Lidé si nejsou rovni. Rovnost neexistuje. Díkybohu.
„A každý, kdo káže opak, je buď hlupákem, demagogickým populistou, osvíceným idealistou nebo naivním filozofem…“
Genetické předpoklady, biologické znaky, sociální prostředí, individuální aspirace, vlohy, inteligence, zkušenosti aj. To jsou všechno aspekty určující jakýsi lidský kapitál, který je naprosto individuální a originální. Na světě neexistuje jeden člověk, který by se rovnal druhému. Všichni jsme svým způsobem jedineční. Nerovnost je něco, co je nejenom naprosto přirozeným stavem, nýbrž i něco, co pohání společnost vpřed.
Začněme třeba u zvířat, neb lidé velmi rádi zapomínají na to, že jsou stále specifickým typem zvířete. Veškerý základní princip evoluce – selektivita – , který je zároveň hlavní premisou vývoje, si zakládá na nerovnosti, protože rovnost se dá lehce chápat jako stagnace, konec vývoje, cesta, po které nemá smysl jít dál, neb nikam nevede. Silnější, resp. lépe adaptabilnější druh přežil – vyvinul se. Slabší vyhynul. Souboj mezi druhy však neprobíhal pouze na rovině otevřeného závodu ve zbrojení, nýbrž i v rovině vnitřní, během které se utvářel poklad každého úspěšného druhu – jeho genofond. Člověk, specifický typ zvířete, však obrátil veškeré konvenční metody vývoje. Nejenže se jeho hlavní zbraní stala inteligence, ale dobrovolně si postupně deformoval svůj poklad. A právě tehdy se vytvořil jeden z mnoha aspektů lidskosti – nazvěme jej třeba sociální solidaritou. Slabší a méně schopní jedinci tak přežívali a rozmnožovali se. Otázka, zdali se takováhle lidskost může stát naší hlavní slabostí, není na místě, protože by nabádala k zapření veškerého našeho kulturního dědictví. Humanismus vyvrcholený v něco, co postmoderní společnost často charakterizuje pseudohumanismem, je cesta, kterou jsme si vybrali již několik tisíc let zpátky. Bohužel tenhle pseudohumanismus namísto pocitu solidarity vytváří iluzi rovnosti.
Jednička se nerovná dvojce. Chytrý člověk se nerovná hlupákovi. Nemocný se nerovná zdravému. Muž se nerovná ženě. Bohatý se nerovná chudému. Teoretik se nerovná praktikovi. Důchodce se nerovná člověku v produktivním věku. Introvert se nerovná extrovertovi. Středoškolák se nerovná vysokoškolákovi. Rybář se nerovná zedníkovi. Brunetka se nerovná blondýnce. A mohl bych pokračovat do nekonečna.
Rovnost výsledků i rovnost příležitostí je pak přirozenou odezvou na iluzi rovnosti. Nehleďme teď na oblíbenou problematiku komunismus kontra kapitalismus. Rovnost výsledků je absolutním koncem vývoje – stagnací (viz výše), zatímco rovnost příležitostí je biologicky vyvrácena už jen genetickými predispozici. Obojí jsou utopické vize společnosti, druhá teorie však nabízí alespoň relativní svobodu a možnost výběru.
Pokud bez předsudků přistoupíme na hru (resp. život) typu „slabší máte padáka“, naskýtá se pár znepokojivých otázek. Když neexistuje rovnost lidí, znamená to, že cena lidského života je proměnlivá? Odpověď je bohužel, či bohudík, záporná. Cena lidského života není stejná – ne každý výběr je Sofiinou volbou – Co se stane, když umrzne bezdomovec? Nebude po vás nikdo žebrat dvacet korun na autobus cestou parkem? A co se stane, když zahyne hasič? Co když Vám shoří dům a vy skončíte na ulici?
Každý má svou cenu a každý je nahraditelný. Je to hnusné, je to nelidské, ale je to tak. To, co dělá společnost lidskou, proto není rovnost, nýbrž solidarita.
