Jak jsou zneužíváni dnešní lidé
Dnešní situace zneužívání mladší generace, ale i starších lidí, klidně i důchodců, je přímo alarmující. Stačí si dát dohromady několik čísel, která se běžně povalují na internetu. Různé sítě (většinou sociální) na obyčejných lidech rýžují tak velké množství peněz, až se to zdá k neuvěření.
Podívejme se na to, kolik času mají děti a adolescenti v rozmezí 12-18 let. Možná si ještě někteří rodiče myslí, že jejich synové a dcery pečlivě studují a učí se minimálně několik hodin denně. Situace je ale často přesně opačná, i když pochopitelně existují výjimky. Dítě, případně adolescent má opravdu přemíru času, který může strávit rozmanitými činnostmi – od hraní si až po vydělávání peněz.
To, že jsou v tomto případě smysluplné činnosti často opomíjeny, snad ani nemusím říkat. Proto se v několika hlavách zrodily nápady, jak využít nejen děti a adolescenty, ale koneckonců i dospělé lidi, a dokonce důchodce. Stačí je navyknout na určitou činnost, kterou budou opakovat a potom ji jednoduše osadí reklamou.
Možná si říkáte, že to není žádné zneužívání, možná to nebo onento dítě vůbec reklamy nesleduje nebo má aktivovaný AdBlock. I když ale adolescent nebo dítě nesleduje reklamu, neznamená to, že někomu nevydělává peníze. Vlastně někomu vydělává obrovské peníze.
Předem se omlouvám, že budu poukazovat hlavně na Facebook, ale jedná se o objekt, na kterém se dá vše názorně doložit. Velké peníze, o kterých mluvím, je v jeho případě 90 mld. korun za jediné čtvrtletí (tento údaj je z 1. kvartálu letošního roku). Jedná se čistě o příjmy z reklamy společnosti Facebook, která, abychom byli objektivní, pod sebou má i například WhatsApp nebo Instagram (WhatsApp zatím nemá zabudovanou reklamu). Celkový počet aktivních (= přihlásí se aspoň jednou za měsíc) uživatelů Facebooku je 1,4 mld. a uživatelů Instagramu 300 milionů.
Pokud to dáme dohromady, zjistíme, že na jednoho uživatele v průměru připadá 53 Kč za čtvrt roku. V případě aktivnějšího uživatele je to samozřejmě víc. Peníze ale nemusí být hlavní problém. Ten tkví v tom, že se Facebook stal synonymem pro sociální život mladých lidí, takže pokud vám je 18 a nemáte Facebook, neexistujete.
V mladším věku to není tak výrazné, ale podívejte se, kolik dětí třeba kolem věku 12 let už má svůj profil. „Kluci ve škole mají Facebook, já ho chci taky.“ Cože? Že má Facebook věkový limit? Stačí si vymyslet jiné datum narození (ideálně mít narozeniny ve stejný den, jen o pár let dříve, aby vám mohli ostatní přát k narozeninám) et voilá, jste tam.
Dalším problémem je šílená ztráta času. V důsledku tam trávíte čas jen proto, abyste někomu vydělali 200 korun ročně. Stačí jen kliknout na jednu fotku na zajímavé stránce a potom zmáčknete šipku doprava a ještě jednou a ještě jednou… A možná si po hodině procházení zábavných komiksů uvědomíte, že máte hlad.
Nejzásadnějším problémem je ale ochrana soukromí. Teď nemyslím to, že si kdokoliv může projít váš profil, pokud si nedokážete dobře nastavit bezpečnost. Facebook sbírá data o vámi navštívených stránkách, ta si ukládá a potom je používá k zobrazení nejrelevantnější reklamy. Dejme tomu, že se dítě podívá na zajímavou hračku v obchodě, Facebook tuto informaci zaregistruje a uloží si ji. Když se dítě přihlásí na Facebook, automaticky se mu tam bude zobrazovat reklama na danou hračku i týden. To může jakéhokoliv uživatele donutit, aby si danou věc koupil, i když na ni třeba zapomněl nebo se díval po jiné. Kde je hlavní problém?
Podobně informace shromažďují i další aplikace a weby, jenže v jejich případě může být položka vašeho prohlížeče, „Do Not Track“ (nesledovat), zapnutá a ony to budou respektovat. Facebook tuto položku minimálně do nedávna ignoroval a kdo ví, jestli v tom pokračuje, i když tím porušuje evropská práva. Jednalo se o uložený soubor cookie, který se automaticky ukládá do počítače při návštěvě Facebooku, ale pozor! Nemusíte být ani uživatel, můžete na Facebook klidně kliknout jen omylem a už máme toto cookie v počítači a Facebook sleduje vaši aktivitu pro případ, že se jednou na jeho stránky vrátíte a on vám bude moct poskytnout ideální reklamu. A to vše dělá jen pro peníze. Kde je uživatelovo soukromí?
Další vroubek přibyl pod záštitou de facto dobročinné organizace. Facebook se totiž podílí na zavedení internetu ZDARMA do oblastí světa, kde jsou podobné služby typu internet něco jako zázrak. Na první pohled se může zdát, že se jedná o dobrou a neziskovou věc. Při bližším hledání ale můžeme zjistit, že díky tomuto projektu budou mít lidé z těchto oblastí zdarma přístup k několika aplikacím. Mezi ně se kromě zpráv řadí i Facebook. A hle, další uživatelé! A další peníze jen tečou…
Dost házení špíny na Facebook, existují i další adepti, kteří využívají času, který mají mladí lidé. Dalším na řadě je Google, resp. jeho YouTube. Ten na to jde v podstatě chytřeji, podporuje metodu: „Budeme vydělávat na tom, že se budeš snažit vydělávat.“ A jak to funguje v praxi? Jednoduše.
V poslední době se rozmohlo „youtubaření“. Uděláte „super cool“ video, které nahrajete na YouTube, nastavíte si tam reklamu a YouTube vám dá peníze za zhlédnutí a za kliknutí na reklamu. Proto teď na YouTube můžeme vidět nová a nová videa od lidí, kteří si myslí, že prorazí a vydělají peníze na tom, že umí mluvit do kamery. Fór je v tom, že YouTube na nich vydělá mnohem více.
Kdo chce dělat YouTubera, potřebuje hlavně čas a toho mají dnešní mladí lidé dost, tak proč jim ho nevzít a nevydělat na nich? To ale není jediná činnosti Googlu, která je zacílená na reklamu, vlastně to snad ani není prioritní činnost Googlu, která má vydělávat peníze.
V dnešní moderní době vlastní čím dál tím více lidí chytrý telefon a víte, jaký je na něm operační systém? Android od Googlu. Google následně prodává reklamu, na které vydělává jak jinak než nehorázné peníze…
Na první pohled se to nezdá, ale cílem těchto (sociálních) sítí je co nejdéle udržet každého ve svém spáru, aby vydělal nějaké peníze. Těch peněz na jednoho člověka ani není moc, ale problém je, jak se k němu vydělávající chová. Facebook jedná nekompromisně, podporuje stránky se zajímavým obsahem, aby na něm lidi trávili více a více času, adoptuje nové služby a aplikace, narušuje uživatelům soukromí, a to vše jen proto, aby na něm lidé trávili ještě více času, než by sami chtěli. A to jen pro pár korun od každého, ale ve výsledku to jsou miliony navíc.