Jak to dopadne s knihami?
Co myslíte, převálcují elektronické čtečky ta krásná papírová stvoření? Vystřídá nějaká placatá krabička s nehmotnou knihovnou někde uvnitř sebe knihu, kterou můžete vzít do ruky, otevřít a užít si povrch potištěného papíru pod prsty? Já se totiž velmi obávám, že mnou milovaná kniha přestane mít v moderním světě svoje místo. A to by byla velká škoda. Jelikož v knihovnách, antikvariátech či knihkupectvích bych prožila s klidem celý svůj život, tak bych ztrátu těchto pokladů nesla velice špatně. Jenomže pomalu, ale jistě, k tomu vše směřuje.
Zkuste se zamyslet nad tím, kolik lidí potkáte v knihkupectví, pokud se tam ovšem sami alespoň jednou za čas podíváte. Sama za sebe můžu tvrdit, že jsem se za normálních okolností v knihkupectví nikdy neprodírala zástupem lidí. Většinou jsem tam byla tak s dalšími třemi, čtyřmi lidmi, kteří si se stejnou jiskrou v oku prohlíželi tu oázu, tu horu knih. Jenomže nikdo z nich nebyl mladší, nebo alespoň ve stejných letech, jako já. Trochu více národa lze v knihkupectví potkat, pokud tam nějaký nově objevený kuchtík podepisuje své veledílo, které za něj sepsal někdo jiný a on je spíše jen tváří na deskách. Anebo pokud mají slevy, alespoň sedmdesátiprocentní, že ano. To se pak lidé s vidinou levně zakoupeného dárku nahrnou do regálů, vybírají to nejlevnější s nejvíce kýčovitě barevnou obálkou a hrdě si to nesou k pokladně a myslí si, že třeba vnoučeti udělají velikou radost právě touto knihou.
Nebo se zkuste zamyslet nad tím, kolik lidí bývá v knihovnách. Živo je tam především odpoledne, když většině dětí skončí škola. A proč? Protože děti, čekající na autobus či rodiče, si zkrátí dlouhou chvíli volným přístupem k počítači s internetem a hrají různé online hry. Knihy v tomto případě tvoří jen kulisu. Již několikrát jsem si byla v patře dětské knihovny půjčovat nějaké pohádkové knihy s ilustracemi, abych se seznámila s tvorbou onoho ilustrátora takto, dá se říci, naživo, ale nikdy jsem nepotkala děti, které by si vybíraly knížky a prosily maminky, aby jim vypůjčily ještě tuto, a taky támhle tu. A co dalšího vypovídá o tom, že si kliku od majestátných dveří knihovny lidé nepředávají z ruky do ruky? Například to, že za 4 roky se mi nestalo, že by nějakou knihu, kterou jsem si chtěla půjčit, měl již někdo vypůjčenou.
No a antikvariáty? Byli jste někdy v antikvariátu s dalším člověkem? Když ovšem nepočítáme nějakou živou duši za pokladnou. Pokud zavzpomínám, stalo se mi to tak jednou, možná dvakrát. Který blázen by si totiž kupoval knihy, které už vzhledově za nic nestojí, viďte. Já třeba neodolám. Pokaždé, když vkročím do nějakého malého antikvariátu, jehož interiér je pokryt knihami od podlahy až po strom, odnáším si s úsměvem na rtech domů minimálně jeden skvostný úlovek. Vždyť ta kniha má historii, má svůj vlastní život. Krásné je, pokud se vám podaří získat knihu, kde je zapomenutý vložený nějaký vzkaz, nebo lístek s nákupem, který sloužil jako záložka či u milostné básně najdete vloženou sedmikrásku. A co teprve, když si můžete přečíst věnování na prvním volném listu, psané úhledným písmem tou typickou barvou inkoustu… A potom ten pocit, když obracíte stránky, které se vám téměř drolí pod prsty, protože už je tolikrát někdo bral stejně jako vy. Ten pocit je, podle mě, k nezaplacení.
Máte vy doma vůbec knihovnu? Nemyslím tu poličku, kde jsou naskládané knihy, které jste dostali k narozeninám, nebo na Vánoce, a které jste nikdy neotevřeli. Mám na mysli tu knihovnu, v níž se police prohýbají tíhou a vážností osudů hlavních hrdinů, nebo se magicky vznáší v časoprostoru nějakého nového světa. A vy ty hrdiny znáte, znáte jejich trápení i radosti. Máte takovou polici či knihovnu? Já ano. A někdy se bojím, že mi za chvíli spadne na hlavu.
Nedávno jsem se dost podivovala faktu, že děti, které znám, nemají svoje knihy. Byť jen encyklopedie, nebo nějaké komiksy. Knihy nevedou, nechtějí je, nebaví je, nezajímají je. Vše jde totiž dohledat na internetu, tak na co to hledat v knihách. A ani rodiče neapelují na děti, aby četly. Nyní se ani moc často nemluví o tom, že rodiče dětem čtou před spaním. Radši se pustí nějaká pohádka, je to rychlejší, dítě u toho může být samo a rodič si odpočine. To vidím všude kolem sebe. Ano, existují výjimky, ale kolik jich je? Málo.
Jak by to tedy s knihami mohlo dopadnout, když mladší generace jeví naprostý nezájem o tyto papírové kamarády do pohody i nepohody? Vidím to i na svém mladším sourozenci. Je u vytržení z toho, že neví, co bude dělat bez internetu. Když mu nabídnu nějaké knížky, s kyselým výrazem v obličeji mě osočí, jestli jsem se zbláznila. To má jako dobrovolně číst? Však není nějaký blázen, aby četl, to dělají jen divní lidi. Ihned mi uvedl příklad, že prý mají ve třídě slečnu, která si neustále kupuje knížky a čte každou přestávku a s nikým se nebaví. Pro mě je to světélko naděje, ale pro spolužáky je to „ta divná holka“.
