Naše víra aneb nejen o islámu
Co je to džihád? Jaký vztah je mezi hinduismem a buddhismem? Proč mají egyptští bohové hlavy zvířat? Proč vlastně vznikl islám? Kdo to byl Achnaton? A co se doopravdy skrývá za slovem Tantra? Co je to tantrický buddhismus? Co se skrývá za slovem harém?
Ví to někdo z nás „běžných západních“ lidí? A kdo jen tohle všechno ví? Někdo určitě ano. Patrně někdo, kdo si dal tu práci a zajímal se někdy nejen o smysl náboženství, ale také o celou jeho historii a filozofii. Jenže takový člověk se asi zdrží soudů na adresu jakéhokoli náboženství. Protože ví, že v našich zeměpisných šířkách o skutečné tantře nic nevíme. Protože se možná taky dozvěděl, že Kámasútra, tady kniha zprofanovaná a spojovaná se sexem a choulostivými obrázky je ve skutečnosti opravdu nudná metodika s dost málo obrázky, které se snaží „tu nudu“ zachránit. Takový člověk možná taky ví, že džihád ve skutečnosti není svatá válka v té podobě, jaké nám jí často předkládají média. Slovo džihád původně pochází ze slova, které znamená o něco moc usilovat. Ano, patrně i ve válce se o mnohé usiluje, ale…
Ale co my o tom s čistým svědomím víme. Jsou tací, kterým se v zásadě příčí vznik Islámu jako takový. Lze pochopit, že se dnes vykládá, že vznikl „na protest“ křesťanství, protože to se údajně zpronevěřovalo bohu. Jsme lidé, spoustu věcí si vykládáme po svém, takoví už zkrátka jsme. Ale pověst, že Mohamed, nešťastný to muž, který se snaží čerpat ze své víry v boha, medituje ve skalách a zjeví se mu posel boží, který ho rdousí, dokud nepřiměje Mohameda ke slibu, že musí nastolit pořádek a stát se novým poslem božím – to samo o sobě zavádí k otázce: Jakže? Tak se chová milosrdný bůh? Že svého stoupence vyděsí k smrti? Tahle taktika je nám tolik známá ze zastrašující politiky dnešních dní… Někdo v tom ale může zrovna tak vidět odhodlání, odhodlání, kterým se projevilo zoufalství a potřeba zachránit lidstvo před úpadkem. Ano, i takový závěr někdo může udělat. Je to dobře? Je to špatně? Lze na to odpovědět jednoznačně?
Nu dobrá, s jistotou o minulosti nemůžeme říct patrně nikdy nic. Mezi historiky se říká, že mohou celkem úspěšně tvrdit, že něco nějak nebylo, ale se stejnou jistotou také mohou rovnou tvrdit, že nikdo neví, co bylo jistě.
K věci. Je jedno, o jaké náboženství jde. Je jedno, za jaké jméno se schovává spasitel a vůdce toho, či onoho kraje a víry. O jediné, o co tu jde, je náš vnitřní vztah k bohu a k sobě samým. Při důkladném studiu se nabízí úvaha. Dá se jednoduše zeptat – Řekni mi, jaký máš vztah k bohu, ať už pro tebe to slovo znamená cokoli a já si udělám obrázek o tom, jak smýšlíš sám o sobě a potažmo o světě kolem. I ten, kdo odpoví, že je ateista, o sobě říká mnohem víc, než by se možná na první pohled mohlo zdát. Vztah k bohu, může z určitého úhlu pohledu být náš vlastní vztah k víře a ta je tak niterná a tak citlivá, že od ní se často odvíjí další naše názory a postoje.
Snadno se nám kritizuje islám, kde ženy chodí zahalené, trestá se smrtí prohřešek proti bohu nebo že často už od malička muslimové učí děti zacházet se zbraněmi. My to nechápeme. Ale zrovna tak muslim nemusí chápat, proč západním manželům při rozvodu jde o to, jak jeden druhého má oškubat, nebo proč nebojujeme za svůj postoj a za své názory, když je nám ukřivděno. A pak, co bylo křesťanství? Nemá na sobě i křesťanství v podobě křížových výprav krev? Není snad pravda, že samozvaní buddhističtí mniši pronásledovali své odpůrce a upalovali je?
