Proč lidská společnost potřebuje revoluci
Věřím, že po přečtení nadpisu mnoho čtenářů napadne, že uslyší další z mnoha iracionálních článků podporujících marxismus či jakoukoliv jeho odrůdu. Doufám, že tomu tak nebude. Neboť účelem následujícího textu není ani propaganda ani navádění ke společenské revoluci, ale spíše co nejserióznější popsání reálného stavu.
Možná se ptáte, co mě k myšlence revoluce dovedlo a pokud čekáte nějaký sofistikovaný myšlenkový postup, musím Vás zklamat. Byla to čirá náhoda. Jelikož jsem před nedávnem úspěšně zakončil zkouškové období na Právnické fakultě a měl jsem týden volna před začátkem dalšího semestru, rozhodl jsem se vzít do ruky nějakou zajímavou knížku. Shodou okolností jsem narazil na Clavellovo dílo Král krysa.
Autor v této knížce popisuje společnost, kterou vytvořili spojenečtí vojáci v japonském zajateckém táboře během druhé světové války. Tito vojáci zde žili naprosto bez naděje na svobodu a civilizovaný život. Přesto jim japonské velení ponechalo určitou autonomii a něco co bychom dnes nazvali územní samosprávou. Jelikož vojáci nepředpokládali, že zajetí přežijí, tradiční hodnoty civilizované společnosti začaly postupně upadat. Vojenská hodnost a jakákoliv racionálně-legální autorita ztratila význam. Vytvořilo se něco, co by sir Thomas Hobbes nazval přirozeným stavem. Japonci zavedli v táboře přídělový systém a ponechali vojákům pouze to, co měli na sobě či stihli narychlo ukrýt. Najednou měli všichni stejné šance a záleželo pouze na schopnostech jednotlivce či malých skupinek, které spolupracovaly (řekněme smeček), nakolik se s nastalou situací vypořádají. A tak se postupně ve věznici vytvořila šedá ekonomika. Lidé obchodovali se vším, od jídla přes léky až po zlaté hodinky či diamantové prstýnky, které dokázali ukrýt před japonskou stráží. Někteří si získávali potraviny a další potřeby prací pro ty „bohatší“, kteří zpravidla vynikali jako skvělí obchodníci a překupníci. Jedni se pokoušeli krást a druzí zase nalezli své uplatnění jako jakási policie či ochranka slabších. Možností byl nespočet, stačilo jen odhadnout poptávku a nabídnout ostatním to, co potřebují a sami si neumí zajistit.
Někteří se však v tomto „raném kapitalismu“ nedokázali prosadit tak jako jiní. Někdo se neprosadil vůbec. Mnoho vojáků umřelo hlady, nemocemi, depresemi. Byli však mezi nimi takoví, kteří měli jídla, léků i elánu nejen dostatek, ale i nadbytek a stále své „jmění“ rozmnožovali. Tito lidé dokázali z absolutní všudypřítomné bídy vybudovat impérium. Začali ostatní zaměstnávat a sejmuli z nich tak nutnost postarat se sami o sebe. Ostatní těmto „schopným“ záviděli, a proto je nenáviděli. Jednoduše nechápali, jak je možné, že „ti vyvolení“ mají všeho dostatek, zatímco oni sami umírají hlady.
Neuvědomili si však zásadní poznatek. Lidé si od přírody nejsou rovni a schopní jedinci, dojde-li k naprostému srovnání příležitostí, dříve nebo později prosperovat začnou. A tak se postupně stávalo, že úspěšní měli stále více a neúspěšní nadále nic. Není potřeba se zaobírat tím, zdali je to spravedlivé nebo ne, protože toto téma již vydalo na tisíce esejů a stále nemáme uspokojivou odpověď. Pochybuji tedy, že bychom je vyřešili zde na několika řádcích, obzvláště, když to není předmětem této eseje.
