Nastavit druhou tvář
Jsou místa v evangeliích, která jsou pro mne tvrdým oříškem. Například tato Ježíšova věta: „Když tě někdo udeří na pravou tvář, nastav mu i druhou; a tomu, kdo se chce s tebou soudit a vzít tvé šaty, tomu nech i plášť.“ (Mt 5,39 – 40).
Tato věta, vytržená z kontextu, může vést k úvaze, že po nás Ježíš chce, abychom byli fackovacími panáky, kteří si nechají všechno líbit, přijmou každé násilí a na všechny se budou usmívat. Ve své psychologické praxi jsem musel řešit pár smutných osudů lidí, kteří takto Ježíšova slova chápali a nakonec zkolabovali do hlubokého vyčerpání. A tak si říkám: „Opravdu po nás Ježíš chce, abychom si – obrazně řečeno – nechali čůrat na hlavu) a nakonec se propadli do hluboké deprese?“ Pojďme hledat odpověď.
Žádný Ježíšův výrok (ani žádnou jinou větu z Bible) nemůžeme vytrhnout z kontextu a brát ho jako dogma. A tak chceme-li pochopit onen obtížný verš, musíme jej dát do souvislosti s ostatními místy v Písmu. Běžný svět funguje na principu „ty mně, já tobě“. Tedy: „Tys mi pomohl, já ti taky někdy pomůžu. Tys mi ublížil, neboj, já ti to vrátím, až se naskytne příležitost.“ První, co Ježíš v evangeliu zdůrazňuje, je, aby křesťané nepraktikovali pouze toto pravidlo. Ježíš nás vyzývá, abychom někdy uměli dát, i když to nedostaneme nazpět. A také naopak – abychom vždy neopláceli zlým za zlé, ale dokázali odpustit. Protože budeme-li pouze stavět na principu „ty mně, já tobě“, tak se chováme stejně, jako všichni ostatní. A my křesťané máme být jiní. Máme být na tomto světě odrazem Boží dokonalosti. „Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.“ (Mt 5,48)
Nejprve jsme tedy vyzváni, abychom opustili princip “ty mně, já tobě…“ Už to samo o sobě není snadné. A bohudíky za každého, kdo se o to snaží. Ale pojďme dále. Ježíš říká: „Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.“ (Mt 5,44) Ježíš nás vede k tomu, abychom se modlili za ty, kteří nám ubližují. Ovšem pozor: Nemá to být modlitba typu: „Pane Bože, prosím Tě za svou tchyni, ať už se konečně změní!“ Nebo: „Pane Bože, ať je ten můj hnusný šéf v práci převedený na jiné oddělení, aby buzeroval někoho jiného než mě….“ Nemá to být modlitba ve stylu: „Já jsem ten dobrý, a ty, Bože, něco dělej s tím druhým, který je zlý.“
Skutečná modlitba za někoho, kdo nám ubližuje, by mohla znít spíše takto: „Bože, svěřuji ti své problémy a nevím si s nimi rady. Dej mi světlo, abych poznal, jaké chyby dělám já. Dej mi odvahu chtít se těchto chyb vyvarovat. Dej mi sílu pochopit toho druhého, pochopit, proč se chová tak, jak se chová. A pomáhej mu v hledání cesty, jak uzdravit jeho zranění, kterým i mně ubližuje.“ Skutečná modlitba za ty, kteří nám ubližují, nás vede k tomu, abychom se neřídili jen svými emocemi – tedy svým hněvem a antipatií, ale také svým rozumem – tedy abychom měli vůli podívat se na své problémy s odstupem. Všichni víme, jak je to náročné a vyčerpávající.
A teď pojďme k tomu nejtvrdšímu oříšku, Ježíšovým slovům zmíněným na začátku: „Když tě někdo udeří na pravou tvář, nastav mu i druhou; a tomu, kdo se chce s tebou soudit a vzít tvé šaty, tomu nech i plášť.“ Jsou to zvláštní slova. Všimněme si však, že ani Ježíš je nenaplňuje absolutním způsobem. Když Ježíš stojí před veleknězem a veleknězův sluha mu dá políček, Ježíš nenastavuje svou druhou tvář pro další ránu, ale ptá se: „Proč mě biješ? Řekni, co bylo řečeno nesprávně.“ (Jan 18,23)
Já osobně vnímám Ježíšova slova o tom, že máme nastavit i druhou tvář, když nás někdo bije, jako provokaci. Provokaci k tomu, abychom nikdy před nikým úplně nezavřeli dveře. Abychom i tomu člověku, který nám hodně ublížil, byli ochotni pomoci, kdyby se nacházel ve stavu skutečné nouze. Řeknu to na příkladu: Někdo mi hodně ublížil. Zkoušel jsem mu odpustit, několikrát jsem mu dal šanci, ale vždy mě zklamal. Je mi z toho smutno, ale nejsem si schopen s takovým člověkem povídat, nemám chuť mu cokoliv o sobě říkat. Je mi odporné i vést s ním jen formální společenské konverzace. Zkrátka – „nemusím ho“. Kdyby však ten člověk měl autonehodu, tak mu pomůžu, nebudu dělat, že to nevidím, že je mi to jedno.
