Demokracie versus kapitalismus
Winston Churchill před několika dekádami pronesl, že liberální demokracie je značně nedokonalý systém, nikdo však ještě nedokázal vymyslet žádný lepší. Francis Fukuyama po rozpadu východního bloku hlásal konec dějin definovaných soubojem různých společenských ideologií, neboť jednoznačně zvítězil kapitalistický liberalismus. Naomi Klein vidí v globálním kapitalismu naopak riziko pro demokracii a tvrdí, že dané dva systémy jsou ve vzájemné kontradikci. Otázkou zůstává, kdo má tedy pravdu? Který ze dvou zmíněných systémů je ten správný? Který ten špatný? Nebo jsou správné či naopak špatné oba? A jsou opravdu ve vzájemné kontradikci či mohou existovat v jedné společnosti bok po boku? Na tyto otázky se pokusím na následujících stránkách odpovědět.
Nejprve bych podotknul, že v této problematice se nelze nikam posunout bez precizního definování jednotlivých analyzovaných pojmů. Demokracie i kapitalismus jsou sice termíny až příliš často užívané mnohými, málokterá osoba však přesně rozumí významu toho, co při vyslovení těchto několika kouzelných písmenek sdělují.
Základní rozdíl mezi oběma pojmy, který nám zároveň pomůže objasnit jejich význam, spočívá ve vymezení jejich společenské působnosti. Demokracie je systém sociálně-politický, kdežto kapitalismus sociálně-ekonomický, byť zde bezesporu můžeme mluvit o určitém přesahu obou pojmů za hranice tohoto vymezení. Právě tento přesah nakonec způsobuje, že se demokracie s kapitalismem na určitých společenských rovinách potkává, což může vyvolávat diskuse o jejich vzájemné kontradiktornosti.
Nyní však již k samotným jednotlivým definicím. Demokracie je systémem politické správy společnosti. Je to jeden ze způsobů, který mohou občané státu využít ke správě sebe sama. Jako takový se negativně vymezuje zejména vůči monarchii, jakožto vládě jednoho či oligarchii (popř. aristokracii), jakožto vládě několika. Ve své čistě instrumentalistické podobě tedy lze demokracii definovat jako vládu mnoha. Vládne-li více lidí a každý má určité slovo při rozhodování o společných záležitostech, pak je logické, že rozhodnuto bude takovým způsobem, za jaký se postaví největší počet hlasujících. Odtud pak můžeme demokracii definovat přesněji jako vládu většiny. Takovéto formální vymezení však pro naše účely nestačí. Stejně jako jakýkoliv jiný společenský systém i demokracie je založena na určitém hodnotovém základě, který ji samu sekundárně definuje. Bez kontextu těchto hodnot by vlastně demokracie vůbec neměla smysl. Chceme-li tvrdit, že demokracie je nejlepší možný systém, musíme zjistit, jaké hodnoty zastává a následně dokázat, že právě tyto hodny jsou lepší než hodnoty jiné a zároveň, že demokracie je nejvhodnější způsob, jak těchto hodnot dosáhnout.
Definovat tyto hodnoty není nijak složité, neboť tu nejtěžší práci s jejich nalézáním a obhajováním již vykonali mnozí myslitelé před námi. Aristoteles, Rosseau, Mill, Dahl, Rawls a mnozí další se shodli, že demokracie nemůže fungovat bez politické rovnosti. Základní princip demokracie předpokládá, že každý člověk má určité cíle, který chce ve svém životě dosáhnout a politický systém mu to musí umožnit, ideálně mu k tomu ještě dopomoci. Jelikož každý jednotlivec či každá skupina mají odlišné zájmy, pak má-li být jeho či jejich zájmům nasloucháno a mají-li být následně prosazovány, musí mít každý člověk bezesporu vliv na fungování státní správy. Pokud by neexistovala politická rovnost, byly by zájmy různých lidí obhajovány různě intenzivně, což se jeví za předpokladu, že jsme všichni lidé a všichni máme stejné právo na osobní štěstí, jako naprosto iracionální.
Naproti tomu se vytváří druhá skupina filozofů v čele se Smithem, Lockem, Hayekem, Nozickem a dalšími, kteří upozorňují na fakt, že veškerá rovnost při rozhodování o veřejných záležitostech je naprosto irelevantní a vlastně i neuskutečnitelná, neexistuje-li svoboda. Svobodu poté považují za primární demokratickou hodnotu, neboť je prokazatelně předpokladem, bez něhož by demokracie reálně nemohla fungovat. Nesvobodní, byť sobě vzájemně rovní občané, budou mít sice všichni stejné slovo při diskusi o veřejných agendách, význam slova každého z nich se však bude rovnat nule. K čemu je osobě to, že všichni ostatní mají stejnou šanci nabýt svého osobního štěstí, když tato šance je stále pro všechny nulová?
Abych výše napsané shrnul. Svoboda a rovnost jsou dvě základní hodnoty nezbytné pro fungování demokracie a v kombinaci s mechanickými institucemi, typu svobodných pravidelných a spravedlivých voleb vytvářejí to, čemu dnes demokracie říkáme.
Kapitalismus je naproti tomu výrobním ekonomickým systémem, spočívajícím v zapojování kapitálu do výroby (ať už kapitálu finančního, fyzického, informačního či lidského). Jinak řečeno kapitalismus v původním významu svého slova má se správou společnosti jen málo společného. Od určité doby se však slova kapitalismus užívá ve významu jiném. Snažíme se tím popsat něco, co by se mělo správně nazývat tržní ekonomikou. Na následujících řádcích tedy budu slovo kapitalismus používat právě v tomto novém významu.
Kapitalismus coby tržní ekonomický systém lze definovat vymezením vůči centrálně plánované ekonomice. V rámci kapitalismu je určujícím mechanismem, který rozhoduje o alokaci výrobních zdrojů i ekonomických statků trh. Jinak řečeno vyrábí se to, po čem je poptávka, tedy to, co lidé chtějí. Společnost je tedy takto schopna uspokojovat velmi efektivně sama sebe. Zajímavostí je, že tržní systém je značně decentralizovaný, tj. nikde není žádná komplexní databáze informací o tom, kdo co kde vyrábí a kdo co kde potřebuje a poptává. Ekonomika se tak vyvíjí naprosto spontánně na základě bilaterálních či multilaterálních dohod ekonomických subjektů (tedy nás, lidí). Naproti tomu centrálně řízená ekonomika se snaží veškeré informace soustředit v jednom centru a následně z tohoto centra dirigovat veškerou alokaci zdrojů a statků. To by bylo efektivní pouze za předpokladu, že by skupina úředníků opravdu dokázala dokonale zanalyzovat potřeby všech občanů na jedné straně a možnosti všech výrobců na straně druhé. Jinak řečeno to, co s naprostou lehkostí vykonává naprosto bez nákladů tržní mechanismus, snaží se teď podstatně méně obratně suplovat nedokonalý, nákladný a mimo jiné také zkorumpovatelný člověk. Odtud také mimochodem pramení důvod, proč veškeré centrálně řízené ekonomiky doposud zkrachovaly, pokud zavčas nenabyly alespoň částečně tržní podoby.
Dalším důsledkem tržní ekonomiky je poté soustředí nejen ekonomické moci v daném řídícím alokačním centru. Vysocí státní úředníci, kteří vlastně mají dispozici nad veškerými společenskými finančními prostředky, využívají je často pro své politické cíle. Ve snaze dosáhnout co nejdokonalejšího přehledu o potřebách společnosti navíc nutně dochází k závěru, že čím více budou ovládat i ostatní, neekonomické aspekty společenského života, tím lépe budou schopni odhadnout aspekty ekonomické. Ukázáno na příkladu: když zakážeme lidem vycestovat ze země, můžeme s jistotou konstatovat, že poptávka po mezinárodních dopravcích a výměně měny klesne na nulu, tudíž již můžeme zrušit veškeré cestovní kanceláře i směnárny. Takto můžeme vcelku logicky dojít k závěru, že centrálně řízená ekonomika nutně vede k likvidaci demokracie a nastolení autoritativního režimu. To koneckonců dokázala i historie, neboť v ní, jak vcelku přehledně dokazuje Robert Dahl, nenajdeme jediný dlouhodobě fungující demokratický stát s centrálně plánovanou ekonomikou. Můžeme tedy konstatovat, že kapitalismus je navzdory názorů některých filozofů nikoliv překážkou, nýbrž nutnou podmínkou pro existenci demokracie tak, jak ji dnes známe.
Abychom si nalili čistého vína, musíme však na druhé straně přiznat, že kapitalismus svým tržním působením nutně vytváří ekonomickou nerovnost. Jelikož má každý občan jiné potřeby a zároveň také jiné kvality, dosahuje každý občan v porovnání s ostatními odlišných výsledků, tedy různé úrovně bohatství. A jelikož právě bohatství je prostředek, který ovlivňuje většinu politických prostředků (reklama, politická kampaň, dobročinnost, volební kauce atd.), můžeme dojít vcelku jednoduše k závěru, že kapitalismus na jednu stranu umožňuje existovat demokracii, na stranu druhou ji však nutně korumpuje narušováním jedné z jejích základních hodnot – politické rovnosti. To, že podporuji kapitalismus, tedy neznamená, že apriori zavrhuji možnosti jeho částečné regulace. Bez právního rámce chránícího soukromé vlastnictví, smluvní svobodu a vynucujícího dodržování spravedlivě uzavřených smluv by kapitalismus jistě nefungoval. Regulace monopolizace, sociální a zdravotní pojištění občanů pro případ jejich nemoci, úrazu, nezaměstnanosti či stáří je nutnou podmínkou pro překonání základných defektů, kterými se celý systém nutně projevuje. Kapitalista logicky nebude brát v potaz veřejný zájem, neboť není důvodu, aby sledoval cokoliv jiného než vlastní prospěch, koneckonců jako každý. A pokud tedy nechceme, aby vypouštěl jed do řeky a zplodiny do ovzduší a pokud zároveň chceme, aby někdo financoval např. pouliční osvětlení, za které mu pravděpodobně nikdy nikdo nezaplatí, musíme nutně dojít k závěru, že stát v takovýchto případech musí zasáhnout. A takto bychom mohli ve výčtu státních intervencí dále pokračovat. Něco jiného je však regulovat svobodný trh a něco jiného je ho zničit spolu s veškerými aspekty svobody a propadnout se do pochmurného světa totality.