Musím se přiznat, že v této fázi knížky jsem se vysloveně těšil, co bude dál. Zajímalo mě, jak se bude tato nově vzniklá společnost vyvíjet. To mi však autor neprozradil, neboť válka skončila a věznice byla osvobozena. Proto jsem si musel zbytek na základě analýzy reálné společnosti domyslet a výsledky své práce se pokusím shrnout v této eseji.
Začněme tedy tam, kde autor zmíněné knížky – u přirozeného stavu, a předpokládejme, že se ve společnosti objeví dříve či později určití schopní jedinci, kteří kolem sebe budou koncentrovat moc a bohatství. Již nyní předesílám, že takovíto lidé rozhodně nejsou na škodu, ba naopak jsou pro vývoj společnosti nezbytní. To oni přicházejí s nápady a inovacemi. To oni organizují práci a tím rozvíjí celou společnost. A bohatne-li celá společnost, nejen že bohatnou oni, což je logické, ale v menší míře bohatnou i všichni ostatní. Jako důkaz toho, že průměrná životní úroveň občanů roste, můžeme jednoduše uvést fakt, že ve středověku většina lidí neměla automobil, počítač a elektronikou vybavený byt s tekoucí vodou, topením a mnohým dalším, kdežto dnes ano. Společnost se tedy vyvíjí.
Na druhou stranu však člověk bez ohledu na to, jak je geniální, má určité vlastnosti, jako například touhu po moci a osobním štěstí, které budou v těch méně úspěšných vyvolávat závist a touhu po rovnosti. V těch úspěšnějších pak potřebu svou moc minimálně udržet a v ideálním případě rozšířit. Takto se trh postupně nasytí a zmíněné absolutně rovné podmínky přirozeného stavu se stanou pouhými bezvýznamnými řádky v ústavách států. Čím déle bude tento proces postupovat, tím horší bude pro sebegeniálnějšího jedince se uplatnit a prosperovat. To již není ani spravedlivé ani prospěšné. Lidé jsou čím dál tím více demotivování a frustrováni a přestávají se snažit. Společenský vývoj stagnuje a sociální nůžky se rozšiřují. Nastává situace, kdy se neúspěšní začnou oprávněně bouřit proti vládnoucím elitám, které již žijí pouze z původu a jména svých předků a ne ze svých schopností.
Takovýchto výbuchů jsme v historii pozorovali již mnoho. Těmi nejkřiklavějšími byly například Velká francouzská revoluce v roce 1789 nebo vznik dělnických hnutí v 19. století. Zde bychom mohli dojít k závěru, že jednoduše vždy proběhne revoluce, elity se odstaví od moci, sebere se jim majetek, obnoví se přirozený stav a cyklus může začít nanovo. Většina lidí však podotkne (a já bych to před pár lety podotkl také), že toto nikam nevede a že je to tudíž špatně.
Existuje zde však jedno velké ALE. Právě z tohoto pocitu, že to „nikam nevede“, vzešly myriády rozmanitých utopických a naivních teorií o novém uspořádání společnosti, které měly tento cyklus přerušit a vytvořit tak stabilní nekončící období blahobytu. Zeptejme se však sami sebe – kdy v historii se nějakou takovou teorii povedlo realizovat? Že nikdy? Nebo snad budeme tvrdit, že komunismus fungoval, a že stát řadu na toaletní papír a ovoce je ve dvacátém století naprosto v pořádku? Jsem toho názoru, že to v pořádku nebylo, a že kdybychom se pokusili nějakou další takovou utopickou teorii zavést do praxe, že by to dopadlo opět podobně, ne-li ještě hůře.
Cyklus, který jsem výše popsal, vychází totiž z lidské přirozenosti a jakákoliv snaha jej popřít je zároveň popíráním přirozených vlastností člověka. Dnes si již nedělám iluze. Člověk není tvorem dokonalým. A jeho přirozeností je dělat chyby. Proto i systém lidské společnosti bude vždy nedokonalý a bude mít chyby. Může však ve své nedokonalosti být buď přirozený, nebo umělý. A bude-li umělý, nebude popírat pouze ty špatné přirozené lidské vlastnosti, ale pravděpodobně i některé žádoucí. Například komunismus popíral svobodu, a pocit pospolitosti s vlastním druhem. Postupně se do našich duší vkrádala závist, nevraživost, podezíravost a pocit, že se můžeme míti dobře pouze na úkor ostatních. To nebylo správně.