Jsou lidé, kteří nedokáží ani to. Jsou lidé, kteří jsou tak hluboce z něčeho zranění, že říkají: „I kdyby měl můj protivník autonehodu a já u toho byl, nedokázal bych mu pomoci.“ Takovým lidem se v rámci terapeutického procesu snažím pomoci aspoň změnit jejich vnitřní postoj, aby řekli: „Zatím bych mu nedokázal pomoci.“ A vedu je k tomu, aby se modlili za sebe, aby se osvobodili od vnitřní zloby, kterou v sobě nosí. Protože zloba člověka svírá a otročí. Zloba nás degraduje a omezuje.
Ježíšovi nejde o to, abychom byli fackovacími panáky, kteří si musí všechno nechat líbit. Ježíšovi jde o to, abychom nebyli spoutaní vnitřní zlobou. Ježíš nás vede k pravé svobodě. Každý z nás máme ve svém životě vztahy, které nejsou v pořádku. Důležité není to, kolik takových vztahů máme. Důležité je to, jestli jsme vnitřně ochotni s nimi něco dělat. Jestli se dokážeme alespoň modlit za uzdravení těchto vztahů. A jestli k tomuto uzdravení hledáme pomoc. Ježíšovi jde o to, abychom nebyli spoutaní vnitřní zlobou. Ježíš nás vede k pravé svobodě.
Poznámka redakce
Článek byl zveřejněn s laskavým svolením autora i nakladatele a je součást publikace – Moravec, Pavel (2014). Kněžské puzzle. Brno: Cesta, ISBN: 978-80-7295-181-9
Tenhle článek jsem objevila až dnes a moc za něj děkuji. S tímto výrokem jsem měla také problém. Ve škole jsem byla šikanovaná a jako „správná křesťanka“ jsem si odříkala tento verš a nechala se šikanovat dál, až jsem měla sebevědomí někde na zemi úplně pošlapané a nevěřila jsem ani spolužákům, kteří mic nic nedělali.
Bohužel jak mám často u křesťanství problém, tak i tady – vše je o výkladu. Přijdu za 10 učenými lidmi a odstanu 10 různých výkladů jedné pasáže. Většinou se v něm odráží charakter daného člověka. Kdo je prudší, ten to vyloží prudčeji, kdo je citlivější, ten to vyloží jemněji.
A vždycky se najde někdo, kdo mi řekne ať se nechám mlátit, že odměnu dostanu v nebi.
Uff, to je úleva. Já teď čet takovou kopu „křesťanských“ sr…k. A najednou něco, co má hlavu patu, něco, co nechápe evangelium jako normativní poselství světu, lidem, ale jako výzvu konkrétnímu člověku a jeho vnitřnímu zápasu se sebou samým. Já přece nemusím reagovat tak, jak na mě působí okolí, jak se ke mě chovají jiní. Já můžu jednat samostatně, svobodně. Tak, jak já chci. Tak, jak odpovídá mé nejlepší představě o mě samotném. Takovéto čtení písma dává smysl tomu, že křesťanství osvobozuje.
No jó ale pokud použiješ karate a biješ hranou pravé ruky zasáhneš pravou tvář. U facky je to obráceně. Po facce se tvář většinou jen prokrví zahřeje a zčervená. Ale po úderu hranou ruky na lícní kost tvář praskne jako rajče a bez krve a šití se to neobejde.
Je také zajímavé, že Ježíš mluví o udeření na pravou tvář. Většina lidí jsou praváci a nejspíš tedy udeří do pravé tváře hřbetem pravé ruky. Zřejmě gesto ponížení.
Druhá tvář ale také může být ta, co si nenechá vše líbit, ta, kterou v sobě máme pro případ ohrožení od přírody 🙂
Myslím, že jste přesně udeřil hřebíček na hlavičku. Dnes už to nevnímáme, ale tenkrát se nastavovala tvář k polibku na uvítanou, jako dnes nabízíme ruku. Jde to tedy dobře parafrázovat, nabízej přátelství, i když ti někdo ublíží.
Tento Ježíšův výrok je jasná hyperbola, nadsázka, stejně jako další, které těžko někdo vezme doslova, viz např:
Matouš 5:29 Jestliže tě svádí tvé pravé oko, vyrvi je a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla.
Matouš 5:30 A jestliže tě svádí tvá pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby se celé tvé tělo dostalo do pekla.
Marek 9:43 Svádí-li tě k hříchu tvá ruka, utni ji; lépe je pro tebe, vejdeš-li do života zmrzačen, než abys šel s oběma rukama do pekla, do ohně neuhasitelného.
Marek 9:45 A svádí-li tě k hříchu noha, utni ji; lépe je pro tebe, vejdeš-li do života chromý, než abys byl s oběma nohama uvržen do pekla.
Je ale jasné, že je to určitý návod, který nás má nasměrovat žádoucín směrem, ne ovšem podle litery, která je sama o sobě mrtvá, ale podle Ducha…
Bůh, požehnaný navěky, nám dávej ke všemu potřebnou moudrost, amen.