194-4206.
The Editors of Encyclopædia Britannica (2015). Consciousness. Encyclopædia Britannica. Dostupné z WWW: <http://www.britannica.com/topic/consciousness>.
Turin, L. (1996). A spectroscopic mechanism for primary olfactory reception. Chemical Senses, 21(6P), 773-791.
Tuszynski, J., Brown, J., & Hawrylak, P. (1998). Marcer Dielectric polarization, electrical conduction, information processing and quantum computation in microtubules. Are they plausible? Philosophical Transactions of the Royal Society A, 356, 1897–1926.
Vannini, A. (2007). Quantum Models of Consciousness. Syntropy, 1, 130-146. ISSN: 1825-7968.
Vašina, L. (2010). Komparativní psychologie. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-2847-6.
Vašina, L. (nedatováno). Mozek a lidská psychika jako specifický sebe si uvědomující kvantový fenomén na makroskopické úrovni. Text k výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: <http://www.phil.muni.cz/wups/home /Documents/Mozek%20a%20lidska%20psychika-final.doc>.
Domýšlivý člověk se svým nedokonalým mozečkem snaží pochopit operační systém VESMÍR. Snaha je to Bohulibá, protože vědci, badatelé a odborníci všeho druhu to časem vzdají a pochopí že to není možné. Na to jejich mozeček stačí. Čím inteligentnější vědec je, tím dříve na to přijde.
Lidé se domnívají že svým rozumem pochopí všechno. Kdo má rozum ví že to lidé NIKDY nedokáží.
Žížala nepochopí ani králíka. Ale člověk to je borec, ten pochopí všechno!! Ani náhodou.
zdravim, na vedomi mam svou teorii, vedomi existuje ve vsem co je zive, ve vsem, v cem proudi nejake informace, at uz jako chemicke ci biologicke latky, ci el. vzruchy, protoze tyto informace vzdy maji jediny ucel-prezit, resp. nezemrit drive, nez je to nezbytne nutne. A ted to dulezite, JAK A PROC by se jakykoli zivy organismus snazil zit co nejdele, kdyz by nemel vedomi? jaky by tedy mely vlastne rostliny duvod provadet fotosyntezu(zit co nejdele)? co by je k tomu vedlo? sohra nejakych nahod? nebo snad predem pripraveny scenar procesů nastaveny prirodou? ne, to by totiz rostliny neumely reagovat na nahle zmeny prostredi, na sokove zmeny podminek… podle me totiz vse zive na planete ma vedomi sama sebe, to ze to rostliny treba nemaji jak rict(no i kdyz treba hmyz, jako u pavouku skakavek alá namlouvaci tanecek „hele tady JSEM“ je jeden z prikladu, ze i dle naseho mineni neinteligentni zive organismy umi komunikovat). Vzdyt dluzno rict, ze jeste pred zhruba 50 lety lide neverili, ze zvirata maji city, a dnes vime i to, ze si plne uvedomuji sebe i ostatni okolo jako zive bytosti(alias ted te pozlobim, protoze me stves, neberes me ven, nevsimas si me).
Někomu se to nelíbí ale kvantové vědomí duše tu je tisíce let a jsou proto i určitá vymezená pravidla u zemřelích ,kde lékař i koroner stanoví smrt !! Po 10.let zpátky by NIKDO nevěřil ,že člověk v bezvědomí,klinické smrti dnes umělém spánku vše dobře vidí i slyší byt nepohne řasou !! Dnes Vám sestra řekne při návštěvě : Klidně na něj mluvte on vše slyší !! Je dokázáno ,že člověk až 68,hodin svím mozkem vnímá a slyší vše kolem sebe !! Proto podle křestanských tradic se může mrtví pohřbít nejdříve za 3.dny !! Nedoporučuje se spalování těla !! Podle křestanství člověk vzešel z půdy a tělo by se tam mělo vrátit jako duše do vesmíru do světla svého bydliště !! Při spalování tělo strašně trpí a dokonce u znovuzrození si na tuto hrůzu mnohé děti pamatují proto trpí od malička záchvaty a různými poruchy osobnosti !! Vědci nesmí hovořit o pravdě jak je to s duší neviditelnou ale co může plyně hlasitě mluvit !!! Dokonce nevíme co se stane z duší co zůstane na zemi u svích blízkých nebot velká láska překoná všechny zákony pro reinkarnaci znovuzrození což mnozí již psychicky neunesou !!Rodina a velké pokolení rodu znovu můžou začít od narození znovu a pokusit se o reparát !! Mnohé duše to odmítají a nechtějí znovu od začátku narození