Proto tvrdím, že budu žít raději ve společnosti nedokonalé, avšak napravitelné a přirozené. Proto tvrdím, že cyklus, který jsem výše popsal je nejen nevyhnutelný, ale i nejlepší možný. A nakonec, jak jsem již předeslal v názvu této eseje, tvrdím, že lidská společnost potřebuje čas od času k vyčištění poměrů a pokračování svého vývoje revoluci. Tato revoluce však musí proběhnout rychle a co nejméně destruktivně a jejím cílem nesmí být nic jiného, než obnovit rovnost příležitostí tak, aby se každý mohl opět svobodně prosadit.
Já bych to fakt tak černě neviděl. Samozřejmě někdy si říkám, že by to nějakou tu redukci chtělo, ale nakonec si řeknu, že je to vlastně všechno docela fajn. Plno moderních technologií (ano, ty mají svá pro a proti), ale ve finále to všechno dobře dopadá. A to je právě důsledek těch technologií. Myslíte, že by třeba před sto lety šla udělat výměna displeje Apple Watch? Asi ne, protože žádné hodinky nebyly. 😉
Vážení filosové, dovolte mi vstoupit do vaší diskuse a špitnout něco na téma lidského dění a jeho vývoje.
Smozřejmě máte všichni pravdu, ale u té pravdy se neustále točíte, jak sami přiznáváte, v jakémsi kole osudu lidstva. Pokud by jsme chtěli z tohoto odvěkého kola vystopit, museli bychom se vrátit tisíce let zpátky až na práh Evoluce a připsat toto dění něčemu nebo někomu, co se o člověka nejvíce zasloužilo, a to byl lidský duch. Tento fenomén, není ve vašich moderních úvahach zminován, protože se ani na školách nevyučuje.
Zajímavé by bylo, do vašeho přirozeného vývoje, zaznamenat dobu, kdy třeba v prvotně pospolném řádu se vyvíjelia spolešnost na úplně jiných principech a kdy a proč docházelo ke zlomům.
Ze zvířecí říše jsme si přinesli instinkt, kterým si hlídáme svá teritoria a tyto vznosné mašlenky na společné vlastnictví vzaly za své, když si první člověk vytyčil teritorium a řekl,, to je moje,, a od té doby se tradují války, to se dá nazvat vaším raným kapitalismem.
Neřekl bych ovšem, že to byl úspěšný počátek lidské populace že za ten úspěch děkuje svojí bystřejším soukmenovcům.
Řekl bych spíše, že se jedná o parazitismus, kde ty v popředí, co oslovujete hybnou pákou evoluce, byli vlastně brzdou lidského vývoje. Tisíciletí zamlčování lidského ducha a manipulací s ním, znamená, když né dobu temna v evoluci, tak aspon jeho stagnace.
Nejsme opravdu všichni stejní, již první šamané, byli vaši pokročilejší, jenže byli první kteří zmanipulovali lidského ducha. Zmanipulováním je myšleno, zatajováním pravdivých schopností lidského ducha a jeho mediálních schopností. Toto tajnůskářství přetrvává celé věky, lidé by opravdu žili v ráji, když by je někdo učil, že jejich duch je ten Stvořitel, který vytváří všechnu realitu. Tuto pravdu raději odsunuli do mystérií, aby nedovolili lidem studovat svého ducha.
Ty vaše revoluce vystihují jen důsledek těchto manipulací, kde bandy ničemů parazitují na lidském duchu až do krajnosti co unese.
Lidský duch má totiž ve svém Genetickém kodu záznam všeho co lidstvo prožilo a tady v údobí reálného života, který je jen malým úsekem jeho existence, si má jen vzpomenout a vybavit v genetické datenbance, jak žili jeho předkové od jeho počátku a být jejich pokračovatelem.