Po definicích a stručném rozpracování obou základních pojmů se můžeme konečně věnovat jejich vzájemnému vztahu. Již nyní můžeme z výše uvedeného odvodit, že pokud předpokládáme, že každý občan je lidskou bytostí a jako takový má právo dosáhnout si (samozřejmě za předpokladu, že neomezí či neohrozí ostatní) svých cílů a svého štěstí, budou hodnoty, jež hodláme prosazovat, svoboda, politická rovnost a svobodný trh vyznačující se soukromým vlastnictvím, smluvní svobodou a ochranou těchto principů ze strany státu. Jinak řečeno potřebujeme, aby ve státě vládly demokracie a kapitalismus.
Na druhou stranu ovšem vidíme, že tyto systémy přeci jen jsou v určitém bodě kontradiktorní. Kapitalismus determinující ekonomickou nerovnost negativně ovlivňuje rovnost politickou. Demokracie naopak při snaze dosahovat politické a tudíž i ekonomické rovnosti má tendenci regulovat až přespříliš kapitalismus. To nás dostává k prastarému hodnotovému sporu svoboda versus rovnost. Tento spor ovšem nerovná se sporu demokracie versus kapitalismus, neboť demokracie nutně ke své existenci potřebuje obě tyto hodnoty. Z tohoto tedy plyne, že žádné absolutní řešení typu Marxova absolutní rovnost či anarchokapitalistická absolutní svoboda nejsou řešením. Potřebujeme hodnoty obě v určitém poměru. Jinak řečeno musíme nutně obětovat kousek své svobody a podřídit se určitým omezením, abychom získali privilegium žít ve společenství s ostatními, spolupracovat a takto vzájemně zlepšovat svou životní situaci. Na druhou stranu však také musíme obětovat kousek naší rovnosti (i politické) tomu, abychom mohli i ve společenském tělesu svobodně sledovat své individuální zájmy a dosahovat svého osobního štěstí a nestali se jen kolečky ve společenském stroji ovládaném někým nebo něčím jiným.
Abych tedy konečně předešel veškerým zbytečným sporům a neustálému opakování toho, že by to někdy mohlo jít i jinak než skrze liberální demokracii a kapitalismus, pokusím se shrnout veškeré moudro této práce do jedné věty. Ekonomická nerovnost je daň, kterou musí lidstvo platit za svou svobodu, neboť bez svobody nemá politická rovnost a podíl na státní moci žádný význam. Přestaňme tedy hanit kapitalismus za to, že občas nespravedlivě produkuje nezasloužilé zbohatlíky na straně jedné a nezaviněné bezdomovce na straně druhé. To je nutný důsledek tohoto systému, s nímž se musíme právě skrze demokratickou státní instituci jako vyspělá společnost co nejlépe vypořádat. A mějme u toho na paměti stále následující: Právě kapitalismus je systém, který nám neustále poskytuje prostředky k tomu, abychom vůbec měli sílu se s těmito defekty vypořádat. Bez něj by celý ekonomický systém byl jedním neřešitelným defektem.
Úplným závěrem tedy už jen tolik. Podívejme se všichni kolem sebe, všimněme si toho zděného domku s neustálým přísunem tekoucí vody, elektřiny i plynu, těch moderních aut, jež se nám prohánějí za okny, toho počítače či smartphonu, skrze který právě čteme tyto řádky i jiné alternativní zdroje informací, toho čistého a nepotrhaného oblečení, které máme na sobě. A nyní s vědomím toho, že nic takového bychom neměli, pokud bychom zrovna nepatřili do té útlé privilegované menšiny vykořisťující celý zbytek otroků, poddaných či pracujících dělníků a rolníků, uvědomme si konečně, že kapitalismus a demokracie nám právě toto společnými silami dnes a denně dopřávají a že můžeme být šťastní, že jsme se narodili právě v té části světa, kde je demokratická a kapitalistická tradice zakořeněna již několik století, neboť každé jiné části světa se lidé mají ve všech aspektech svého života podstatně hůře, než my – „kapitalističtí demokraté“.
Článek se dočkal rozpracované a rozšířené verze, kterou naleznete zde: Demokracie versus kapitalismus II.
Cist zasvecene komentare o kapitalismu ve kterem uceny pisatel nikdy nezil, je trapne i nudne. To co vidite je cesky bolsevicky kapitalismus. Prelozeno, vsechno bylo se zacatkem Vaclava Klause rozkradeno. Skutecny kapitalismus ma stinne stranky, ale i hodne pozitivnich o kterych se vubec a NIKDY nedoctete v ceskych novinach primitivnich pisalku, jejichz jedinym dennim ukolem je psat voloviny ktere fascinuji a o nichz nic nevi kdyz se jde do hloubky, a vlastne nic ani neumi. Zavazat si tkanicky.
Co mne desi je nezajem mladsi generace 30-40 o jejich vlastni dejiny, prvoplanovost, jen zabava. Jak si mysli ze jsou uzasni a pritom nic. Po par letech zacnou tapat o cem to vlastne cele je. Cest vyjimkam.
Jak si to lidi udelaji, takove to bude.
Nezaznamenal jsem, ze by se jakakoliv vlada od dob Havla starala o prava jednotlivce. Od toho a jenom prave proto jsou na svete vlady. Coz snad rika vse.
Jako já jsem docela rád za ten mix, co tady je. Protože díky tomu je moje peněženky pánská plná tak přesně, jak mi to vyhovuje. A čas od času pak ještě k tomu něco zbyde, abych si to mohl třeba někam uložit, investovat, nebo třeba na měsíc vycestovat a pracovat ze zahraničí. Což je vlastně při dobrém výběru země poměrně ekonomická volba. 🙂
Kapitalizmus je bezohledná honba za mamonem, což je jeden z největších hříchů. Způsobuje kolaps civilizace, v dnešní době je to čím dál tím víc nahnutější. Že by se nenažrouti sami od sebe polepšili?
Nepolepší budou ještě horsi
Ten poslední odstavec…
Inu, je to článek, který je zatížený idealistickým viděním světa, předpokládám, že pan Horák je dnes už poněkud dále. Celý ten článek je ovšem ryze teoretický. Podívejte se, jak vypadá praxe. Prezident Obama to při svém posledním projevu na půdě OSN řekl dost zřetelně: „Svět, kde 1% lidí ovládá tolik zdrojů, co ostatních 99%, nemůže být nikdy klidný.
A já bych k Obamovi dodal – svět, kdy jednomu procentu (to jsou ti tzv. „Investoři“, ale oni se rádi nazývají „filantropové“) ostatních 99% dluží za to že mohou přežívat – nemůže být nikdy klidný… (započtěte kromě svých osobních půjček také zadlužení měst a obcí, zadlužení států, a nově zadlužení Evropské unie… apod.)
Celá ta dnešní politická hra je o tom – jak už jsme my Češi poučeni z „Pelíšků“ – „vyděržať!“
Jakmile přijde umělá inteligence a roboti, kteří budou schopni nahradit lidskou práci – je hotovo, pánové a dámy.
Jestli víte, co to je „Georgia Guidestones“ – tak tom stojí vytesáno do kamene – jeden jazyk a 500 miliónů lidí.
Dávám tomu tak 56 – 60 let…
Milo
Poslední demokratické volby 2017, což bylo vlastně obecné referendum, kterého se mohl zúčastnit každý občan, vyprodukovaly situaci, která se může změnit na vládu jednoho muže. A bude po demokracii. Aplikace bezbřehé demokracie a lidských práv jsou sebevražedné nástroje pro společnost.
Především,Churchill řekl,je to strašlivé svinstvo,ale zatím nikdo,nic lepšího,nevymyslel!Tedy,nikoli,že systém je nedokokonalý.Poloopice nemohou nic lepšího ani vymyslet.NASA,vydala vloni,zprávu,současný,politicko-ekonomický systém,skončí do deseti let,vlády,ale NIC,nedělají!Současný systém je zdegenerovaný a nemá šanci pro budoucnost,co bude v blízké budoucnosti,nikdo neví!Jen česká vláda ví,co bude v roce 2060!!!!!!Co zastaví,šílený konzum?Podívejte se v čem žijem!Krajina zmasakrována auty,stejně,jako města,armády zdivočelých důchodců obléhající nákupní kravíny,gigantické dluhy,většina lidí,nepracuje,už to,je degenerativní,přebujelý sociální systém,nikdo nechce děti,jsou překážkou,co bude dál???
Ve filosofii všech, kteří zde přispíváte mi chybí závěr. Kapitalismus nemůže existovat bez růstu všeho. Dosud nikdo nevysvětlil, že nekonečný růst není možný. Ani zdroje nejsou nekonečné. Co pak ? Další problém vidím v rozdělování odměn za práci a v této oblasti nerovnoprávní vztah kapitalistu a zaměstnance. Kapitalista rozhoduje kolik dá zaměstnanci, ale dle jakého klíče?………
poptávka × nabídka
Myslím, že kritika kapitalismu je rozdělitelná do dvou rovin. První z nich je kritika kapitalismu, který tvrdíme, že máme dnes u nás. To je kapitalismus, který je do jisté míry regulován různými „socialistickými“ opatřeními. Stát vybírá nikoli malé daně, ze kterých hradí různé dávky a důchody, financuje různé statky, které považuje za důležité, rozděluje různé dotace, a v neposlední řadě financuje sám sebe. Všechny tyto momenty kapitalismus a volný trh určitým způsobem deformují. To mají zastánci kapitalismu na mysli, když odpovídají kritikům, že to, co tu máme, vlastně kapitalismus není. Druhou rovinou kritiky kapitalismu je ta, která kritisuje kapitalismus jaksi ideální, nikoli deformovaný. Takový kapitalismus známe z mnoha historických příkladů a takový kapitalismus mimo jiné vedl ke vzniku odborových organisací, dělnických hnutí, socialismu a komunismu. Závada takového kapitalismu je snad zřejmá. Já se pokusím nastínit několik poznámek ke kapitalistickému státu, který – více či méně – známe dnes, a které představují takový pohled, že kapitalistický stát je dlouhodobě neudržitelný koncept.