žít nový život .Mnohé děti si dokonce pamatují kde v minulém životě žili i ulice město nebo kamarády z 2.Světové války . Na dosažení nesmrtelnosti stačí u mozku změnit na malé šišince KOD STÁRNUTÍ !! Zatím to vypadá ,že superlidé chtějí redukovat lidstvo na minimum podle vědce USA Stephena Hawkinga i věce Ger.Alberta Eisteina jsou dávno mezi námi !! Brání vědeckému rozvoji a potlačení nebezpečných nemocí jako rakovina ! Naopak se snaží lidstvo udržet v nevědomí !! Podle Stephena Hawkinga by šlo dokonce s duší navázat kontakt pod určitými pravidly !! On sám před svím úmrtím se spojil se svou rodinou .Musíte mít pevnou vůli a podle Vaší energie co vyzařujete bud dostanete povolení nebo se nic dít nebude ! Nebot komunikovat po smrti jsou mimořádně nebezpečné –
Doufám……….že,,-)
Dobrý deň,
ďakujem za tento výborný článok, lebo hovorí o tom, čo ma veľmi zaujíma – o vedomí. Dozvedel som sa niečo nové o konkrétnej teórii vedomia. O kvalite článku svedčia aj komentáre, lebo ich je viac a tiež sú poučné. Škoda, že som naň nenarazil vtedy, keď bol uverejnený. Chcel by som si preto nastaviť notifikácie o nových článkoch na Vašom webe, ale neviem to nájsť.
Nedávno mi vyšla psychologická publikace psaná populárně-naučným stylem. Jmenuje se „Proč hlupák zůstává hlupákem? A další psychologické fenomény.“ Pokud Vás některé mé texty zaujaly nebo Vás baví psychologie obecně, můžete si knihu zakoupit zde: https://www.cerm.cz/lacko-david-proc-hlupak-zustava-hlupakem-a-dalsi-psychologicke-fenomeny
O existenci vědomí můžou být těžko pochybnosti, i když někdy si nejsme jisti, do jaké míry se jedná o vědomí snové.
Do vědomí mohou vstupovat vedle obsahu paměti vjemy smyslové, a vjemy halucinační, jejichž chybnost můžeme odhadovat na základě pravděpodobnosti, nebo, že je má pouze jednotlivec. To ovšem není skutečným důkazem neexistence vjemu, pouze jeho nenormálnosti.
Moje žena například bezpečně rozpozná na rozdíl ode mne dva parfémy, já naopak cítím mírně zavánějící maso, kdy ona ještě ne. Já špatně rozeznávám světle modrou od zelené a tmavěmodrou od černé.
Nelze si ovšem představit život člověka, který by vědomí vůbec neměl (ať už funguje na principech kvantové fyziky, nebo ne).
Jinak je tomu ovšem s duší, kde, jak se mi zdá se chytá stébla víra oněch vědců.
Od malička víme, že existuje duše. Jsou toho plné pohádky.
Na náboženství nás učili, že duše může přijít do nebe. Ale i do pekla, když se člověk neuhlídá.
To bylo v dětství. Později jsem se dozvěděl o převtělování duší, spiritismu a minulých životech.
Tyto příběhy mi hluboko v mysli zakořenily a stokrát opakované se stalo jakoby skutečností.
Když si však pokládám otázku: „jaké informace by duše měla zahrnovat“, nenacházím odpověď.
Také jsem nenarazil ještě na nikoho, kdo by o tom věděl něco víc, než mlhavé plky. Existuje-li duše, měly by mít všechny duše jakýsi soubor znaků, jakési společné schema, jako třeba automobil, nebo letadlo, nebo chřipka. Nic takového není, duši známe jen z doslechu.
Existují příběhy a zkušenosti, které, (pokud jsou pravdivé), naznačují, že existuje cosi mezi nebem a zemí, pro co nemáme smysly, čidla, ani měřící přístroje. Elektromagnetické pole také ještě před sto lety jakoby neexistovalo.
Když lidé zpozorovali, že existuje cosi jako elektřina, vznikla fluidová teorie jako vysvětlení oněch jevů. Fluidum odpovídá primitivním představám o duši. S pokračujícími pokusy přestala však tato teorie vyhovovat a byla nahrazena teorií elektronovou. Ta byla posléze nahrazena teorií polí a vylíhla se i teorie kvantová, která pro lokalizaci částic používá princip neurčitosti, či pravděpodobnosti. Přes všechnu vysokou teorii o níž nevím nic, a přes její neurčitosti, vystačí si elektrotechnici uspokojivě se zastaralou teorií elektronovou. Vědí, kde je napětí, kde proud a jak to spočítat, pro praktické využití silové, tepelné a osvětlovací, i ve sdělovací technice.