Proto museli být v průběhu evoluce represivní složky, jako inkvizice a podobné instituce do dnes, jen aby zabránili člověku, aby si v ruku v ruce se svým duchem nevzpoměl na své druhé já, nebot člověk a duch je neoddělitelná jednota a jim se podřilo tuto jednotu oddělit a ducha zamlčet.
Člověk by se totiž dopracoval vývojově do stádia mírumilovného živočicha, jako je třeba delfín, ale o tom se dnešní generaci může jen snít, ale ani to né, nebot i jejich sny jsou doménou jejich ducha a ti úspěšní manipulátoři v nich zašlapali i poslední zbytky vzpomínek na jejich duchy.
Bohužel, toto genetické vzpomínání nelze na vždy z té genetické datenbanky vygumovat, lidsvo si bude stále znovu a znovu vzpomínat a oni to vědí, a proto musí být každých sto let válka a toto trauma vymaže na jednu generaci duševní vzpomíky a potom stačí zaměřit výchovu na vymazání tradic a národních spolků a vítejte v Novém světovém řádu.
Prominte, že jsem si dovolil trochu předběhnout vaše učené závěry.
S veškerou úctou Václav.
Nezbývá než jen souhlasit, ač jsem si vždy představoval dokonalou společnost, která je možná a možná.
Filip Horák: „trh postupně nasytí a …, tím horší bude pro sebegeniálnějšího jedince se uplatnit a prosperovat.“
Pokud společnost zůstane svobodná, tak se trh nemůže nasytit. Možná pro někoho, kdo uvažuje v tunách brambor ano, ale vezměme si, v jakém světě žijeme: počítače, internet, mobily, superlehká kola, obří televize se stovkami programů, pračky, myčky, roboti na úklid, …. Navzdory všem Bursíkům trh neustále roste a bude růst. Nevím sice kam, ale moje nevědomost neznamená, že se přestanou objevovat stále nové výrobky, aplikace a služby, které si dnes vůbec neumíme představit.
A v tom já vidím smysl státu. Nedovolit nikomu, aby bránil konkurenci v přinášení nových, lepších, levnějších, ekologičtějších, zdravějších, jiných … produktů.
Prakticky všechny státy se v posledních několika stech letech snaží o opak 🙁 Cla, nepřiměřená ochrana patentů, pokřivování trhu dotacemi, normami, standardy a zákazy, to všechno tvoří protekcionismus, který chrání staré struktury a brání prosazení se ostatním.
Lukáš Hendrych: „kdy se z čisté „kapitalistické hry“ stane něco „shnilého““
Já znám shnilý protekcionismus: podpora „zelené“ energie (bilion Kč jen v ČR s záporným vlivem na životní prostředí), zemědělců, veřejné dopravy, vybraných sportů či divadel, veřejných škol a nemocnic, sociálních podpor bydlení, Česká Televize a Rozhlas, …
Pak znám i relativně svobodný kapitalismus: internet, mobily z Finska, Japonska, Číny, televize z Korey, auta z celého světa, Google, Apple, Samsung, FB, Beatles, Rolling Stones, …
Není to čistý kapitalismus, ale naštěstí to úřady nestíhají regulovat, tyto obory poklidně rostou a neustále se objevují noví a noví hráči a zákazník dostává každým rokem více za méně peněz.
Shrnuji: Neznám a nevidím „shnilý“ kapitalismus, jen „shnilé“ zásahy politiků.
Filipe, moc pěkná práce a také děkuji za tip na knihu, to vždy uvítám. Nicméně při čtení tvé úvahy mě napadl trošku jiný pohled na tvůj cyklus revolucí, které nějakým způsobem navrátí rovnost přirozeností ve chvíli, kdy se z čisté „kapitalistické hry“ stane něco „shnilého“. V tomto souhlasím s profesorem Kellerem, že se nacházíme nikoli v době nerovnosti, nýbrž nesouměřitelnosti, a to je opravdu zhoubné (viz. zvětšující se propast mezi bohatými a chudými, rostoucí moc oligarchů, která sahá nad legitimní vlády, apod.). Avšak toto teď nechci dále rozvádět.