Za tímto účelem si nejprve dovolím definovat kapitalistický stát, přičemž si vypůjčím definici Clause Offeho z jeho Thesí k theorii státu; z tohoto autora bude volně vycházet i zde představený koncept neudržitelnosti takového státu. Kapitalistický stát je institucionální formou politické síly vedenou čtyřmi podmínkami: existencí soukromého vlastnictví, omezením daněmi, shromažďováním majetku a demokratickou legitimací. Tyto podmínky jsou nejlépe splněny účastí občanů v komoditních vztazích. A zde – jak se zdá – se objevuje první problém: v kapitalistickém státě dochází k selhání trhu, protože ne všechny hodnoty lze na onom trhu směnit. Mnoho kapitálu leží ladem, mnoho pracovníků nenachází uplatnění (důvody pro obé mohou být: přílišná vzdálenost či jinak obtížná dosažitelnost, neexistence poptávky, nemohoucnost lidí, etc.). Toto selhání je problémem, protože kapitál, který nelze směnit, je k ničemu, a člověk, který nemá práci, potřebuje i tak jíst a živit rodinu. Stát přitom, na rozdíl od vlastníků kapitálu, za tyto lidi nese odpovědnost: jednak je nemůže nechat umřít, jednak to po něm kapitalisté chtějí, neboť ani oni nemohou potřebovat nepokoje, které by bez zabezpečení nezaměstnaných jinak nutně vznikly. Způsoby, jakým stát tyto problémy řeší, jsou různé. Pokouší se otevírat nové trhy v zahraničí, poskytuje školení lidem, po jejichž kvalifikaci není poptávka, zajišťuje dopravní obslužnost v hůře dostupných místech, staví silnice a železnice, v neposlední řadě zajišťuje vzdělání všem lidem, než tito vstoupí na trh práce. Různá odvětví ekonomiky, která nelze dále provozovat, pak stát ruší, případně pomáhá s jejich modernisací. Všechny tyto pokusy státu o napravení selhání trhu jsou sice nutné, nicméně vedou k rozporům na úrovni ekonomické, strukturální i ideologické. Ekonomickým rozporem je, že všechna opatření státu jsou realisována pomocí daní, tedy pomocí nástroje, který zbavuje vlastníky kapitálu; ti by ho přitom použili jinak, často dle jejich názoru lépe. Strukturálním problémem je, že existuje mnoho struktur, které trhu nejsou podřízeny. Nejkřiklavějším případem je státní správa; tu přitom stát nutně potřebuje. Jakýmsi ideologickým rozporem pak je to, že kapitalismus, aby fungoval, potřebuje sobectví a individualismus.
Úplně zjednodušeně bychom mohli říci, že čím více se stát stará, tím méně je stát kapitalistický; kapitalismus však tuto péči nutně potřebuje, neboť nechce, aby ti, kteří „se nedokázali prodat na trhu“, nevzali vidle do rukou a „nešli ty kapitalisty vykopat“. To, že volný trh prostě selhává (a my to můžeme vidět na tom, že poptávka na trhu práce se nejenže nepotkává s tím, co nabízí absolventi vysokých škol, ale je někde zcela jinde, můžeme to vidět na tom, že v některých oblastech prostě není práce a lidé za ní musejí i desítky kilometrů dojíždět, etc.), je faktem.
Toto byl snad až příliš dlouhý nástin toho, proč dle některých nelze kapitalistický stát dlouhodobě udržet. V kontextu článku tato úvaha, o které se snad lze domnívat, že s thematem článku nesouvisí, má své místo v tom ohledu, že podává odlišný (i když možná ne tak úplně) pohled na kapitalismus. V tomto smyslu se pak lze i ptát, je-li skutečně demokracie a kapitalismus to pravé a především udržitelné spojení. Na thema neudržitelnosti kapitalistického státu by se dalo napsat mnoho dalších poznámek; zmíním přídavkem jen jednu, která mi připadá důležitá. Po kapitalistickém státě je požadováno něco, nač nemá prostředky, je jen jednou ze společenských struktur, nicméně je tou strukturou, která za ostatní nese odpovědnost; do jejich sféry však nemůže zasahovat.
Nezlobte se na mě, pokud jsem se rozepsal příliš, pokud jsem se rozepsal zcela mimo thema článku, i pokud jsem řekl něco, co už bylo v diskusi dříve řečeno; žel, nečetl jsem ji.
se selhávání volného trhu lze plně souhlasit, souhlasím také s tím, že kapitalismus moderní doby se vyznačuje především tím, že stát zmíněné a mnohé další defekty volného trhu vyrovnává svými intervencemi. Avšak nevidím zde nikde rozpor se zmíněným sobectvím, egoismem a individualismem. Vcelku stručně: oběti volného trhu potřebují demokratický stát, aby jim pomohl ze dna; kapitalisté potřebují demokratický stát pro to samé, aby se oběti volného trhu nebouřily; demokratické stát pak potřebuje kapitalismus samý proto, že by bez jeho přítomnosti dlouhodobě nedokázal existovat (pak by politikové ani státní správa neměli své místo pro tunelování). To koneckonců dokazuje i argument empirický. Jinak řečeno, celý systém funguje právě tehdy, když všechny jeho složky přemýšlí co nejvíce individualisticky a sobecky, což plně koresponduje s kapitalistickým nádechem společnosti. Odtud také tvrzení, že nejen, že demokracie potřebuje kapitalismus, ale kapitalismus potřebuje demokracii – zejména proto, že mu zajišťuje klidné a pokojné fungování.
To sobectví a ten individualismus jsou tak říkajíc problémem ideologickým. Pokud se shodneme na tom, že nám tyto lidské vlastnosti nevadí (a to je otázka po výtce ethická), o problém se jednat nemusí. Pořád zde ale je ten problém ekonomický a strukturální. Ekonomický problém, měl-li bych ho rozvést, spočívá v tom, že aby stát mohl provádět svou politiku tak, aby ochránil kapitalismus od nebezpečí, která mu hrozí, musí vybírat daně. Kapitalismus je přitom založen na tom, že vlastníci kapitálu (ať už se jedná o kapitál finanční, nebo práci) musejí mít možnost svobodně určit, jakým způsobem tento kapitál použít tak, aby to pro ně bylo co nejvýhodnější, musejí mít možnost svobodně určit, jakým způsobem provedou směnu. Nástroje státu jsou založeny na tom, že zejména formou daní vlastníkům odejmou část tohoto kapitálu a možnost jejich vlastní úvahy jim odejmou. Z empirického pozorování víme, že vlastníci kapitálu daně platit nechtějí, každému jejich zvýšení se brání. Tedy: vlastníci kapitálu se brání nástrojům, které je mají chránit. To ostatně odpovídá jejich individualismu.
***
Onen strukturální problém je v tom, že existuje množství struktur, které trhu podřízeny nejsou, a to proto, že jejich podřízení trhu by omezilo jejich funkci nápravy selhání trhu. Na příklad školství je u nás bezplatné, aby se každý mohl vzdělat v určitém oboru, aby mohl svou dovednost směnit na trhu práce. Naše školství je právě pro svou bezplatnost vyňato z působnosti mechanismů volného trhu. I ten učitel sice za svou práci dostává zaplaceno, ale jeho produkt není určen pro směnu na trhu, jeho produkt, tedy vědomosti a dovednosti, které předává žákům, je určen k tomu, aby těmto pomohl vytvářet jejich vlastní produkt, který je teprve směnitelný na onom trhu práce. Obdobné je to s celou státní správou, veřejným zdravotnictvím, dopravou či armádou. Je přitom pravdou, že i liberálové, i marxisté si všimli, že ty struktury, které nejsou přímo podřízeny volnému trhu, mají tendenci bytnět, pohlcovat čím dál tím větší objem práce a peněžního kapitálu. Tomu přitom nelze u těchto struktur zamezit (a nebo nevím, že by se to někomu podařilo). Podřídit je trhu pak znamená zbavit je jejich funkce korekčního mechanismu. Zůstaneme-li u školství, tak to, kdyby bylo zpoplatněno a vzdělání obchodováno, tak ti nejchudší na ně nedosáhnou, tedy se nenaučí dovednosti, které by mohli směnit na trhu práce, tedy jsou z něj vyloučeni, tedy trh selhal. Dalo by se to možná upravit tak, že všichni si vzdělání koupí, akorát ti nejchudší jej dostanou zdarma, to už ale zase vzniká struktura mimo trh, která má tendenci bytnět. Alternativou by byl systém půjček, jenže to ti nejchudší skončí oproti těm bohatším hned od počátku aktivního ekonomického života zadlužení, což opět může být (zejména máme-li na paměti to, že vzdělání samotné nemusí zaručit uplatnění na trhu práce) fatální, a může tak znamenat selhání trhu. Myslím, že obdobně to můžeme zjistit i u těch ostatních struktur (byť je asi pravda, že některé současné trhem nekontrolované struktury jsou zbytné). A zmíněné bytnění těchto struktur mimo jiné stojí více peněz, tedy je potřeba více daní, což naráží na výše popsaný ekonomický problém.
***
Toto popsané je otázkou samotného kapitalistického státu. Když k tomu přibereme demokracii, tak úvahou zjistíme, že chudí ve volbě spíše podpoří zvětšení těchto struktur, což povede k tomu, že bohatí nebudou mít co investovat a pravděpodobně odejdou investovat jinam (budou-li moci), zatímco bohatí spíše podpoří umenšování těchto struktur a s tím spojené snížení daňové zátěže, což povede k snížení funkčnosti mechanismů, které mají kapitalismus chránit.
Musím pochválit autora eseje, opět se mi Vaše práce líbila, čtu je vždycky s oblibou 😀 a se stejnou oblibou je komentuji 😀 (a tentokrát to bude i nekriticky). I když to nejspíš nebyla přímo Vaše slova, spíše parafráze zmíněných autorů, musím říct, že jste dobře vystihl myšlenku rovnost x svoboda. Souhlasím s tím, že demokracie s kapitalismem poměrně dobře funguje pokud má správný poměr těchto dvou složek. Nesouhlasím ale se slečnou Michaelou, která tvrdí, že se poměr silně překlopil na stranu kapitalistické svobody „bohatých elit“ na úkor politické rovnosti všedních jedinců, do takové míry, která je neslučitelná s demokracií a tudíž, že systém absolutně nefunguje. Rád bych Vám slečno podotkl v duchu autorova posledního odstavce abyste se podívala ven a uvidíte, že vlastně nadáváte na „alkoholismus s flaškou whiskey v ruce“. Je pravda, že díky vysoké míře kapitalistické svobody se společensko-ekonomické nůžky rozevírají a tvoří tak propast mezi elitami a všedním davem (čímž je demokracie teoreticky podkopávána vzhledem k tomu, že moc peněžní nevyhnutelně vede k moci politické), ale dle mého skromného názoru bude kombinace demokracie a kapitalismu fungovat v případě, že bude dodržena rovnost příležitostí. Tedy mechanizmus, který zajistí, že se každý může po oněch nůžkách pohybovat jak k jednomu tak k druhému ostří podle naprosto rovnocenných pravidel nehledě na to o koho jde. A pokud vím tak tento obranný mechanizmus demokracie ještě stále funguje. Můžeme zde prakticky zadarmo navštěvovat jakoukoliv školu, kdokoliv může založit podnikání prakticky jakéhokoliv druhu. Důkazem fungující rovnosti příležitostí jsou lidé, které slečno označujete za „elity šířící propagandu“. Budiž příkladem Gates, Zuckerberg, Brin, (Buffet) a spol, tedy kluci, kteří prakticky přes noc vylezli z máminy garáže do pozice příslovečných elit.