Rovnost neexistuje. Lidé si nejsou rovni. Rovnost je jen často zaměňována se solidaritou, což vytváří nebezpečné iluze, neschopnost pochopit společenský vývoj a samozřejmě také velmi vhodné populistické prostředí. Nazývejme proto pojmy pravými jmény, a jestli se v téhle tezi bude solidarita jevit v pejorativním světle, musím podotknout, že kromě toho, že je to část naší lidskosti a kulturního dědictví, v rozumném množství je to i velmi silná evoluční zbraň. A proto bychom na ni neměli zapomínat. Ba co víc, měli bychom o určitou míru solidarity dokonce i usilovat.
Zkuste si, jen tak na závěr, představit, jaké by to bylo, kdybychom si byli všichni rovni. Nebudu mluvit o známém konceptu rovnosti, jež popsal George Orwell ve své knize Farma zvířat, který krásně začínal v idealistické vizi, že „jsou si všechna zvířátka rovna“ a vyvrcholil v „ale některá jsou si rovnější.“ Budu psát o konkrétních „zvířátkách“. Začněme genetikou a dejme tomu, že bychom zachovali základní pohlavní bipolární nerovnost. Všichni bychom se rodili stejní, naprosto identičtí s totožnými schopnostmi, cíli a tužbami. Pokračujme třeba přes sociální prostředí až k inteligenci. Nejenže bychom byli všichni vychovávání v jedněch velkých jeslích a studovali bychom stejný obor na škole, ale dokonce bychom si tajně všichni psali do deníčků, že bychom chtěli býti třeba kosmonauty. Kdo by pak byl tím výjimečným filozofem, nepřekonatelným vynálezcem, šíleným vědcem či senzitivním umělcem? A kdo by se stal tím důležitým popelářem, užitečným truhlářem a nezbytným kopačem kanálů? Hloupost, že ano?
Poznámka autora:
Když text vyšel na mém blogu (30.8.2013), vyvolat debaty a očekávané reakce. Nejčastější reakce namítala, že si pletu stejnost a rovnost, případně, že nechápu rozdíl. Stále si však stojím za svým, i když jsem si takhle zpětně vědom, že některé fráze či srovnání k takovým úvahám svádějí. Lidé nejsou stejní, to je logické. Takhle nestejnost je však základem nerovnosti. Ač tohle tvrzení zní radikálně, domnívám se, že je to jen logické konstatování faktu, které si lidé z osobních důvodů nechtějí připustit. Samozřejmě lze namítat, že v určité metafyzické rovině zahrnující jednotné jsoucno jsme si všichni lidé (a v vlastně i všechny živé bytosti či dokonce neživé předměty) rovni, nicméně v běžném životě tak, jak jej chápeme, jak na něj nahlížíme a především, jak jej žijeme, to neplatí. Díkybohu…
Nedávno mi vyšla psychologická publikace psaná populárně-naučným stylem. Jmenuje se „Proč hlupák zůstává hlupákem? A další psychologické fenomény.“ Pokud Vás některé mé texty zaujaly nebo Vás baví psychologie obecně, můžete si knihu zakoupit zde: https://www.cerm.cz/lacko-david-proc-hlupak-zustava-hlupakem-a-dalsi-psychologicke-fenomeny
Chyba je ve způsobu myšlení. Autor píše: …Rovnost neexistuje. Lidé si nejsou rovni. Rovnost je jen často zaměňována se solidaritou, což vytváří nebezpečné iluze, neschopnost pochopit společenský vývoj a samozřejmě také velmi vhodné populistické prostředí…to znamená, že autor své tvrzení dokazuje tím, že to tvrdí. To opravdu není příliš exaktní důkaz, ale chápu, že jsou jedinci, kterým to stačí. Dále autor zaměňuje anebo se snaží, aby čtenář zaměňoval rovnost a solidaritu. To už je dokonce ahistorické, viz slavné Liberté, fratenité, egalité! Rovnost ma dost společného se spravedlností. Spravedlnost a rovnost jsou termíny