Co se těch revolucí týká, osobně bych v tom možná neviděl cyklus (pro lepší představivost kruh), ale spíše jakousi spirálu, kdy ve středu leží dokonalý systém k němuž se postupnými revolucemi blížíme. Nutno v této chvíli podotknout, že každá civilizace (či společnost) je v současné době v této spirále na jiném místě a v různých vzdálenostech od středu či je dokonce možné, že různé civilizace se mohou pohybovat v různých spirálách, tedy že jejich středy (tj. dokonalé systému) se mohou naprosto lišit. Mluvme tedy explicitně o Západní, euroamerické civilizaci.
Pokud vezmeme v úvahu, že „náš střed“ je pln lidských práv, spravedlivé soutěže, zdravého kapitalismu, svobody pohybu, sociálních práv, občanských práv – tj. dejme tomu pln současných lidskoprávních idejí, idejí osvícenců o spravedlivé společnosti, pln idejí antických filozofů o lidské ctnosti a křesťanských teologů o spravedlnosti a spáse – je docela dost možné, že se k této ideální společnosti dle pohledů západních myslitelů minulosti blížíme.
Současný stav je zhoubný, nicméně je blíže západnímu ideálu o ideální společnosti než-li stav v antické demokracii (kdy bylo běžné například otroctví), v křesťanské společnosti (silné postavení církve a její praktiky) či stav ve 20. století. Tímto chci tedy říct, že máš pravdu, lidstvo (veškeré civilizace jej tvořící) potřebují nutně revoluce. Revoluce, které danou civilizaci posouvají blíže k jejich „ideálu“. Revoluce v roce 1917 se nám na první pohled může jevit jakožto odporující myšlence, že nás posunula ke středu naší spirály. Nicméně dala nám poučení, byla to revoluce zhoubná, byla to abnormalita, která se v naší civilizaci (podle mé teorie) již nebude opakovat, jelikož nám poskytla zkušenost, díky které jsme se opět posunuli blíže k našemu „ideálu“. Na konec bych rád dodal, že nejdůležitějším předpokladem pro revoluce probíhající ve spirále (a tudíž vedoucí společnost ke stále lepšímu a lepšímu uspořádání) je kritické a objektivní zkoumání minulých jevů (nejen samotných revolucí, ale historických souvislostí, příčin, apod.). Bez kvalitního vzdělání, bez kvalitního přemýšlení, bez snahy o objektivní kritičnost a bez „nadhledu“ a racionálního pohledu na věc zbaveného emocionální složky se nebudeme pohybovat v mnou zmíněné spirále, ale v tebou zmíněném kruhu. Mám pocit, že Václav Bělohradský například rozlišuje skutečnou „historii“ a „paměť“ jednotlivců. Důležité je tedy podle mě řídit se skutečnou historií (rozuměj kritickým zkoumáním historických faktů, snahou o objektivitu, nadhled a racionalitu), díky tomuto mohou být budoucí (nevyhnutelné) revoluce přiblížením se „ideálu“.
Lukáši, nedals mi jinou možnost, než s tebou stoprocentně souhlasit 🙂 až na jeden detail v jehož rámci se musí ohradit. Já nemluvím ve své práci o jakémsi kruhu bez vývoje (viz naše společnost je nyní dále než byla např. ve středověku). Ten vývoj však nespatřuji v revoluci, kde skutečně vidím kruh, ale právě v období kdy revoluce neprobíhá. V rámci tohoto období (dejme tomu období klidu) dle mého dochází jednak k postupnému postupu vstříc nesouměřitelnosti (negativní složka) a jednak k celkovému vývoji společnosti (pozitivní složka). Revoluci pak vidím pouze jako chvilkovou záležitost, která eliminuje negativní složku a hurá zase do spirály… 🙂
Přesně tento sled otázek, který uvádíš na konci komentáře jsme očekával. A jsou to dozajista relevantní otázky a zaslouží odpovědi. Problémem však je, že odpovědi na ně povětšinou nemám a nemá je nikdo, protože v opačném případě by lidstvo nebylo zmítáno právě tímto neustálým koloběhem revolucí.