Kdy a kde se vůbec stalo to, že mají děti k četbě odpor? Nemůže za to škola se svojí povinnou četbou? Ta možná zasela nějaké to prvotní semínko nenávisti. Také bych mohla shazovat vinu na rodiče, na počítače obecně. Jenomže to se nevyplatí. Nebo spíše, nemá to smysl. Alespoň né v mé hlavě.
Abych nebyla stále jen negativní, přidám i něco z trochu jiné strany mince. Slyšeli jste někdy o akci „Den nepřečtených knih“? Mě tento nápad nadchl. Někdo tímto dal totiž naději knihám, jež by zůstaly zapomenuty. Je to naprosto jednoduché. Stačí, abyste v ten den vzali nějakou zapomenutou či na vždy odloženou knihu, otevřeli ji třeba cestou do práce či do školy a četli. Dali jí šanci, kterou si určitě zaslouží. Pak už záleží na to, jestli se mezi vámi a knihou vytvoří nějaké pomyslné pouto a to vás donutí ji dočíst až do úplného konce, nebo vás kniha nijak neosloví a vy ji opětovně vrátíte na její místo. Ale zkusili jste to spolu a to se cení. Třeba by mohlo víc takovýchto akcí prohloubit kladný vztah knih a lidí.
Inu, kdo ví, jak to s nimi nakonec dopadne. Snad vy? Anebo vy?
Takových názorů jsem už fakticky četl hodně. Knihy přežijí, není důvod, proč by neměly. Stále tu budou nejoblíbenější knihy a stále tady bude prostě to, že lidé přijímají informace psaným textem nejlépe a to jak ty důležité, tak ty zábavné. Co se asi změní, tak to bude trh s knihami. Postupně zmizí drobná knihkupectví, ale to je bohužel otázka nabídky a poptávky.
Já se čtečkám taky nijak nebráním, je to pohodlnější a opravdu nezabírá tolik místa – přeci jen rvát větší knížku do kabelky je někdy nadlidský úkol 🙂
V naší knihovně, ať už dětské či dospělé je dost čtenářů (píši o trutnovské) a mám z toho obrovskou radost za sebe jako knihomola. S antikvariátem už je to horší, i když hrstka lidí tam taky bývá. A v knihkupectví je pořád někdo, kdo vybírá knížky jako dárek pro své blízké, pro rodinu. Já tam ráda beru děti a pokud narazím na smysluplnou knížku, kterou si i já s dětmi s chutí přečtu, neváhám a ráda za ni zaplatím.
Svým dětem jsem od malička předčítala, dcerka už si chodí do knihovny sama vybírat a syn-prvňák už se nemůže dočkat až začne číst sám. To mě nesmírně těší, že se mi tyto hodnoty v nich podařilo rozvinout. A jak píše autorka – chybí to předčítání dětem v útlém věku. Naše děti si neumí představit usínání bez pohádky na dobrou noc.
Ale neviděla bych to tak zle s budoucností knížek – potřebovali bychom ale možná nějakou nadanou českou Rowlingovou, která by děti nadchla četbou…
Knihy přežijí, otázka je jen v jaké formě. Je potřeba odlišit čtení jako takové a „nosič“. Začátek článku vypadá jako nostalgické povzdechnutí nad tím, že jsou papírové niky nahrazovány e-knihami. Pokračování textu je zamyšlení nad tím, proč lidé a hlavně děti málo čtou. To spolu nesouvisí. Já jsem byla vždycky docela knihomol, ale od té doby co mám čtečku čtu ještě víc. Právě proto, že mám doma hodně rozsáhlou knihovnu, oceňuju čtečku. Díki ní mám docela slušnou knihovnu vždy v kabelce. Knížky, které pro mě mají trvalejší hodnotu než jednou přečíst a odložit , kupuju stále. A do knihovny také chodím, ne moc často, ale zhruba stejně, jako v době “ před čtečkou“.
A proč děti čtou tak málo, to je jiná otázka.
Skladba středoškolského kánonu je tak nešťastná, že většinu studentů odradí už na začátku střední školy. Hodiny literatury na střední v čele se Svatoplukem Čechem nebo Boženou Němcovou měly hlavní podíl na mé tehdejší nechuti zajít si do knihovny. To ale není všechno. Jako strojař si dost dobře pamatuji, jak těžké jsme měli batohy – další kniha navíc by se tam téměř jistě nevešla. Znovu číst jsem začal až po škole – nejdřív v mobilu, nakonec jsem si pořídil čtečku. Dnes čtu 2-3 knihy najednou (cca 50 ročně) a to i literaturu, které bych dřív ani nedal šanci. Víc se zajímám o novinky. Je rozdíl tahat s sebou neskladnou půlkilovou bichli nebo čtečku která se v klidu vejde do kapsy u saka. Na e-knihy nepotřebujete žádný zvláštní hardware – stačí mobil.
Knihy přežijí, hlavně klasika. A paperbacky asi vymizí. Anebo se mýlím.
Krása světa je v proměnlivosti a nikoliv v neměnnosti.
Krása je, že nevíme co bude, jenom víme, že to bude jiné a pravděpodobně lepší.
Já u čtečky oceňuji komfort, váhu, libovolnou velikost písma, možnost nosit si sebou celou knihovnu a v neposlední řadě možnost číst potmě v posteli či ve stanu. Stejně tak je fajn nehledat, kde jsem skončil, či si najít slovíčko, označit, a hlavně posléze zase rychle najít, zajímavé místo.
Čtečka mě vrátila ke čtení. Knihy mám rád, ale už se k nim příliš nevracím.