Ale abych zase ten kapitalismus nepřechválil musím přistoupit i k oprávněné kritice. Ano je to poměrně dobrý způsob jak u lidí využít hrabivosti a touhu po moci. Ta se jim dostane v případě, že se jim efektivně (v době reklam spíše efektně :-D) podaří uspokojovat potřeby druhých. V kombinaci s decentralizací (volným trhem), nám pak vyleze poměrně super-systém ve kterém společnost uspokojuje své vlastní potřeby bezpečným způsobem, který nezávisí na jediném (totalitním) článku, jehož selhání by bylo katastrofální (Jen si počkejte jak dopadne Kim, to bude pád článku, jestli ho Čína nepodrží). Zakopaný pes leží jinde. V onom uspokojování „potřeb“. Ty se v bohatém prostředí prvního světa proměnily spíše na nesmyslný chtíč po zbytečnostech, což nevyhnutelně vede k plýtvání zdrojů a devastaci planety. Příkladem plýtvání zdrojů jsou kampaně jako BIO produkty, homeopatika, GMO potraviny (respektive jejich zákazy). Dále pak showbyznys, kde lidé plýtvají peníze, čas a svoji inteligenci (která klesá při sledování oněch výplodů) na ty nejtupější výplody našeho lidského plemene, aby mohli vidět jak se nechají ony výplody zbouchnout v šestnácti v přímém přenosu televize M. Dalším pak příkladem jsou platy vrcholových sportovců. Tady vidím červa v kapitalistickém jablku. A moje řešení? Dle mého jednoznačně investice do vzdělání a vědy. Je třeba vychovat další generace, takovým způsobem aby jejich potřeby zůstaly potřebami a neměnily se na stupidně zaměřený chtíč. Ale na závěr dodávám, že nejsem z oboru a vše zde uvedené jsou pouze a jenom mé názory.
Vážený K. H.,
V zásadě souhlasím se vším, co jste zde uvedl, avšak nejsem si úplně jist, zdali je rovnost příležitostí něco, co v dnešní době efektivně funguje (viz můj článek „proč lidstvo potřebuje revoluci“), pokud by jste měl pravdu, bylo by to samozřejmě úžasné. Dalším bodem, kde se mírně názorově rozcházíme, je to, že vy vidíte showbusiness či sport jako vyhozené peníze, kdežto já z určitého úhlu pohledu jsem ochoten uznat jistou přidanou hodnotu těchto aktivit, neboť společnost zjevně baví a co bychom to měli za život, kdybychom stále jen filozofovali na serveru kzamyšlení.cz :). Co se týče investic do vědy a vzdělání, tak tam mi nezbývá než zatleskat a doufat, že si to uvědomí i mnozí další. S pozdravem, F. H.
Flott innlegg! Du har et balansert syn pÃ¥ husdyrhold. Vi er alle en del av en helhet. Alt er i en utvikling og det forskes mye, og man finner løsninger som bedrer dyrenes velferd enten det er for produksjonsdyr eller familie-og kjæledyr. Du setter ogsÃ¥ et viktig fokus nÃ¥r du poengterer at det er vÃ¥r rolle som forbrukere som setter premisser for dyrevelferd. Er vi villige til Ã¥ betale det det koster Ã¥ produsere “lykkelig” mat?
Bože, právník, chraň nás zlého 😀
Franto, zkus to rozvést. 😀
Dobrý den
Nemohu souhlasit už se základní definicí demokracie – nejedná se v žádném případě v principu o vládu většiny. Jestliže je opozice roztříštěná, může vládnout i menšina, která má ale oproti ostatním nesjednoceným stranám většinu. Kupříkladu v ČR může ANO, ČSSD a KDU vytvořit koalici, ve které má jen 35% hlasů. ODS a TOP09 by s KSČM dala dohromady 65%, jenže to nikdy neudělá a tak bude vládnout koalice, která zastupuje jen třetinu lidí. V demokracii je to teoreticky a prakticky možné a tedy neplatí, že demokracie je vláda většiny.
Dále nesouhlasím s tím, že demokracie je podmíněna svobodou. V tom případě nevím o zemi, kde by skutečná demokracie fungovala. Pokud 9 chudých a 1 bohatý hlasuje o tom, zda přijmout progresivní zdanění, je to demokracie. Ale je to svoboda? Stěží.
Ale se závěrečnou tučnou větou souhlasím do posledního písmene. Tesat do kamene.
Vážený Jane,
Nejprve k vyjasnění pojmu většina. Existuje vícero druhů většiny, kde jeden je nazýván většinou absolutní, což znamená, že daná většina má opravdu více než 50% hlasů těch, kteří mohli volit. Druhá většina je pak zvána kvalifikovaná, kde je uměle určena určitá větší většina než je nadpoloviční (např. ke změně ústavy je potřeba 60% většiny všech poslanců a přítomných senátorů) a poslední většinou je tzv. většina relativní, tedy většina, která znamená, že daný názor si získal nejvíce ze všech konkurenčních názorů bez ohledu na to, kolik procent z celkového počtu voličů vlastně získal. Tato se uplatní zejména v případě, kdy je v soutěži více než jen dva názory. Demokracie může (a nemusí) disponovat s jakoukoliv z těchto většin či s jejich určitou kombinací, to však nic nemění na správnosti jedné z jejich definic, což je, že je vládou většiny.
Dále bych vyjádřil jisté pochybnosti o správnosti Vašich informací, týkajících se volebních výsledků, neboť mi není zřejmé, že by vládní koalice měla jen 35% hlasů a součet procentních bodů hlasů opozičních stran činil 65% (obzvláště, když ODS měla zhruba 7% hlasů)
Dále bych samozřejmě souhlasil s vaší tezí o devíti chudých a jednom bohatém (A. de Tocqueville tento problém definuje jako ekonomickou tyranii většiny), ten však není v demokracii neřešitelný, a já právě pracuji na dalším článku, kde se danou problematiku pokusím vysvětlit.
K textu mám pár poznámek – kapitalismus není sociálně ekonomický systém, ale pouze ekonomický systém. Demokracie JE principům kapitalismu na obtíž a fakt, že dosud jakási forma demokracie v kapitalismu existuje ( přičemž snahy o kontinuální umenšování demokracie ve společnosti ze strany mocných jsou evidentní) je důsledek minulých desetiletí – tedy naši blízké historie, kdy existence konkurenčního systému, jenž si říkal socialismus, umožnila různým odborovým svazům, aktivistům, aktivním idealistům atd., demokracii do aktuálně fungujícího kapitalismu zakomponovat a prosadit. Vláda kapitálu JE z podstaty věci totalitní – i když většině z nás je nesmírně zatěžko si tento fakt uvědomit a přijmout ho. Ještě bych dodala – dokud lidé tento nade všechno zřejmý fakt nepřijmou, tak nemají šanci se někam ve svých úvahách posunout, ale budou donekonečna omílat fráze o tom, jak kapitalismus (vláda kapitálu) a demokracie = jedno jest, což JE nebetyčný omyl, zcela účelově prostřednictví propagandy lidem vsugerovaný.
Vážená dámo,
tak zaprvé. Znovu jsem si pro jistotu pročetl definici kapitalismu jakožto sociálně ekonomického systému a upřímně nemohu toto vyjádření najít, pokud jsem jej někde uvedl, měl jsem k tomu jistě důvod, avšak lze souhlasit s tím, že je systémem převážně ekonomickým.
Co se týče Vašich dalších řádků, musím se zeptat hned na dvě otázky. A) četla jste vůbec to, co jsem napsal? a za B) pokud ano, tak jste úplně hloupá nebo si na pitomou jen hrajete? Já zde na několika odstavcích vysvětluji striktně logickou úvahou opředenou argumenty teoretickými i praktickými, proč demokracie a kapitalismus jsou v souznění. Mé tvrzení podporují i práce R. Dahla (profesora politologie na přední americké universitě), A. de Tocquevilla (jednoho z předních politologů 19. století) a mnoha další předních filozofů, politologů či jiných odborníků. Vy naopak napíšete jednu větu, kde tvrdíte opak mé úvahy, nijak ji nevysvětlíte nepodložíte ji žádnými argumenty a tím skončíte.
Následně zde budete tvrdit, že socialismus v podání komunistické totalitní a centrálně řízené diktatury byl konkurenčním systémem, což je absolutní protimluv a bylo by od vás vhodné popřemýšlet nad tím, jaký je vlastně význam slova konkurence.
pokud řeknete dogma, a následně uvedete, že je to nadevšechno jasný a známý fakt, stále se nestane faktem, k tomu je potřeba opět logiky a argumentace. Jak je tedy dle Vašeho názoru kapitalismus z podstaty věci totalitní? Víte vůbec, co to je totalita? Je to stav, kdy se určitá cizí moc, nezávislá na mě a na mé svobodné vůli snaží kontrolovat veškeré aspekty mého života. Nutnou podmínkou totality je tedy absence osobní i ekonomické svobody, tedy stav, kterého bylo zatím nejblíže dosaženo v prostředí koncentračních táborů nacistického Německa či gulagů komunistického SSSR, jak vcelku pěkně dokazuje H. Arendtová (studentka Karla Jasperse a přední poválečná filozofka). Snad nechcete život v soudobé společnosti srovnávat s koncentračním táborem? Pokud ano opět následuje otázka zdali nejste úplně pitomá?