neoddělitelné, avšak nelze je zaměňovat. Ne vždy je spravedlivé, když každý dostává stejně. Spravedlivé naopak může být dostat víc, pokud se víc snažím nebo víc vykonám, případně víc potřebuji, mám horší výchozí pozici či méně počátečního potenciálu apod. Tím, kolik v různých situacích dostat, aby nedocházelo k nespravedlnosti, se zabývají jednotlivé principy spravedlnosti. Jsou jimi konkrétně: princip rovnosti, zásluhovosti, výkonnosti, potřebnosti, rovnosti příležitostí, schopností a potenciálu, původu a hodnosti a právních nároků. Skutečné rovnosti jsme zatím nedorostli, o rovnosti příležitostí si například musíme leda nechat zdát. A snad proto rovností pro jistotu, rozumíme jenom formální rovnost před zákonem. Víme, že ani ta není naplněna, že do zdánlivě rovného právního procesu prorůstá majetková nerovnost a už tím pouhým vědomím problém ignoruji. To ovšem rozbíjí zcela autorovu výstavbu článku a jeho závěr „Díky bohu“ jen upozorňuje na míru autorovy demagogie.
Jako autor článku Vám musím dát za pravdu. Článek je zkratkovitý, nevyzrálý a chaotický a nejsem si jistý, ač nejspíše ještě tuším, co jsem chtěl článkem světu předat, jestli bych dnes něco podobného ze svých úst vypustil.
Vynikající článek. Jen to někteří nechápou. Rovnost neexistuje. Solidarita je podle mého přirozenou vlastností jedince. Starám se o své děti, rodiče, sourozence, protože s nimi je mi dobře a pokud je chráním, oni chrání mě a usnadňuje mi to přežití. Postupem času se solidarita rozšířila na rod, kmen, národ.
A každý, kdo má odvahu, si musí přiznat, že přirozeně diskriminuje ostatní a diskriminace je přirozeným plodem nerovnosti. Jedinec vždy upřednostňuje svou rodinu před ostatními, které tak diskriminuje. Kdybych si měl vybrat, zda z hořícího domu zachráním svoje dítě nebo cizí, volba je jasná. Rovnost se totiž neposuzuje objektivně, ale vždy ve vztahu ke konkrétnímu hodnotiteli nebo příležitosti nebo ukolu. Mám si nechat operovat srdce od čerstvě vystudovaneho doktora nebo od primáře. Jasná volba. Opet diskriminace a nerovnost. Mam si vybrat chytrého nebo hloupého advokáta? Atd. Atd. Atd
Rovni jsme si pouze při volbach, ve frontě na lístky do kina a teoreticky před zákonem. Jinak je to jen iluze.
A co když můj syn je Hitler nebo Stalin? Musíš mít nějaký morální kredit, dle kterého se řídíš v rodině i v životě vůči ostatním lidem. Pro mě je tím kreditem listina lidských práv a svobod.
„listina lidských práv a svobod“, ale houbelec …. PROČ NE – listina práv, svobod a POVINNOSTÍ ?
Naprosto skvělý článek, díky moc..
Sbírám citáty – a mezi nimi mám (dávno) — Jde o klasický omyl, že svoboda ztotožňuje se sociální rovností. Nikdy tomu tak nebylo, není a nebude..
M. Petrusek, prorektor UK, soc. fakulta..
I když je to zas o trochu jiném hledisku rovnosti..
Je to k nevire, ale i ten bezdomovec ma nejaky ukol presto, ze ho nezname, neznamena, ze neni. Kazdy neni nahraditelny, napr. Kde by byla fyzika nebyt Einsteina? Ale to je pouze z profesniho hlediska, kde je lidskost? Clanek ve mne budi dojem, ze autor je opusteny chudak, ktery zna pouze povrchni vztahy. Asi chapce nemas poradneho pritele-kamarada, jinak bys vedel, ze je nenahraditelny! Ja napriklad vim, ze kdyz odejdu ze sveta, tak moje deti za mne nahradu nenajdou. Mozna budou mit chuvu, ale mamu uz nikdy. Prala bych ti abys poznal nekoho, kdo pro tebe bude nenahraditelny!