Duše se však neustále vzpírá poznání. Pátrání po duši připomíná pohádku: Jdi tam, nevím kam, přines to, nevím co.
Je snad možné, že by nám kvantová fyzika dokázala vysvětlit funkci něčeho, co se ještě nepodařilo ani uspokojivě definovat?
Ani jména slovutných profesorů neposkytují v mých očích dostatečnou důvěru.
to je ta bída esotentologů, když se pokoušejí o interpretaci svých zkušeností metodikou přírodních věd – jakobyste chtěl upéci sněhuláka – mimochodem dnešní sdělovací technika stojí a padá s kvantovou fyzikou, počínaje tou vaší i mojí klábosnicí
Nemohu jinak, než volně citovat Petra Žemlu z komentáře k jedné popularizující přednášce z cyklu Filosofické problémy fyziky Ústavu teoretické fyziky MMF UK V pražské Troji.
To je hrozný zmatek – ve fyzikálním náhledu formulovaném v kvantové elektrodynamice, chromodynamice a vůbec standardním modelu se pracuje s pojmy jako částice, hmota, energie a pole. Ve velmi přesném smyslu, který je dosti vzdálený naivním interpretacím typu „složenosti“ ala lego. Particles, částice nejsou skládačky jako známe z makrosvěta. Daleko spíše se jedná o struktury, které vstupují dle určitých pravidel do procesů a za nimiž jsou určité symetrie, matematické vlastnosti generujících polí….
Opravdu porozumět tomu, co se tím myslí vyžaduje docela dost studia to nelze (a to hovořím o základním, v podstatě pasivním porozumění) bez alespoň základní znalosti matematiky, jež se používá k popisu. Například, pokud člověk zná jazyk speciální teorie relativity neudiví jej, že v procesech hovoříme o čtyřvektoru energie-hybnosti a jeho zachování, nepřekvapí vás, že je tu klidová složka energie m0*c^2…Když se pak podíváte z hlediska celkové bilance čtyřhybnosti na srážkové procesy není překvapující, že se v nich „objevují“ produkty, které přece „nikdy uvnitř nebyly“. Ale na to, aby člověk pochopil JAK se produkují, musí být schopen porozumět, no řekněme alespoň Feynmanovým diagramům kvantové elektrodynamiky, tedy procesům mezi fotonem a elektronem resp. pozitronem….
Tam vám dojde, že se bavíme o něčem naprosto odlišném, než je „složenost“ elektronu – což je nakonec dle standardního modelu lepton, struktura u které nemáme žádndůkaz o nějaké „složenosti“ – na rozdíl od například protonů, kde se z rozptylu elektronů na protonech ví už od 60. let, že nějakou vnitřní (dnes říkáme kvarkovou) strukturu mají. A tam vstupuje do hry kvantová chromodynamika, teorie silných interakcí, která pracuje de facto se 3 různými náboji a 3 složkami interakce zprostředkované odpovídajícími gluony….
Zásadní chybou je pokoušet se takové kvantové jevy v mikrosvětě vykládat na základě naší běžné zkušenosti makroskopické, to vede ke zcela chybným závěrům….
…vysvětlit někomu opravdu poctivě podstatu kvantovky bez toho, aby se seznámil se základním aparátem je úkol nemožný. Je možné vysvělit a ukázat archetypální experimenty jako je dvouštěrbinový experimenta na něm to, čemu se říká vlnově-korpuskulární dualismus, je možné vysvětlit problém měření. Ano, ale aby měl člověk aspoň základní vhled „jak to celé funguje“, tedy dynamiku, holt musí podstoupit výstup, musí si to odpracovat – napsat hamiltonián, vyřešit si schrodingerovu rovnici pro harmonický oscilátor, jámu, atom vodíku…
Někteří popularizátoři … veřejnost matou, když vytvářejí dojem pomocí naivních analogií z naší běžné zkušenosti. Pokud jde o mystiky – ti pracují se slovy daleko volněji a ve zcela jiném pojmovém kontextu. V pop-mystice se z toho celého uvaří eintopf, kde se zmotá páté přes deváté. Vede k tomu používání stejných slov ve zdánlivě stejných významech…. v dnešním duchovním showbyznysu frčí nejen slova jako energie, ale i kvantový apod. užívaná naprosto hloupě, tedy pokud jde o jejich fyzikální význam. Holt tihle „guruové a „šamani“ vědí jak starý cirkus přetřít na sexy moderní podnik, když si vypůjčí slova z moderní fyziky či biologie….