Dále nikdo netrefil, že kapitalismus a demokracie jsou jedno (opět otázka zdali jste mou práci vůbec četla?), nýbrž že to jsou dva systémy, které se vzájemně podporují a upevňují na základě výše zmíněných důvodů a to nevyvrátí ani Vaše velmi silně formulovaná fráze, že je to „nebetyčný omyl“
S přáním hezkého zbytku dne, F. Horák
Pane Horáku, váš primitivní projev, jímž mi odpovídáte, svědčí o faktu, že jako osoba jste velmi nevyrovnaný. Dále je značně evidentní, že oficiální propaganda má na vás větší vliv, než jste schopen a ochoten dohlédnout. Váš názor – „…kapitalismus a demokracie jsou dva systémy, které se vzájemně podporují a upevňují…“ vskutku patří spíš do oblastí zbožných přání. Je to jedna z hlavních demagogií, kterými se ohání aktuální oficiální propaganda. Doporučuji vám přečíst blogy např. Sebastiana Chuma týkající se Amazonu. Demokracie vskutku kapitalismu nesvědčí. A i proto se ji snaží „mocní“, kterým naopak aktuální režim vyhovuje maximálně, značně osekávat. Navíc „pravidla“, jež pro nás připravili, se jich samozřejmě nijak netýkají.
http://sebastianchum.blog.idnes.cz/c/409947/Temny-kout-pracovniho-trhu-cast-prvni-Tak-to-proste-chodi.html
+ druhý díl :
http://sebastianchum.blog.idnes.cz/c/410771/Temny-kout-pracovniho-trhu-cast-druha-Chce-to-davku-humanismu.html
Na druhou stranu by se zase dalo říct, že kapitalismus prospívá demokracii, neboť neexistuje demokratický stát, který by nebyl zároveň kapitalistickým. Každopádně články si přečtu 🙂
Nechme stranou oficiální propagandu – i když samozřejmě vím, JAK je to těžké a zamysleme se sami. Z prosté logiky věci – demokracie zajisté neprospívá vládě kapitálu, spíš je jí do jisté míry „trpěna“. Rovněž je jasné, že připustit si tuto skutečnost, je složité, neboť bychom museli uznat, že i vláda kapitálu je totalitní forma moci. Propaganda nám ovšem říká, že totalita má JENOM a POUZE jednu podobu, a to tu, podle které „fungoval“minulý režim. Taková blbost, že 🙂 Totalita může mít a také má vícero podob. Některé jsou dokonce již značně rafinované a sofistikované – jako třeba režim aktuální – evoluce se nevyhýbá ničemu.
Přidám sem citát jedné osobnosti, kterou nemalá část našeho národa uznává. Schválně ovšem zatím neuvedu autora 🙂
Popřemýšlejte :
„Planetární krize lidského postavení prostupuje ovšem západní svět stejně jako svět náš, pouze v něm nabývá jiných společenských a politických podob. Heidegger výslovně mluví o krizi demokracie. Nic skutečně nenasvědčuje tomu, že by západní demokracie – tj. demokracie tradičního parlamentního typu – otevírala nějaké hlubší východisko. Dalo by se dokonce říct, že oč více je v ní ve srovnání s naším světem prostoru pro skutečné intence života, o to lépe jen před člověkem krizovou situaci skrývá a o to hlouběji ho do ní ponořuje.
Skutečně: nezdá se, že by tradiční parlamentní demokracie nabízely způsob, jak zásadně čelit „samo-pohybu“ technické civilizace i industriální a konzumní společnosti; i ony jsou v jeho vleku a před ním bezradné; jen způsob, jímž manipulují člověka, je nekonečně jemnější a rafinovanější než brutální způsob systému post-totalitního. Ale celý ten statický komplex ztuchlých, koncepčně rozbředlých a politicky tak účelově jednajících masových politických stran, ovládaných profesionálními aparáty a vyvazujících občana z jakékoli konkrétní osobní odpovědnosti; celé ty složité struktury skrytě manipulujících a expanzivních ohnisek kumulace kapitálu; celý ten všudypřítomný diktát konzumu, produkce, reklamy, komerce, konzumní kultury a celá ta povodeň informací, to vše – tolikrát už rozebráno a popsáno – opravdu lze asi těžko považovat za nějakou perspektivní cestu k tomu, aby člověk znovu nalezl sám sebe.“
Je pěkné, že jste dočetla Moc bezmocných do konce :). Samozřejmě jsem s Havlovou kritikou kapitalismu obeznámen, avšak musím namítnout, že na rozdíl od komunismu, v němž reálně žil a poznal jej, kapitalismus byl autorovi v době vydání daného díla spíše velkou neznámou a je přirozené, že se jej bál. Právě jím definované problémy lze však vcelku efektivně řešit skrze zmíněnou vhodně mířenou regulaci. Na závěr bych poznamenal, že zatím neexistuje žádná vhodnější alternativa ke kapitalismus, a jelikož nějaký ekonomický systém potřebujeme, mohli bychom svou aktivitu a elán věnovat spíše snaze najít a napravit nedostatky stávají systému, než se jej jen snažit zlikvidovat „a po nás potopa“ 🙂
Kapitalismus a demokracie jsou spíše ve strpění než v souznění.
Filipe, po faktické stránce jsi mě skutečně nepřekvapil, jak jsi říkal, je to hlavně shrnutí toho, nad čím jsme spolu několikrát debatovali. Avšak překvapil si mě pro stránce estetické, překvapil jsi mě formálností, ale zároveň jednoduchostí, která na konci vyznívá ve prospěch tvého tvrzení, tedy ve prospěch toho, že tento systém je skutečně nejlepší a nemá cenu se pozastavovat nad jeho chybami, ty jsou totiž daní nutnou k fungování tohoto systému. Razil si tedy filozofii Hegela, který hlásá, že liberálně-ekonomický systém zakotvený v právním státě je vrcholem snah naší vůle o nalezení skutečně svobody. Přiznává, že tento systém má mnoho chyb, avšak dodává také, že tyto chyby jsou právě onou daní, kterou je nutno zaplatit, abychom mohli v tomto systému žít. Filozofie je pro něj následně věda, pomocí které mají přemýšliví lidé dojít k závěru, že tyto chyby je nutno tolerovat, je nutno se s nimi smířit, jelikož liberální demokracie je vrcholem, nejdokonalejším systémem.
Avšak jsem rád, že stále dáváš velký zřetel na sociální stránku věci. Nešel jsi tak stejnou cestou, jakou šli například Rand, Hayek či Freedman, kteří si Hegela vzali jako štít, jako odrazový můstek a prohlubovali toto smýšlení až do extrémnějších rozměrů (především Rand). Ty ses vydal spíše cestou Rawlse, a to jsem rád, v tomto jsem s tebou zajedno. Nicméně, jelikož jsem zřejmě stále ještě naivní idealista, nesmířím se s tímto hegelovským závěrem, že máme být spokojení, že je to vrchol.
Jak jsi naznačil, je zde místy rozpor mezi demokracií a kapitalismem, tyto faktory jsou místy kontradiktorní. Nicméně, (a teď již budu psát čistě svůj soukromý názor, který je možno asociovat s myšlenkami Naomi Klein) tento rozpor, tento jemný antagonismus, hraje vždy do karet kapitalismu, tedy svobodě, nikoli politické rovnosti. Na pomyslných vahách se svoboda vždy dostává níže a níže, zatímco politická rovnost stoupá bez možnosti bránit se tomuto trendu. Mluvíš o regulaci, ano, prvním krokem jak nožičky vah vyrovnat je skutečně regulace, o které mluvíš. Tedy poskytnou občanům sociální práva, tedy právo na sociální a zdravotní péči, důchody či vzdělání zdarma. Nicméně, už i tyto základní body, tato základní práva, jsou postupně porušována. Současní neoliberalisté se snaží zpoplatnit zdravotnictví, škrtnout dosud zavedené státní důchody, o zpoplatněném školství ani nemluvě. Ano, cesta, jak se tomuto vyhnout, je regulace. Avšak, co dále?
Se současným trendem demografického vývoje je všem jasné, že podmínkou pro i další fungování sociálního státu bude v budoucnu rapidně zvýšená daň pro bohaté, tedy vysoké progresivní zdanění. Při současném stavu demografické křivky totiž nebude možné, aby nadále existoval stát poskytující sociální práva svým občanům, bez velké participace těch nejbohatších. A jelikož bude chudých více a více, bohatým nezbude nic jiného než se podvolit.
Ale u toho to neskončí, bude následovat nutnost regulací dalších. Jako příklad uvedu regulace ohledně znečišťování životního prostředí. Současně nastavený kapitalistický systém nutně vede k naprosté devastaci životního prostředí (viz. odkaz: http://www.newstatesman.com/2013/10/science-says-revolt). Aby svoboda příliš nepřevažovala nad politickou rovností, bude nutno s tímto fenoménem znečišťování životního prostředí něco dělat. Jelikož každý člověk si zaslouží žít na čerstvém vzduchu, avšak jen minimum si tento luxus může dovolit. Nicméně, změnit tento trend bude znamenat naprosto zlikvidovat samotné základy současného kapitalismu, produkujícího masivní konzumní výrobu. Taková regulace bude totiž znamenat obrovské omezení (či snad zrušení) obrovských továren produkující nezměrné množství zplodin v zemích třetího světa a zaměstnávající obrovské množství lidí pracujících v naprosto nepřijatelných podmínkách. Dále bude nutno regulovat čím dál více přeplněnou dopravní síť přesycenou automobily ve městech. Jezdit automobilem ve velkoměstě je naprosto kontraproduktivní, lidé to však přesto dělají, tímto také silně přispívají k fungování kapitalismu, jak jej známe nyní, tedy kapitalismu založeném na masové konzumní výrobě a produkující obrovskou nerovnost ve jménu svobody.
Současný systém je také založen na akumulaci kapitálu, kdo akumuluje více, má také větší moc. Pokud budeme chtít i nadále vyrovnávat poměr mezi svobodou a politickou rovností, budeme muset regulovat stále více a více. A touto stále hlubší regulací budeme postupně nabourávat základy současného kapitalismu. Důsledkem tohoto bude zhroucení tohoto systému. A následně se objeví systém nový, pro mnohé lidi systém tak nepředstavitelný, neuvěřitelný a nepravděpodobný. Možná se nebude toliko lišit od systému současného, snad mu bude i velice podobný. Ale rozhodně nebude stejný. I nadále bude snad rozhodovat poptávka. Ale nelekněme se, pokud se struktura poptávky radikálně změní.
Za prvé… přestaňte prosím používat termín neo-něco…. neoliberalisté (neofašisté, neocokoliv) je hloupost, žádný člověk hlásící se k nějaké z výše zmíněných ideologií, se nikdy nepojmenuje neo… buď je to liberál, klasický liberál, socialista, fašista, atd…
Přecetl jsem váš sáhodlouhý příspěvek volající po regulaci. Zajímala by mě, odkud se bere vaše přesvědčení, že zdravotní péče či školství je zadarmo, když píšete, že se „neoliberalisté je snaží zpoplatnit“?