Dnes naší malou zemí i celou Evropou otřásají protesty proti muslimům, jejich tradicím a jejich vyznání. Ale kolik je zde muslimů, kteří nám nikdy nebudou vyčítat naší víru v boha? Kolik je zde muslimů, kteří prchli před hrůzami, jež se dějí v jejich zemi, kterou opanovali teroristé, lidé, kteří si vysvětlili psaná pravidla podle svého a určili si je k obrazu svému? Kolik je zde muslimů, kteří se sžili s našimi pravidly, a kteří respektují naši kulturu?
Mnoho. A hrozba, která spočívá v naší nenávisti vůči pojmu islám a muslimové, je právě teď ohrožuje. Naše vlastní nepochopení a možná i naše vlastní nepochopení vůči víře jako takové, je smrtelně nebezpečné nejen jim, ale také nám samotným. Ten kdo přestal věřit, přestal žít. A spolehneme-li se jen na to, co nám přináší obraz médií a lidí, kteří nás chtějí mít na své straně, zrazujeme tím sami sebe.
Snad nelze obhájit násilí a válku z našeho pohledu, ale na druhou stranu lze obhájit, snad alespoň trošku, že lidé žijí tak, jak jsou naučeni. Žijí tak, jaký měli příklad, jak jim to někdo před nimi ukázal. Nic víc totiž ani moc neumíme. Nikdo z nás. Než budeme vynášet striktní rozsudky nad ostatními, zamysleme se, jen na chviličku, co za tím vším stojí. A co se vyřeší tím, když zareagujeme vztekle a nenávistně? Vážně je tak nemožné žít vedle sebe a vyznávat jiné hodnoty? A na kom tohle záleží, vždy jen na těch druhých? Nikdy ne na nás?
V podstatě všichni zde komentující mají pravdu. A článek je záměrně psán tak, že si v jistých místech odporuje. To jednoduše proto, že na vše se dá pohlížet všelijak a zároveň nic nemá striktní předpoklad k tomu, že to tak opravdu objektivně je.
Mimochodem, měli-li bychom věřit co se týká historického zpravování života Ježíše Krista, tak Ježíš páchal jisté násilí. Sice jako dítě a bylo to k poučení pro nás pro všechny, ale je to tak. Tento argument mi podal přímo farář českobratrské církve.
A co se týká Buddhy, ten dle možných výkladů žil z počátku v přebytku a blahobytu. Taky ne zrovna ukázkově, budiž mu ale k dobrý, že sám došel osvícení.
A tady, zda je to pravda nebo ne, toho se těžko někdo dnes s jistotou dopátrá.
Pravdou však také je, že není zrovna sympatická představa toho, že se snažím najít mír v sobě a vzývám boha, aby mi pomohl vyřešit palčivou otázku vlastního náboženství, která mě svírá a bůh to vyřeší tak, že sešle svého anděla, ten mě vyděsí k smrti a škrtí tak dlouho, dokud mu neslíbím, že nenapíšu novou knihu a nová pravidla víry. (Hodně zjednodušeně popsáno, Mohamedův příběh a vznik koránu a islámského náboženství – připomínka pro rejpaly :))
Má nechuť se vyhranit (nebo možná neschopnost) je záměrná. Znám až příliš mnoho lidí, kteří vyznávají příliš mnoho náboženství a interpretují si je po svém. A ano, znám i muslimy, kteří trpí současnou situací a sami se o to nezapříčinili. A znám fanatiky, kteří by za svoje názory páchali násilí na všech, včetně sami sebe. Já tu ale nejsem od toho, abych je hodnotila nebo soudila. To mi nepřísluší.
A že je článek naivní? A proč by nebyl – alespoň právě tímhle nutí k zamyšlení a dle komentářů splnil to, co měl a to je hlavní myšlenka. Kritika článku je mnohem přínosnější, než jakákoli jeho obhajoba.