…nemá to vůbec nic společného s fyzikálním poznáním a troufnu si tvrdit, že použití takových pojmů indikuje buď cílené zneužití a manipulaci nebo nekritickou nabubřelost vlastního ega a za ni se vždy schovává obrovská nevědomost, neskonalá hloupost, která duní na první dobře zacílenou otázku.
zdravím alterego profesora Kulhánka – jen na konci příspěvku chybí uvozovky“ a text „konec citátu“ aby bylo jasno, že to celé je opravdu citát a nikoli vaše poznámka panžinýre
Výborný komentár, či už od pána Kulhánka, Žemlu alebo Kondra.
Ďakujem!
JINÉ SVĚTY-cesta do srdce ayahuaskového šamanismu kmene Šipibo Konibo:
https://www.youtube.com/watch?v=zCpJL49bVU4
Dobrý den,
musím Vám poděkovat za tento článek, přestože Vaše závěry mohou být pro někoho až příliš skeptické, a rovněž za celý web, protože něco podobného tady opravdu zoufale chybělo, pokouším se jej propagovat alespoň sdílením na FB. Potěšující je i škála přispívajících autorů, která se neomezuje jen na ty skeptiky a „racionalisty“, což je dobře, názorová pestrost přispívá k hlubšímu dialogu a argumentaci.
K textu mám pár námitek. K Vašemu tvrzení: „kdyby se energie či informace z mikrotubulů opravdu rozprskly do okolí, nelze je přeci považovat za naši duši, která – existuje-li, musí být komplexnější“. Nemusí být komplexnější. Podle teistických představ o osobní duši možná ano, podle panteistických, zvl. východních, ne tak docela.
Proč Vám představa, že „všichni jsou jedním“ vyvozovaná z tzv. kvantové provázanosti, přijde tak absurdní? Schrödingerův citát „Vědomí je singulár, jehož plurál neznáme“, říká vlastně totéž. Pokud je struktura světa provázaná (holismus), pak se na anorganické, organické i společenské úrovni musí „nějak“ projevit, podle vlastností každé z těchto úrovní. To, čemu říkáme láska, může být teoreticky i tato provázanost, modifikovaná do psychického prožívání lidí. Čili prožívaná jako sounáležitost, spolupatřičnost.
Vyjadřuju se velmi laicky, kromě „zdrávky“ nemám vzdělání v žádném z probíraných oborů. Ale snad jsou Vaše stránky i pro lidi jako já.
Děkuji za článek.
Používám převážně pravou hemisféru mozku, tudíž tohle pro mě bylo náročné. Avšak díky Vám jsem přišel na něco, co mě dokázalo posunout v konceptu mé práce v umění.
Díky ještě jednou.
„Mnozí odborníci (např. Koukolík, 2013; Kulišťák, 2011) jsou však přesvědčeni, že posmrtný život je hloupost, a že zážitky blízké smrti lze velmi kvalitně vysvětlit pomocí neurobiologických a chemických procesů v mozku při umírání. A já nemám důvod s nimi nesouhlasit.“
Jeden malý detail. Hodne moc lidi se vidělo z vrchu v okamziku smrti. Nebo dokonce byli na druhém konci nemocnice než tělo a popsali vše co se tam delo. Nelze tak složitý problém jen tak shodit jednoduše že stolu, že jde o chemické procesy v mozku. Neni to tak.
Už jsem jinde mluvil o tom, že podobné zážitky jsem měl ve stavech hlubokého pohroužení při jednobodové koncentraci mysli. Počínaje pocitem, že se vidím shora, že jsem ve světelném tunelu, že jsem předem věděl, co se stane za pár vteřin.
Nějak to souvisí se schopností mysli oprostit se nakrátko od jakékoli činnosti a vnímat chvilku přesně přítomný okamžik.
a safra Jiří, musím s vámi zcela mimořádně souhlasit, mám stejné zkušenosti – rozvíjíte to nějak dál? Já od toho utek jak jsem se lek, totiž jsem přitom poznal nakolik mám ještě egem znečištěnou mysl a co bych nechca moh´nadělat paseky, taž tak
Potíž je v tom, že si člověk myslí že jeho rozum dokáže vysvětlit a pochopit všechno. Tomu že funguje elektřina mnoho lidí nevěřilo. Nikde není nic vidět a na na druhé straně drátu to kope. Elektrony pošťuchují jeden do druhého a hle, na druhé straně vylezou ze zásuvky.