A také co se stane, když progresivně (velmi) zdaníte bohaté?
Voláte po svobodě, ale zároveň velkých regulací, které mají „opravovat“ trh.
Za prvé, ti co se snaží „opravovat“ trh jsou přesvědčeni o tom, že někdo či oni samotní snad rozumí trhu, vidí do hlavy milionům lidí a přesně ví, co se stane, když provede drobnou úpravu, kde to nakonec vybublá a jakou lavinu spustí. Nejsem věřící a ani v takovouto božskou osobu či skupinu lidí nevěřím.
A za druhé, pokud regulujete něčí počínání, tak to jde v rozporu s onou svobodou, kterou se oháníte.
Pokusím se krátce reagovat na tvůj komentář Lukáši, protože některé věci, které uvádíš jako fakta, připadají mi pouze jako nepodložené domněnky, které by potřebovaly obhájit či dovysvětlit, pokud chceš, aby tvůj názor byl i nadále udržitelný.
Nejprve bych se však pozastavil způsobem, jakým se vyjadřuješ k myšlence, že demokratický kapitalismus je, byť z chybami vrcholem vývoje naší společnosti. Cítím z tvého komentáře jakousi nutkavou potřebu, aby už někdo konečně dokázal, že to není konec. Aby přišel někdo, kdo ukáže lidstvu další cestu či alespoň náznak směru, kterým se máme vydat. Zde musím varovat, že právě s tím už pár lidí přišlo a nedopadlo to příliš dobře. Samozřejmě na základě toho, že marxisté byli vesměs idioti nemůžeme vyvozovat, že někdo jiný nemůže skutečně objevit určitý nový „vývojový stupeň“. Avšak otázka je, zdali jsme ochotní riskovat to, co jsme již vybudovali a co vcelku kvalitně funguje za něco, co by teoreticky mohlo přijít, ale čehož dopady není nikdo schopen adekvátně předvídat. Vím, že musím teď znít trochu jako Burke vzkazující jakobínům něco vy smyslu: „Co to tam sakra hoši vyvádíte? vždyť to skončí pořádným malérem, jestli bude dál narušovat všechno co několik století fungovalo!“ Avšak nevrhla francouzská revoluce celý tento slavný stát do několik století trvajícího chaosu z nějž se vylízali asi až po šesté ústavě a sedmé revoluci ve chvíli, kdy začali opisovat od Američanů? 🙂 Tolik tedy k hurá akcím typu když to vypadá hezky na papíře tak to hned znamená zářnou budoucnost pro celé lidstvo.
Nyní ovšem k tvé kritice stávajícího stavu a teorii o rostoucí regulaci až k narušení základů kapitalismu. Tedy jakési teorii postupného a spíše empirického vývoje než radikální revoluce při snaze praktikovat právě načmáranou teorii na reálnou společnost. Ta se mi samozřejmě zamlouvá o mnoho více :).
V úvodu jsem se zmínil o nedovysvětlených dogmatech, kterými kritizuješ status quo. Zde je tedy první: Píšeš, že na pomyslných vahách převáží svoboda vždy rovnost a na domněnce, že je to špatně pak stavíš celou myšlenkou nástavbu o potřebě stále intenzivnější regulace. Ovšem, aby si vůbec mohl mít pravdu, museli bychom společně nějak dokázat, že opravdu převaha svobody je špatná (to, že to říká N. Klein není příliš silný argument zejména v situaci, kdy proti ní tasím Hegela, Rawlse, Hayeka, Dohla, Tocquevilla, Smithse, Milla, Nozicka, Fukuyamu a pár dalších :), a tím se ji nechci nijak dotknout, jistě je to milá dáma). Takže spíše logickou cestou. Představme si obyčejného občana s průměrným platem, průměrnou ženou, průměrným bytem, průměrným autem a průměrnou inteligencí. Sedí si takhle doma a kouká na televizi nebo čte noviny a přemýšlí nad tím co bude dělat zítra, za týden, o prázdninách. Bude jej více štvát to, že nemůže jet na dovolenou ani do práce se svým starším autem, které porušuje zákonný limit emisí nebo to, že nikdy nebude moct kandidovat do Senátu české republiky, protože pravděpodobně nebude mít dost peněz na volební kampaň a zrovna nechce vstoupit do žádné politické strany, která by mu to zaplatila? Bude ho více mrzet, že nemůže vzít svou rodinu k moři ve svém autobuse, protože mu to stát zakázal nebo spíše to, že ten zlej soused tam se svou rodinou letí soukromým tryskáčem a on tam musí štrachat tím blbým autobusem? Vidíš to co je vcelku jednoznačné? Politická i ekonomická nerovnost sice nejsou ideální, ale nesvoboda je tisíckrát horší! Většina lidí jsou prostě jen lidé, kteří si chtějí žít svobodně své životy nikým neomezováni, nemuset se každý den hádat s úředníky a mít tolik peněz, aby nemuseli strádat. Když k tomu navíc předáme možnost, naději, vidinu toho, že by někdy mohli svým vlastním přičiněním zbohatnout a mít se lépe, budou předpokládejme vcelku šťastni. Co má dělat stát? hlídat tyto lidičky, aby si při využívání té svobody, kterou mají, nezodpovědně neublížili. takže jim řekne něco ve smyslu: „Tytyty! odkládej si na důchod nebo pro případ nemoci a když to neděláš tak mi alespoň dávej nějaký daně a já to potom za tebe zatáhnu, až se ti to stane blbečku. Ale ne, ty chceš vážně v noci vidět, po čem z té hospody lezeš?! tak mi dávej ještě o trošku větší daně a já ti tady hodím pár světýlek.“ Nebo v tvém ekologickém případě: „Ježiši takovej smrad z toho výfuku? Hoši proboha strčte si tam nějakej filtr, tady na to máte peníze a poděkujte lidem z okolí, kteří se vám na něj složili, aby ten humus nemuseli dýchat! Jakže jim máte poděkovat? No například tak, že budete i nadále za stejnou nebo nižší cenu vyrábět to, co předtím, aby si toho ti lidé v sousedství mohli užít.“ 🙂 To co jsem tu vyjmenoval jsou Lukáši přeci ale jen základní regulace, které nejspíše nakonec zavede každý rozumný stát a v situaci, kdy se tak stane, nevidím důvod proč bychom se měli být nějaké nebezpečně převažuící svobody. My se přeci svobody nemůžeme bát! Naopak bychom ji měli vítat všude, kam přijde a snažit se, aby si našla cestu i k nám, protože svoboda dělat to, co chci, je to, co mě, co nás všechny, dělá šťastnými, tak ji klidně nesme převážit. Boj za demokracii, jak ukazuji vcelku jasně přeci není bojem proti svobodě! demokracie bez svobody je absolutní kravina. Tolik tedy k tomu, že převaha svobody je špatně.
Druhá věc, která je dle mého jen nepodložená hypotéze je vůbec myšlenka, že svoboda přirozeně vždy rovnost převáží (i kdyby to bylo špatně, což není). Tak jako lidé rádi žijí ve svobodném světě, stejně rádi žijí i ve světě, kde mohou dosáhnout všeho, co ostatní. Kde mají stejnou moc nad svými životy jako jejich sousedé. Svoboda je samozřejmě první podmínkou, jak ukazuji, nikoho nebude zajímat, že ten vedle mě má hodně a já málo, ve chvíli, kdy to ani jeden nemůžeme použít nebo kdy nám to stát sebere oběma všechno. Ale dejme tomu, že splníme podmínku svobody. Aby jsi měl pravdu, muselo by dojít k tomu, že by i přes základní regulace, jejichž seznam bychom jistě dali do kupy, stále se více prosazovala jakási anarchie a rovnost by upadala. Jinak řečeno tvůj model funguje asi takto: Máme 11 lidí, 1 právníka s příjmem 100 000 Kč a 10 kopáčů kanálů s příjmem 10 000 Kč. Byť je to spravedlivé, je to nerovné a my to chceme změnit, protože kopáči nemají na základní životní potřeby, na něž má právo každý již jen tím, že je člověk, jak by řekl náš oblíbený Rosseau. Co nás tedy ale štve? Ta nerovnost, byť spravedlivá, nebo fakt, že kopáči nemohou naplnit minimální životní standarty. No samozřejmě to druhé, protože pokud nás štve spravedlivá nerovnost, pak bychom museli sami sebe nazvat totálními idioty ne? 🙂 Nyní ještě chvilku proč je spravedlivá… Právník musel dřít jako kůň a studovat až do svých 30, aby vůbec získal místo a pak dalších deset let než se vyšplhal na takový plat a na druhé straně máme kopáče, který po devátý třídě v 15 letech skočil za lopatu a od té doby vesele vydělává svých 10 000 Kč. Celkově tedy vlastně vydělali za život stejně a právníkovi se nyní začíná úročit investice, kterou dal do svého vzdělání, což je naprosto v pořádku, protože za píli by člověk měl být odměněn (stejně jako za brilantní nápad typy Microsoft, nebo za to, že dokáže bavit lidi hereckým či sportovním výkonem… štve-li nás, že mají herci a sportovci velký peníze, tak vyhoďme televizi a začněme číst mrtvý autory, kteří si alespoň na tom, že je čteme už nic neurvou!). Takže zpět k původnímu problému… Máme zde spravedlivou nerovnost, která je v pořádku, protože je spravedlivá. Tudíž proti ní není třeba a to zdůrazňuji NENÍ TŘEBA bojovat, protože právě ona nám zajišťuje nutnou svobodu. Kdyby člověk věděl, že ať dělá cokoliv, nedostane za to adekvátní odměnu, tak se na to vykašle a raději nedělá nic, a společnost se nám rozpadá, protože ekonomika jde do háje! Svobodný člověk přeci má nárok na to dostat za svou snahu a užitečnost pro společnost svou odměnu. A nyní tedy k tomu, že každý protože je člověk, má již jen z tohoto faktu nárok na základní životní potřeby aby byla naplněna jeho důstojnost, práva a svoboda. Byť je to nespravedlivé vůči těm, co se snažili, musíme to dělat, protože je to morální a zároveň tím dáváme šanci těm, co to podělali, aby se zvedli a byli nám ještě užiteční. Takže vezmeme právníkovi 50 000 na dani a dáme to deseti kopáčům, tedy každému 5 000. 15 000 korun, s tím už se dá žít celkem v klidu a právníkovi zbude padesát, takže je pořád celkem spokojený, protože má víc než 3x tolik, co kopáč. fajn s tím souhlasím, ale ne z rovnostářského důvodu, ale důvodu zajištění základních lidských potřeb těm, co si je nejsou schopni zajistit sami. Extrémní nerovnost je tedy špatně (to jsou ty defekty kapitalismu, o nichž mluvím, ale ne jen apriori z toho, že je to nerovnost, ale kvůli jejím dopadům. klasická spravedlivá nerovnost, která nepřivádí spodinu pod úroveň důstojného lidského života je ale naprosto v pořádku a to už bychom si měli uvědomit, protože brát bohatým peníze jen proto, že jsou bohatí, to je nesvoboda, to je tyranie! dokud nerovnost neomezuje, je žádaná, neboť je znakem svobody, která je nutná.