Přeji pěkný den 🙂
Jen pro upřesnění:
O životě Ježíše v dětství a jinošství nevíme zhola nic. To co uvádíte čerpáte zřejmě z Tomášova evangelia dětství(nezaměňovat s apokryfním Tomášovým evangeliem), které vzniklo na přelomu 2. a 3. století. Jde již spíše o literaturu inspirovanou Ježíšem, ne o věrohodný záznam o životě Ježíše. Pokud se týká Buddhy, skutečně se narodil do bohaté, snad dokonce královské rodiny, což ovšem těžko mohl ovlivnit, jisté rozpaky by snad mohl vzbudit jeho čin, když opustil manželku a právě narozeného syna a jal se hledat vznešené pravdy. Minimálně ze sociálního hlediska jim neublížil, jako členové bohadé vládnoucí dynastie byli hmotně jistě zabezpečeni. U Mohameda není tak moc rozhodné, zda jej týral anděl, ale to jak prosazoval víru. Válčil, loupil a nechal vyhladit jeden židovský kmen v Medině, kam se uchýlil před svými nepřáteli z Mekky( za dobrotu na žebrotu, chtělo by se říct..). A to je ten podstatný rozdíl. Přes veškeré násilnosti, které všechna náboženství páchala, podstata je ta, že jak Buddha, tak Ježíš svými činy zanechali zprávu NEŠIŘTE VÍRU NÁSILÍM, zpráva Mohameda pro jeho následovníky je přesně opačná, takže jeho následovníci nemají pocit, že hřeší, když uřezávají bezvěrcům hlavy.
Jak kdo. Znám osobně (připouštím, jen pár) muslimů, kteří si ve své víře našli místo a nikomu neškodí. Dokonce ani myšlenkově se nezabývají možností, že by v rámci své víry někoho měli „spravedlivě“ trestat smrtí.
A to je právě ten problém. Měli bychom tohle rozlišit. Měli bychom vědět, proti čemu stojíme a proti čemu bojujeme. Jinak se dopustíme katastrofálních omylů… Můžeme zamést ze stolu všechna náboženství a všechna jména, protože ty tu teď roli nehrají. Jediné, co je opravdu důležité je to, aby lidé přemýšleli, než začnou impulzivně a „spravedlivě“ jednat.
Hezký článek. Souhlasím se vším do posledního písmene. Nicméně já v tomhle zastávám poněkud kontroverzní názor, takže nevím, jestli to může autorku těšit. 😀 Jde o tuto pasáž: „Je jedno, o jaké náboženství jde. Je jedno, za jaké jméno se schovává spasitel a vůdce toho, či onoho kraje a víry. O jediné, o co tu jde, je náš vnitřní vztah k bohu a k sobě samým.“ Já s ní naprosto souhlasím a přesně tak to vnímám, jenže tu pasáž lze napasovat na cokoliv. Kromě náboženství třeba i na nacismus. Je to tak jednoduchá obhajoba naprosto jakékoliv ideologie, protože nehledě na její pravidla je vždy důležitý postoj jednotlivce ke konkrétní myšlence. A obávám se, že tenhle argument naprosto drtivou většinu lidí neuspokojí, kromě cvoků, jako jsem třeba právě já. 😀
Prosím autorku, aby psala slovo islám s malým „i“ , tak je to správně. Taky nepíšeme velká písmena ve slovech křest’anství, buddhismus, šintoismus……etc.
autorka se sugestivně ptá:
“ Kolik je zde muslimů, kteří se sžili s našimi pravidly, a kteří respektují naši kulturu?“
A odpovídá: „Mnoho.“
Na což lze říci jediné: Ukažte. Alespoň jednoho.
Tak aby bylo jasno,islám není v žádném případě víra-je to ideologie.
Koptský kněz ví své,
https://www.youtube.com/watch?v=AmHqjtOWoIQ
Nelze podezírat z nějaké neinformovanosti-jasné,stručné a co dělají všude okolo vidíme též-šaria hlídky v ulicích evr měst,kdy nutí i domácí,aby se řídili po jejich.Šikana dítěte ve škole,že mají ramadán a jak to že anglické dítě jí a u Alaha,dokonce šunku???To je islám,vše příznivé je falešné-dezinformující-není co chválit,lidi,kteří vědí,tak se jen usmějí různým filozofickým úvahám různých rozumbradů.Oni nás též nechtějí pochopit,oni jen vyžadují,abychom pochopili,že jsou ti nej a mají právo rozhodovat o všem-i o našich životech-bohužel pro nás,pokud se necháme.Nemají zde co pohledávat-nechtějí uznat naše zákony,zvyklosti-no zkuste to u nich :-DD
No nechci nějak rýpat, ale není jednou z našich základních zvyklostí svoboda vyznání? 😉
Jak samotný článek tak i komentář, pod který nyní reaguji jsou si co se své kvality týče dosti podobné. Článek je stručně řečeno dosti naivní a byť se autorka snaží o jakýsi „filozofický přesah“ příliš se jí to nedaří. Doporučil bych ji vyvarovat se logických rozporností a lépe vysvětlovat vlastní argumenty.