Taktéž doposud neznámé nehmotné duchovní elementy předávají OKAMŽITĚ info na druhou stranu vzdálenou třeba 1000 světelných let. V bodu A je dokonale tuhá, nedeformovatelná osička končící v bodu B vzdáleném 100 světelných let. Když s ní v bodu A pootočím pootočí se okamžitě také v bodu B. Je to mechanický přenosový kanál. A nehmotný duchovní kanál dokáže totéž.
Nepochopil jsem, co myslíte „dokonale tuhou, nedeformovatelnou osičkou“. Ale pokud předpokládáte, že pootočením jednoho konce tyče se pootočí i ten druhý současně, tak poznamenávám, že v tomto vesmíru taková tyč neexistuje a nemůže existovat (alespoň tedy nebyla pozorována). I otočením konce tyče z velmi pevného materiálu bude pouze vyslán signál, jež nemůže překonat rychlost světla (tyč se deformuje).
Kvantová fyzika potvrzuje existenci Boha, který je všudepřítomný, všechno ví, všechno konání lidi ukládá do paměti atd. Tyto schopnosti mu umožňují roztomilé kvantlíky s jejich vlastnostmi. Ateisté kvantlíky akceptují a tím akceptují jsoucnost Boha. Tak došlo na ateisty.
PLS ZKRAŤTE MI TO
Děkuji za zajímavý úhel pohledu na který jsem narazil jen díky spojení kvantová fyzika a čas, vědomí a duše už mi totiž do zbytku tak nějak zapadlo. I když nejsem natolik vzdělaný, abych mohl rozporovat či potvrzovat Vaše úvahy a rozbor, tak si stojím za tím, že ono to spolu bude tak nějak souviset, jen ještě nevíme přesně. Ale jelikož vedle sebe může fungovat dvě různé fyziky, tak proč by takových situací nemohlo nastat mnohem více?
Obecná relativita je teorií jednoho muže, i když i tady by se dala zmínit jména jako Hilbert nebo Grossmann. Ale jejich příspěvek by nebyl tak podstatný. Naproti tomu u speciální relativity tomu tak není. Poincaré, Minkowski, FitzGerald, Lorentz a další významně ke speciální relativitě přispěli.
Další problém vidím u tvrzení, že se fyzikové snaží zkombinovat relativitu a kvantovou mechaniku. Inu pro vaši informaci, speciální relativitu a kvantovou mechaniku zkombinoval a úspěšně zkombinoval již Paul Dirac na přelomu 20. a 30. let minulého století.
Takže důrazně žádám o rozlišování speciální a obecné relativity, vede to ke spoustě zmatků, nepochopení a nepřesností.
Dále třeba není pravda, že se kvantová teleportace týká jedné částice. Tento efekt byl již docílen i pro více částic.
Stejně tak u kvantového počítání se využívá superpozice stavů, tedy to, že qubity mohou být ve stavu 0 a 1 současně, nikoli pozic mezi těmito stavy.
Dalším nepochopením je vysvětlení Kodaňské interpretace, kde nejde o žádné vědomí, ale o akt měření, který superpozici narušuje a pozorování může být i ovlivnění stavu fotonem.
Dál nějak nemám nervy číst… pardon, ale z úvodu na mne ten článek působí naprosto amatérsky, třebaže má zřejmě ušlechtilý cíl. Ale pokud budou podobné články psány takto, moc světla do problému nevnesou, spíše naopak.
Přesný příklad je ve vámi doporučené literatuře, to že je srozumitelná, ještě bohužel neznamená, že je přesná.
Dobrý den, děkuji za komentář. Prvně jsem úvodní kapitolu o kvantové fyzice nechtěl vůbec sepisovat, ale jelikož jsem jako psycholog nebyl schopen bez těchto znalostí hypotézu Orch-OR alespoň trochu pochopit, rozhodl jsem se, že k textu tuto kapitolu přidám pro stejně málo informované čtenáře, jako jsem já. Úvodní kapitola je tedy značně amatérská. Každopádně jsem jí podle Vašich připomínek upravil. Pokud byste měl čas a ochotu, rád kapitolu o fyzice doupravím podle dalších připomínek. Trochu mne mrzí, že už nemáte nervy číst dál, ale rozumím tomu. :/
Díky za zajímavý článek. Četl jsem o tom jenom tady: http://www.seberizeni.cz/vedci-potvrdili-dusi-ktera-neumira/ a ačkoliv mi to přišlo hned jako kravina, moc dalších článků, které by jejich hypotézu normálně rozebraly, jsem nenašel.