Chci se tedy zeptat, kde máš tu vzrůstající potřebu regulace a zvyšování daní pro bohaté a kdoví čeho, aby ti nekolabovala společnost, když v západním světě nedosahuje úrovně důstojného života asi 5% lidí a filtry do komínů a aut tě stojí pár korun? To, že v jiných částech světa je hladomor a pod úrovní důstojného života je tam okolo 80% lidí je fakt, stejně jako fakt, že tam není demokratický kapitalismus, který se tobě nelíbí, takže to sem prosím netahej.
Jo a ten demografický vývoj a tedy rozpad důchodového systému… no, když si vezmeš že 95% lidí jsou nad hranicí důstojného života, každý z nich si může šetřit na důchod a pak není žádný důchodový systém potřeba a když to neudělají, tak jim to stát nařídí, protože jsou blbci, ale v tomto taky není žádný problém.
Takže závěrem opakování. Nerovnost v určité míře není špatně, ba je nutná pro existenci svobody, a to není dogma, ale fakt (viz logická úvaha výše). Nerovnost omezující lidská, sociální a další práva je naopak nebezpečná a tu je třeba regulovat, avšak nikoliv stále intenzivněji, nýbrž stále stejně a přiměřeně reagovat na globální vývoj financí, životního prostředí a mnoha dalšího. Nikde tedy ten tvůj rozpad kapitalismus a jeho otřásání se v základech nemůžu najít. Spíše vidím je perspektivní budoucnost nadále za předpokladu, že si vlády světa uvědomí, co je jejich úkolem, kde je třeba regulovat a kde už ne. méně je někdy více. Lidé nepotřebují dokonalost, potřebují svobodu a jistotu odměny za dobře vykonanou práci. lidé nechtějí stát, chtějí život.
Jo a ještě další ukázka dogmatu: Aby svoboda příliš nepřevažovala nad politickou rovností, bude potřeba s fenoménem znečišťování životního prostředí něco dělat… To jako vážně? nehledě na vztah svobody a politické rovnost, o kterém jsem referoval doteď, co mají sakra obě společného se znečišťováním ovzduší?! jak může to, že dýchám blbej vzduch implikovat v omezení mých politických práv nebo politické rovnosti? vždyť ten blbej vzduch dýchají všichni moji spoluobčané, takže astma a problém vybelhat se do volební místnosti budeme mít všichni stejný. 🙂 a to je politická rovnost. Jediné co blbé ovzduší omezuje je moje právo na ne až tolik blbé ovzduší! a to už je na lidech a ne na státu, aby se svobodně rozhodli, jestli chtěj čistý vzduch nebo auto a mikrovlnku 🙂 to jim diktovat nemůžeme, protože bychom přeci kradli jejich svobodu a ta je, jak jsem dokázal, důležitější.
mimochodem, poslední odstaveček bez spíše jako sarkastickou připomínku poukazující za občasnou nelogičnost větné skladby, než jako neoliberalisticou argumentaci s cílem odmítnout večkeré ekologické snahy. Samozřejmě jsem si vědom potřeby zachovat si čisté životní prostřední, jen je potřeba si uvědomit, že není potřeba plést dohromady jabka a hrušky tak, jak to právě s oblibou dělí N. Klein, což je koneckonců důvod, proč ji nemám příliš v lásce. Co se týče nutnost environmentální regulace, je to spíše samostatná debata, kam až jsme ochotni zajít při omezování lidského materiálna (které je součástí svobody) při ochraně ovzduší, zejména za situace, kdy filtry v moderních automobilech jsou schopny vypouštěn zpravidla čistší vzduch, než nasávají do motoru. Cestu vidím spíše v další vědeckém pokroku, který zaznamenává již dnes slušné úspěchy než v požadavku na společnost, aby se rosseauvsky vrátila na stromy. Opět jsme u toho, že stát by neměl zakazovat, ale spíše motivovat. Chceme, aby továrna nevypouštěla bordel? fajn, tak ji ale nezakazujme výrobu, ale dejme ji daňové výhody ve chvíli, kdy koupí filtr. 🙂 stát může regulovat i rozumně. není pravdou, že něco musíme vždy obětovat, abychom dosáhli něčeho jiného…
Prakticky celou svou kritiku mého komentáře jsi postavil všeho všudy na třech bodech. 1) Že nikde nevidíš ten můj následný rozklad základů dnešního kapitalismu, 2) míchání enviromentalismu a a politické rovnosti a svobody a 3) že převažující svoboda je správná.
1) Ve svém příspěvku jsem jasně napsal, že dnešní kapitalistický svět (kapitalismus, jak jej dnes známe) je založen na masové konzumní výrobě v továrnách ve Třetím světě, kde lidé pracují v nuzných podmínkách, abychom si my tady mohli užívat veškeré dividendy a zisky z těchto výrobků, aby trh jednoduše dělal, co má. S tím souvisí má predikce nabourávání základů současného konzumního trhu ve spojitosti s enviromentální regulací. 2) Tedy, že lidé žijící v místech velmi znečištěného životního prostředí nemají možnost úniku z tohoto prostředí, jelikož jsou chudí. Bohatí se odstěhovat mohou, existenční nutnost chudých v takových oblastech závisí na té mizerně placené práci, jež vykonávají v těchto továrnách a na místech s velmi špatným ovzduším. Z toho tedy vyvozuji, že nebudeme každý dýchat stejný vzduch. Bohatí si koupí chatičku v horách, chudí však nikoli. Na toto jsem narážel při spojitosti enviromentalismu a osobní svobody a politické rovnosti. Pokud však budeme chtít silně regulovat znečišťování životního prostředí pomocí technologií, bude někdo nucen vynaložit obrovské prostředky do renovace tamních továren. Proč to doteď nikdo nedělá? Všem je to totiž jedno, je to materiálně nevratná investice. Proto bude potřeba v budoucnu regulovat více a donutit bohatší, aby své prostředky skutečně do ochrany životního prostředí investovali (byť materiálně nevratně). Vím, že dojít od debaty demokracie vs. kapitalismus k otázce životního prostředí je zvláštní a to dokonce i u mě, ale vidím za tím v budoucnu velkou otázku, která skutečně může pohnout základy kapitalismu, jak jej dnes známe. Protože dnešní kapitalismus opravdu stojí na levné výrobě ve Třetím světě a na nebrání ohledu na tamní podmínky, ať už životní či přírodní.
No a 3) že převažující svoboda je správná? Svoboda je důležitá, nikde nepíšu, že není. Ale pravdou podle mě je, že pokud v budoucnu nebudeme hledat rovnováhu mezi politickou rovností a svobodou, povede to k nepěkným věcem, jelikož všichni si budou rovni, někteří si však budou rovnější než jiní. A to z toho důvodu, že jsme zapomněli brát zřetel na to, kde má kumulace bohatství s ní spojená kumulace moci své hranice.
Nevím, zda si mi úplně porozuměl, jak v prvním, tak ve druhém komentáři se zaměřuji na svět v globálním hledisku. Zdá se mi, že ty bereš v potaz pouze demokraticko-kapitalistický západ. Nicméně já narážím na to, že jeden ze základních pilířů dnešního kapitalismu je právě ono vykořisťování obyvatel Třetího světa. Levná výroba dělá mnoho, cena výrobku stoupá se svou reklamou. Snažil jsem se narážet na to (i když skrze otázku životního prostředí), že s postupným zvyšováním cen výroby ve Třetím světě v důsledku mnoha regulací a zvyšováním životní úrovně tamní populace se podkope tento trend levné výroby „tam“ a velkých zisků „zde“. A v té chvíli přijde řada na reformu současného systému, která přijde sama od sebe, nebude to radikální, nýbrž pozvolné.
dobrá tedy, posuňme se v diskusi k té nejzásadnější otázce, která se před námi vyskytla. Oba zjevně chápeme teoretická východiska vyvažování liberalizace a etatizace a pokud jsem pochopil, tak se shodneme i na tom, že tato kohabitace demokracie a kapitalismu v podmínkách západní polokoule funguje vcelku bez problémů.
Tedy, abych měl pravdu já, musel bych nyní z globálního hlediska dokázat, že se západní kapitalisticko-demokratický svět obejde bez využívání přírodních i lidských zdrojů zbytku světa.
Je nejspíše nepopiratelným faktem, že právě zde probíhá nyní většina výroby, neboť vzhledem k nižším sociálním i ekologickým standardům je to prostě výhodné a ziskové a tudíž nikdo nemá důvod, aby stahoval výrobu zpět do mateřské země. Ovšem představme si situaci, kdy by byly zmíněné standardy ve všech oblastech světa srovnány. Zkrachoval by současný systém? Jsem toho názoru, že nikoliv, akorát by to přirozeně bránilo vzniku nadměrných zisků z velkovýroby a paradoxně by tak opět fungoval spíše podnikatel středním či menších rozměrů, tedy člověk zaměstnávající menší počet lidí a vyrábějící podstatně dráže a tedy s menším ziskem. Na druhou stranu by takto nebylo z trhu vyšachováno mnoho takových malovýrobce, neboť by nákladností výroby došlo k omezení či alespoň zpomalení monopolizace… z tohoto pro mě logicky plyne, že by regulace bylo paradoxně potřeba méně než dnes avšak plošně po celém světě. Nemyslím si, že by kapitalismus a tržní mechanismy přestaly fungovat, ba dokonce, že by fungovaly méně defektně než dnes. Kapitalismus by tedy vlastně nebyl podkopán a vyvrácen, ale spíše obrozen a vyléčen ze svých současných neduhů. Ale to jsme čistě v hypotéze…
Chápu to správně, že pokud by se nějak kapitalismus a demokracie rozšířila do celého světa, mohlo by obé fungovat podstatně lépe než dnes? Není tohle stejný idealismus, jako Lukášova víra v lepší systém? Zemím třetího světa potrvá mnoho let, než pochopí, co je to kapitalismus a než si vůbec osvojí demokratické principy myšlení – dalo by se říct, že u my s nimi stále zápolíme. Do té doby, jak píše Lukáš, se náš kapitalismus stane dost možná natolik nerovným, že regulace, potřebná k pokrytí té správné míry nerovnosti povede k tak velké nesvobodě, že se to většině nebude líbit… Co když zde leží zakopaný pes? Pokud nám země třetího světa takříkajíc „nebudou stačit“, stane se kapitalismus přebytkem?