Za všechny uvedu několik příkladů. Nejprve se v odstavci 4 dozvídáme, že historii nelze považovat za přesvědčivý důkaz, protože nevíme, jak to ve skutečnosti bylo. Odstavec 6 pak následně celý stojí na argumentaci historickými fakty. Podle dikce odstavce 4 však nelze odstavec 6 brát v potaz a autorka si jej sama vyvrátila. Podle ryze formální logiky bych tedy musel považovat tvrzení, že i ostatní náboženství mají na svých rukou krev za nepotvrzená.
Za druhé autorka na jednu stranu v celém článku hlásá svobodu vyznání a kulturních projevů. Na stranu druhou však v závěru práce zastává behavioristický postoj tvrdící, že všichni jsme co se názorů, chování a zvyků týče předurčeni výchovou. Odtud lze vyvodit, že na rozdíl od západní civilizace, která je výchovou předurčena k toleranci a tudíž (stejně jako tvrdí autorka) je schopna akceptovat rozdílné kultury žijící vedle ní, ostatní civilizační a kulturní okruhy tohoto modu vivendi schopné být nemusí. Autorka sama si tedy opět vyvrací své tvrzení (které je mimochodem meritem celého článku).
Naproti tomu však stojí primitivistický komentář blížící se rétorice Mein Kampf, a zejména absolutně postrádající jakékoliv logické či faktické opodstatnění či vysvětlení. Na základě několika ryze spekulativních a neprokázaných příkladů, u nichž ani neznáme faktor reprezentativnosti vzhledem k celému zkoumanému vzorku (tj. muslimů) dochází k iracionalistickému závěru, že na islámu není nic dobrého z čehož a contrario plyne, že vše je na něm špatné a odtud již není problém generalizací dovodit, že islám je špatný ve své podstatě, což je ukázkové užití demagogické antilogiky využívané paradoxně zejména náboženskými fanatiky, proti nimž autor tak usilovně bojuje.
Všichni odpůrci snažící se argumentovat proti tomuto neprokázanému názoru (čímž mimochodem autorovi komentáře prokazují přebytečnou úctu, neboť celý komentář by se dal platně znegovat čistě slovy, že se jedná o „nepodloženou pitomost“) jsou pak autorem nazváni pejorativně „rozumbrady“, kteří jsou akorát tak k smíchu. Odtud lze vyvodit autorův antiintelektualismus, jenž byl mimochodem stěžejní doktrínou většiny totalitních ideologií 20. století v čele právě s nacismem, marxismem a leninismem jakož i většiny organizovaných náboženství, které (jak opětovně připomínám) autor tolik nenávidí.
Summa summarum jsem se proti své vůli stal svědkem oboustranné intelektuální a logické degradace, která se v zájmu budoucích úspěchů obou autorů snad již nebude opakovat.
Autorka především, ve snaze zachovat si „nestrannost“ zcela pomíjí podstatu problému. Ten tkví v odpovědi na tři základní otázky. I jako naprostý neznaboh si na ně umím odpovědět bez hlubokomyslných úvah.
Páchal Ježíš násilí na jiných lidech? – NE
Páchal Buddha násilí na jiných lidech? – NE
Páchal Mohamed násilí na jiných lidech? – ANO
Jistěže v minulosti páchali násilí i příslušníci křesťanů a buddhistů. Jenže křesťané i buddhisté ví, že to byla špatnost, že to bylo PROTI učení obou. Zato násilí páchané muslimy bylo V SOULADU s chováním a učením Mohameda. A v tom spočívá veškerý rozdíl.