Milý Davide,
zapomínáš, že člověk není výplodem nějaké evoluce. Jsme stvořeni k obrazu svého Tvůrce – všemohoucího Boha. A Bůh nás nestvořil jako kopie přes kopírák, nenaklonoval nás, ale každého z nás stvořil jako originál. Přeji ti ve Tvé práci hodně Božího požehnání a hodně moudrosti. Ne té lidské, ale Boží Moudrosti.
Zajímavý názor. Má ale jednu podstatnou vadu, nepřichází s žádným řešením, ani jeho nástinem. Další neméně podstatná vada je v tom, že míchá jabka a hrušky. Solidarita je výchozí stav, ze kterého vyplývá rovnost lidí coby východisko a logický podklad praktické aplikace solidarity. Rovnost skutečně neznamená, že jsou lidé stejní, mají stejné výchozí podmínky, mají stejné možnosti. Rovnost znamená, že nelze poměřovat hodnotu jednoho člověka k druhému, že hlas každého člověka má stejnou váhu. Je to výchozí podmínka existence demokracie, jejíž základ je, světe div se, v solidaritě.
Pokud by rovnost v tomto smyslu neplatila, byla by společnost čistě elitářská, procházela cykly naprostého zničení a znovuvýstavby, přičemž díky parametrům lidského rozumu by jeden z těch cyklů byl posledním (nakonec by někomu ruplo v kebuli a vyvraždili bychom se navzájem, případně by jednoduše došly zdroje). Rovnost a jí předcházející solidarita je dalším vývojovým stupněm společnosti, ne jejím degenerativním stavem. Je to cesta od opic přes prvobytně pospolné společnosti k moderní civilizaci, ve které se lidé neupalují, ani se jim neřežou hlavy (to je prosté odstraňování slabších) a pokud se tak stane, pravidla společnosti (zákony jako další vynález solidarity) se postarají o potrestání viníků. Ve Vašem pojetí by zabránil destrukci společnosti jen „osvícený“ a nejsilnější vůdce. Takových „osvícenců“ bylo v historii už mnoho.
Možná se budete zlobit, ale osobně bych se s Vámi, coby psychologem, setkat skutečně nechtěl, protože pomoci slabším (zesílit) byste, pokud věříte tomu, co píšete, nedokázal.
Milý Davide,
já s Tebou souhlasím. Jenže lidé neumí žít sami. Jako jedinci. Kkaždý toho druhého něčím obohacuje a něco do toho ranku pro společnost dává. Výhody nemohou mít pouze jen ti nejschopnější. Můj dědeček říkavál: „Žij, ale i ten druhý musí žít“. Ano, musí žít především důstojně. Jak? Především jako člověk. Dýchat vzduch. Mít co jíst. Kde bydlet. Vzdělávat se. Sportovat či kulturně žít. Je to především o lidské solidaritě. Víš, proč ti nejbohatší nikdy si nemohou ovládnout zcela svět. Protože inteligence se také rekrutuje z těch nejnižších vrstev. Ano. Tito vzdělaní a chytří mladí lidé nezapomínají odkud vzešli. Proto tito intelektuálové jsou pro kapitalistmus největší hrozba.
Jindra Berka
Pane Lacko, aspoň se podepisuji jako skutečná osoba, jen se držte svých názorů a jděte cestou poznání bez předsudků. Jako psycholog v praxi jsem se setkal všude s nerovností na všech úrovních, ale každý člověk má právo mít místo na světe, kde bude cítit spokojeně. Člověk má jednu vadu – byl obdarován hlavně tím poznáním, které mu pomáhá, ale zároveň je mu překážkou.