Davide reaguji nad tebe, protože pod tebou už mi to vhledem k úzkosti příspěvku nedovolí nic psát 😀 je tu málo možných subreakcí 😀
Stejný idealismus to v zásadě není, protože podmínky, které jsem popsal jsme již zažili v době, kdy doprava výroby na jiné kontinenty byla natolik drahá, že se zpravidla vyplácelo vyrábět doma. V té době přeci kapitalismus fungoval výtečně a v kombinaci s dalšími pokroky (tj. průmyslová revoluce a demokratizace) pomohl vytvořit vůbec první opravdu svobodné společnosti nového typu. Dnes máme ještě dokonalejší technologie a lépe fungující konstitucionalismus než tehdy, což mi logicky napovídá, že by v tomto neměl být problém.
navíc nepotřebujeme rozšiřovat do těchto zemí demokracii a kapitalismus nijak nárazově, prvotně postačí zavést právě jen zmíněné limity v sociální, ekologické a možné ještě nějaké další sféře. Kapitalismus tam již mimochodem je, jenže právě absolutně neregulovaný a nedemokratický, což způsobuje jeho značné deformace. takže zavedení těchto limitů by nemělo být až tolik problematické, prostě v jen velké firmy byly podstatně méně ziskové.
a co se týče našeho kapitalismu, tady jsem už celkem jasně vysvětloval, že v našich západních podmínkách je představa nějaké regularizační spirály vcelku nepodložená a zcestná…
Takže stále platí, co jsem napsal
S tím pouličním osvětlením, zdravotnictvím atd. s vámi nesouhlasím. Odvádíme státu obrovskou část svého výdělku a nemáme vůbec představu, kolik opravdu to osvětlení stojí. To samé u zdravotnictví. Kam všechny peníze tečou (ztrácejí se).
Stát by měl být naprosto minimální, malý, jeho podstatou je ochrana suverenity, osobní svobody a majetku občanů. Víc toho dělat nemusí.
Demokracie je dost vadný systém. Děmokraticky lze prosadit i velmi nedemokratické a do svobody zasahující nařízení. Je potřeba stát opravdu co nejvíce okleštit a minimalizovat, protože demokracie vždy vede k oligarchii (jak popisujete v článku). Nadáváme a pliveme na oligarchy v Rusku a na Ukrajině a pak se u nás zvolí Babiš.
Dokonce ani v USA neudrželi „malý“ stát, když se zeptáte lidí, v jakém systému žijí, řeknou „demokracie“ před kterou otci zakladetelé varovali a budovali „republiku“.
Souhlasím s vámi v tom, že demokracie začne vypovídat službu a dají se zde prosazovat i nedemokratické a svobodu omezující mechanismy a to právě v případě, když se dostane stát do rukou přílišných „regulátorů“ stejně jako v případě, kdy se dostane do rukou „anarchistů“. Lze diskutovat o tom, jestli je v pořádku nechat člověka chcípnout pod mostem, když si za to, že tam je, může sám. Pokud je nám ho ale líto a hlodá nás svědomí, asi bychom mu jako společnost měli pomoci i když z toho nejspíš nic nebudeme mít. Proto si myslím, že určité nutné daně a regulace nutné jsou. Nebyly by za předpokladu, že by lidí nebyli idioti a uměli se o sebe stoprocentně postarat (ale ono to umí jen asi těch 95% procent a pět procent jsou opravdu ti „idioti“, nehledě na nešťastné náhody, které se také někdy přihodí). Lukáš Hendrych má skutečně pravdu v tom, že kdybychom neregulovali vůbec, pravděpodobně bychom došli do situace, kdyby se v naší společnosti prosadil čistý darwinismus a nepotřební lidé by umírali či byli vybíjeni a to je špatně. Tím ovšem nijak neobhajuji tu teorii o tom, že by stát měl dostat postupně pod svou kontrolu asi tak 99,9% lidského života, protože jinak nám to zlí kapitalisté vždycky spočítají a okradou nás a ještě tomuto stavu říkat dokonalá svoboda :).
Abych to shrnul, čím bude společnost vyspělejší, lidé podnikavější, pracovitější a rozumnější, tím minimálnější stát si budeme moci dovolit. V podmínkách Česka se tedy někdy může zdát, že by opravdu byl nejvhodnější totalitní režim, tomu rozumím, protože lidé se odpovědnosti a svobody prostě pořád ještě bojí a neví, co si s ní počít. Avšak s postupem času pevně věřím stát i lidé pochopí, kde je jejich místo 🙂
Když se podíváme na hovinky na N@vě, tak každý den vidíme, jak někde někdo udělal sbírku, pomohl někomu v nouzi, atd. Lidé dokáží a jsou solidární, ale na prvním místě je vždy rodina, solidární mohu být až tehdy, když sám nebudu strádat. K nějaké „darwinistické“ či „spartské“ společnosti nedojde. Pokud opravdu lidé budou mít skoro vše, co si vydělají, objeví se místo pro spoustu neziskovek a charit, lidé si budou pomáhat ve větší míře jak teď. Tomu věřím.
Bohužel, víra někdy nestačí, byť je to krásná představa. Lidi lze např. motivovat slevou na dani v případě, že budou přispívat na státem legitimované charity a jiné organizace, to by mohl být vhodný kompromis, který by umožnil lidem se rozhodnout, kam přispějí a zároveň bránil tomu, že by někdo sobecky jen užíval peněz ostatních a sám se na této „solidaritě“ nepodílel.
Pokud je lidem lito lidi neschopnych prace (nikoli chudych – jak bylo vyse uvedeno prilezitosti jsou pro kazdeho stejne, i pro bezdomovce stat se milionari), pak neni treba vytvaret ,,zakon“, prikazujici toto prerozdeleni. Koneckoncu rozdelovani potreb na hodnotu a ,,nadhodnotu“, je do znacne miry uzito marxismem. To mi prijde jako zakladni chyba. Pokid tedy to lidem neni lito, pak je takovy zakon regulaci jako takovou. Je myslim nesmyslne tvrdit, ze charity jsou produktem Statu. Myslite, ze bez Statu by charity, solidarita nefungovaly? Co je tedy vira? Vira ve svobodne charity ci narizene charity? A pokud si myslite, ze by nefungovali neukazuje to na Vase hodnoty?
Dle meho nazoru Vam naprosto chybi duvera ve svobodny trh. Proc by mel Stat legitimizovat jakekoli charity? Nemeli by to rozhodnout lide v ramci svobodneho trhu ktera charita je ta nejvhodnejsi? Legitimizace Statem muze prerust v korupci: myslim, ze pisete z úozice Statu, nikoli jednotlivce ve svobodnem trhu. Mam-li souhladit s nejakou ideou Statu, jedine minarchistickou. Dle meho mazoru by minarchistickym Statem poskytovane sluzby efektivneji nahradila trzni konkurence bezpecnostnich agentur a soukromych soudcu, arbitru.
Chapu to: minule stoleti prineslo ,,socialni prava“ do politiky, ale tez po padu feudalismu moderni tyranie.
Dle meho nazoru neni mozne centralne nejen urcovat, ale i narizovat, ktere hodnoty jsou dulezitejsi. Pravo smi vychazet jedine od jednotlivce, nikoli od Statu. Ma-li Stat chranit jednotlivce, jeho prava, nemuze je Stat sam tvorit, je to dle meho nazoru pravo postavene ,,na hlavu“. Demokracie dle meho nazoru je predevsim vladou lidu, nikoli vetsiny, da se jiste chapat ruzne, lid je vsak dle meho nazoru slozen z jednotlivcu a zavaznost pro kohokoli jakekohokoli pravniho vztahu je zavisla na odsouhlaseni kazdeho z danych jednotlivcu.
Stat jako tvurce prava je idea Hobbesova Leviathanu, nikoli liberalismu.
Demokracie jako rozhodnuti vetsiny nemuze byt rozsirena na rozhodovani o molionech jednotlivcich.
Souhlasím. Především je nejdůležitější si uvědomit, že všechno – zdravotnictví, důchody, sociální zabezpečení atd. – si platí lidé sami už teď. Stát sám nevytváří nic, on pouze přerozděluje (plus část peněz ještě ukousne) a je tak v těchto odvětvích v podstatě zbytečný. Lidé by se chtěli chránit i bez státu a je tedy jisté, že nebýt státního zdravotnictví, vznikne soukromé, které by bylo pravděpodobně nejen efektivnější, ale i spravedlivější. S jistotou můžeme říct, že současný systém je nemorální v tom, že pod pohrůžkou násilí nutí lidi, aby se starali o úplně jiné cizí lidi, kteří si toho třeba ani neváží.
musím podotknout, že zdravotnictví ani školství nepatří mezi veřejné statky a tudíž jsem i já toho názoru, že mohou vcelku efektivně fungovat v soukromých rukou. Stát zde může např. jen dotovat, aby tak snížil ceny školného a lůžka v nemocnici pro nejchudší vrstvy společnosti. Reforma důchodového systému je jistě nutná, neboť současný systém přerozdělování je a vždy bude ztrátový ve chvíli, kdy bude populace stárnout, to je však na delší povídání 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=g3jiD_jbyZ4&t=4345s
1:11:20
Důchodová reforma je takřka politická mantra a klišé. Nesmysly o nedostatu dětí.
Problém je právě ve špatném přerozdělovaní daní a dotování všeho možného.
Paušální dávky, dotace jízdného, školného, porodné, různé slevy a úlevy pro rodiny, atd…
Každé dítě je potenciální důchodce a případným nesmyslným populačním boomem zaděláváme na demografickou bombu pro příští generace. Ostatně 70 léta je velmi špatný příklad, jak to být nemá.
Přemnoženost (evropská, nikoliv jen africká či asijská, atd…) je vždy potenciální problém.
Správná cesta je postupné snižování populace, což bohužel není politicky přitažlivé.