Jediná otázka, na kterou nyní odpovím a kterou jsem již odpověděl i v článku samotném je ta týkající se reformy systému. Bojím se, že žádná reforma systému nebude nikdy dostatečnou natolik, aby zpřetrhala tento koloběh. Naopak může v opačném případě uvrhnout společnost do ještě horšího stavu, nežli je právě zmíněný „koloběh“. Právě „reformátoři“, kteří si myslí, že umí cyklus revolucí zpřetrhat či, že je to vůbec možné, jsou dle mého ti potenciálně nejnebezpečnější (viz článek).
Ještě bych napsal pár slov na svou obranu. Nemyslím si, že si odporuji. Odporoval bych si pouze, kdybych přijal tvou zúženou definici revoluce, kterou jsi v komentáři naznačil. Pro mě revoluce nutně nemusí vyústit ve změnu ústavy a tedy i fundamentálních principů státu a společnosti. Naopak je ve světě mnohem častější revoluce, která se tyto fundamentální principy, jež deklaruje právní řád, avšak nejsou v daném státě dodržovány, snaží zrealizovat a prosadit i na praktické rovině. Jak jinak bychom nazvali toto snažení, než revolucí? A pokud se na revoluci podíváme takto nezúženým pohledem, pak již nemůže nikdo tvrdit, že si odporuji. V článku právě varuji před revolucí, která s sebou nese snahu měnit systém, naopak tvrdím, že až k revoluci, která je dle mého názoru nevyhnutelná (zde opět na mou obranu – nikdy jsem po revoluci nevolal, jen jsem konstatoval, že je pro lidstvo nevyhnutelná) dojde, měli bychom se snažit minimalizovat její jednak materiální důsledky a jednak eliminovat veškerou snahu, jakkoliv reformovat přirozený systém, který přestože povede k další revoluci, je právě díky své přirozenosti nejlepší možný.
Velice zajímavá myšlenka a neméně kvalitní recenze na dílo Král a krysa, které jsem si na základě tohoto textu zařadil do svého seznamu knih, které stojí za to přečíst. Nejsem si ale jist, jestli s tebou mohu souhlasit, že neexistuje jiná a kvalitnější možnost. Navíc je mým subjektivním pocitem, že si trošku odporuješ. Samozřejmě se stoprocentně ztotožňuji s tvrzením, že lidé si nejsou rovni, a že při vyrovnání sil budou schopnější opět dominovat. Zajímavé je také pozorovat fakt, že bohatí bohatnou a chudí chudnou, čímž se postupně snižuje šance prosadit se v dnešní společnosti těm lidem, kteří začínají od začátku – tvými slovy – trh se nasytil.
Teď ale k mému názoru, že si trochu odporuješ. Tvrdíš, že revoluce je to nejlepší možné řešení, které zachovává přirozený stav, a že bychom se neměli pokoušet zavést jiný (na papíře možná i kvalitnější) společenský systém. Popisuješ tedy ideální stav bez revoluce, poněvadž revoluce se většinou snaží předešlý režim shodit a nastolit režim nový. V našem případě umělý. Revoluce v tomto kontextu tedy má skoro marxistické pojetí možnosti nastolit přirozený stav (jak píšeš, komunismus nebyl přirozený, ale náhled na revoltu je podobný), nicméně každá následující revoluce bude tento přirozený stav negovat – jinak by to přeci nebyla revoluce.
Ptám se tedy, opravdu potřebuje lidská společnost zůstat uvízlá v bizarním koloběhu revolucí? A není právě další revoluce proběhnuvší v přirozeném stavu cestou zpět, a nikoliv dopředu? Není možné společenský systém reformovat? A je vlastně to, co píšeš v závěru (obnovení rovnosti příležitostí) revoluce tak, jak ji povětšinou chápeme?
Každopádně výborné zamyšlení!