Jistě, lidé si nejsou rovni v tom smyslu, že nejsou stejní – nerodí se se stejnými dispozicemi, jsou různě vychováváni v různém prostředí. Myslím ale, že značná část naší – demokratické – společnosti stojí na přesvědčení, že i přes svoji rozdílnost mají mít lidé stejná (základní) práva už proto, že jsou lidmi – lidé, byť nejsou stejní, mají být rovnoprávní.
Druhou věcí je, že naše (rádoby meritokratická) společnost rovněž předpokládá, že si jsou lidé rovni v příležitostech, z čehož se vyvozuje, že za svůj úspěch či neúspěch si může každý sám. Zde je určitě na místě přiznat si, že taková rovnost (minimálně prozatím) neexistuje, a právě proto bychom měli být solidární s těmi, kteří neměli tolik šancí a příležitostí, co my.
Byť s příspěvkem tak docela nesouhlasím, myslím, že je uvedený názor v pořádku potud, pokud každému člověku přiznává jeho cenu coby lidské bytosti a s tím související lidská práva. Pokud toto dodržíme, není snad třeba se bát, že bychom sklouzli k další genocidě.
Samozřejmě, že lidé jsou rovnoprávní. Resp. by měli být. O tom článek není. Článek se jen snaží poukazovat na paradox našeho diskurzu, ve kterém solidaritu nahrazujeme rovností a na důsledky, které tento paradox může mít.
souhlasim s tim, ze lide si nejsou rovni… rekl bych ale ze autor opomnel zduraznit relativni meritko… to, ze si lide nejsou rovni znamena, ze nekteri jsou hodnotnejsi, nez jini, zadrhel je v tom, ze ten zebricek je relativni, takze kdyz ja reknu „ten ma vetsi cenu, nez tenhle“, tak to ve skutecnosti znamena „ten ma pro ME vetsi cenu, nez tenhle“… a neexistuje zadne objektivni meritko pro definovani lidske hodnoty, protoze i kdybychom na to nahlizeli z hlediska spolecnosti „ten je pro spolecnost hodnotnejsi, nez tento“ neznamena to, ze pro jednotlivce tvorici takovou spolecnost bude vyhodnejsi uprednostnit spolecenske meritko pred spolecenskym…
proto ano, lide si nejsou rovni, ale vlastni realita kazdeho cloveka nedovoluje urcit obecne platnou rovnici pro vypocet lidske hodnoty
*oprava
…uprednostnit spolecenske meritko pred meritkem vlastnim…
Máte naprostou pravdu, že jsem opomenul zdůraznit relativní měřítko. Nenapadlo mne, že by to někdo mohl vnímat tak, že se sám pasuji do role „soudce“ a určuji, kdo je více a kdo má jakou hodnotu. Existuje-li Bůh, je to jeho práce. Nikdo tohle změřit pravděpodobně nedokáže a je to také dobře. Já jen poukázal na dynamickou složku naší společnosti – nerovnost – která nás hýbe v před. Stejně jako jsem (pro jistotu hned několikrát) zdůraznil, že solidarita snažící se nerovnost popřít (a která se často nahrazuje slůvkem rovnost) není špatná, ba naopak, že je nejenom lidská, ale i pro společnost přínosná.
Hm, na fildě, bych to zkousl, na psychologii, bych tě asi vyhodil. Ne že by to bylo úplně špatně, ale tyhle názory už tu byly, a vedly např ke genocidám.
A co když studuji psychologii na fildě? Ne, teď vážně. Každý názor se dá zneužít a každý názor k něčemu vedl. Opačný názor zase vedl ke komunismu. No, člověk si nevybere (teda většinou si vybere právě to, co se mu hodí). Každopádně je dobře, že právo vyhodit mě Vám nenáleží, neb i takové procesy – vyhazování lidí ze škol či práce pro jejich názor – tady už byly… a nemyslím si, že byly přínosné.